Uit huis gezet door ouders via vredegerecht

Julius777
Topic Starter

Uit huis gezet door ouders via vredegerecht

#1 , 22 jan 2013 23:43

Hallo,

Ik heb volgend probleem:

Mijn ouders hadden een procedure opgestart wegens uithuiszetting. Ik woonde in bij mijn ouders.

Ik heb 2 maand de tijd gekregen tot 30 januari om mijn domicilie te veranderen.
Momenteel heb ik nog geen vaste woonplaats.

Ikzelf kon intrekken bij een vriend maar deze heeft op het laatste moment afgezegd.

De vrederechter heeft gezegd dat "de toegang tot de woonst niet mag worden verhinderd en ook geen sloten veranderd of er zal een vlieg opzitten". Eveneens heeft ze gezegd: ik zet niemand zomaar als een hond op straat.

Toen ik de avond van de uitspraak (of minnelijke schikking) thuis kwam bleek de code van de elektrische garagepoort veranderd te zijn en ik kon niet meer binnen. Ik heb toen mijn ma gebeld op haar GSM en ze zei dat ik niet meer binnen mocht. Ook heeft ze de politie gebeld met de vraag om mij te komen oppakken en gezegd dat ik dronken was (blijkt uit de PV die ik later heb opgevraagd). Terwijl ze mij zelfs niet heeft gezien tot de politie ter plaatse kwam.

Op aanraden van mijn advocaat heb ik zelf ook de politie gebeld die zei dat ik dat in zo'n geval moest doen (anders gerechtsdeurwaarder en slotenmaker).

De politie kwam ter plaatse. Op dat moment had ik nog geen afschrift van het vonnis. Dat heb ik de politie uitgelegd.
Mijn ouders kwamen buiten, hebben de politie verteld dat de vrederechter zou gezegd hebben dat ik daar niet meer binnen mocht. Dat staat allesbehalve in het vonnis.

Mijn ouders werden verbaal agressief... De politie wou mij meenemen. Ik vroeg: op basis waarvan? Het antwoord was: openbare dronkenschap. Ik zei: dat kunt u niet menen, ik wil dat u een ademtest of een bloedproef afneemt. Het antwoord was "neen, we zien dat het hier kan escaleren dus nemen we u mee". Dat was volgens mij de echte reden.

resultaat: nachtje cel.

Vervolgens heb ik de dag nadien toch mijn kleren en belangrijkste spullen kunnen ophalen en verbleef sindsdien een maand op hotel: enorme kost. Voor de maand januari heb ik een bemeubelde studio kunnen huren.

Kan ik deze kosten recupereren? De vrederechter heeft mij 2 maand de tijd gegeven om mijn domicilie te veranderen.
Kunnen zij mij zomaar de toegang tot mijn domicilie weigeren? Mijn ma zegt dat ik maar een afspraak moet maken als ik wil langskomen om mijn spullen te halen en dat ze er zelf aanwezig moeten zijn. Telkens ik dat doe weet ze altijd wel een reden om mij dat te verhinderen: we zijn niet thuis, we gaan op bezoek etc. allerlei soorten uitvluchten.

Ik heb ondertussen nog geen betaalbare huurwoning gevonden want ik sta op minimuminvaliditeit wegens een rugbreuk die nog niet genezen is. Wat moet ik doen wat betreft de domicilieverandering? Ik heb nog geen vast adres.

Mijn advocaat zei ook: de vrederechter gaat u de tijd geven. dat is ook maar een mens. Je kunt niet op een dag een huurcontract tekenen en verwachten dat je er onmiddellijk kant en klaar kunt intrekken.

Kan ik alle gemaakte kosten verhalen op mijn ouders?

Hebben zij onderhoudsverplichting?

Alvast dank bij voorbaat voor uw advies.

mvg,

Julius

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 23 jan 2013 00:35

Quote Julius : "De vrederechter heeft gezegd dat "de toegang tot de woonst niet mag worden verhinderd en ook geen sloten veranderd of er zal een vlieg opzitten". Eveneens heeft ze gezegd: ik zet niemand zomaar als een hond op straat."

Quote Julius :"Kan ik deze kosten recupereren? De vrederechter heeft mij 2 maand de tijd gegeven om mijn domicilie te veranderen."

Julius , dit spreekt mekaar tegen !
Is er een uitspraak geweest dat u het huis uit moest ? Van wanneer dateert de uitspraak ( of ontvangen van vonnis )
Het was een minnelijke schikking ? U ging er dus mee akkoord ?
Is uw domicilie nog steeds bij uw ouders ( nog géén schrapping geweest bij dienst bevolking ? )
Het zijn uw ouders die u gedagvaard hebben ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Julius777
Topic Starter

#3 , 23 jan 2013 01:31

In het vonnis staat dat "ik voorlopig ging intrekken bij een vriend". die woont in Duitsland maar heeft op het laatste moment afgezegd.
Mijn advocaat, die uiteraard aanwezig was, heeft me gezegd dat ik zeker het huis binnen mag en mag blijven slapen, wat mij wordt geweigerd etc en dat een verhuis niet onmiddellijk de dag nadien diende te gebeuren. Je kan toch niet verwachten dat je van vandaag op morgen op straat wordt gezet zonder eerst je koffers te kunnen pakken en je verhuis (meubilair etc) te regelen en iets gehuurd hebt waar je onmiddellijk kan intrekken?
Waarvoor dienen anders die 2 maanden?

Vonnis dateert van 29 november 2012.
Het was een minnelijke schikking met akkoord.

Mijn ouders hebben de vrederechter eerst gevraagd mij onmiddellijk uit het huis te zetten en onmiddellijk mijn domicilie te laten veranderen. Toen is mijn advocaat tussengekomen en zei dat dit niet van de ene op de andere dag kon gebeuren. Op de vraag van mijn ouders is de vrederechter niet op ingegaan. Ze zei letterlijk: "ik zet niet zomaar iemand als een hond op straat" en heeft mij de tijd gegeven tot 30 januari 2013 om van domicilie te veranderen.

Mijn domicilie is nog steeds bij mijn ouders.
De toegang tot mijn domicilie kan me toch niet verhinderd worden, of zie ik dat verkeerd?

Mijn ouders hebben het verzoekschrift ingediend tot minnelijke schikking.
Laatst gewijzigd door Julius777 op 23 jan 2013 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

freelance

#4 , 23 jan 2013 01:47

Tja , als u akkoord bent gegaan , kunnen we dat niet meer ongedaan maken natuurlijk.
Maar u hebt tot eind dit jaar de tijd om een oplossing te zoeken . En in de tussentijd mag u uiteraard binnen op uw domicilie adres ( en moet zelfs , om uw officiële correspondentie op te halen , EN BOVENDIEN ook om te vermijden dat u door de wijkagent ambtelijk zou geschrapt worden uit de bevolkingsregisters , wegens niet meer woonachtig ) .
Doen zoals uw advocaat zegt : deurwaarder en slotenmaker , indien op slot .
Al deze kosten ( ook uw hotelkosten enz...) kunt u verhalen op uw ouders , vanwege het niet naleven van het vonnis .
Bij meerderjarigheid hebben zij geen onderhoudsverplichting .

Julius777
Topic Starter

#5 , 23 jan 2013 01:51

Tja , als u akkoord bent gegaan , kunnen we dat niet meer ongedaan maken natuurlijk.
Maar u hebt tot eind dit jaar de tijd om een oplossing te zoeken . En in de tussentijd mag u uiteraard binnen op uw domicilie adres ( en moet zelfs , om uw officiële correspondentie op te halen , EN BOVENDIEN ook om te vermijden dat u door de wijkagent ambtelijk zou geschrapt worden uit de bevolkingsregisters , wegens niet meer woonachtig ) .
Doen zoals uw advocaat zegt : deurwaarder en slotenmaker , indien op slot .
Al deze kosten ( ook uw hotelkosten enz...) kunt u verhalen op uw ouders , vanwege het niet naleven van het vonnis .
Bij meerderjarigheid hebben zij geen onderhoudsverplichting .

foutje: tot 30 januari 2013

Toen ik op 1 januari binnen ben gekomen om nog een en ander te gaan ophalen heeft mijn vader mij zelfs fysisch bedreigd (niet de eerste keer)
Daarvan heb ik ook geluidsopnames via iPhone

Julius777
Topic Starter

#6 , 23 jan 2013 01:54

Mijn advocaat zegt dat het moeilijk zal zijn om de kosten te verhalen aangezien ik het recht heb er te blijven slapen tot 30 januari 2013 en ik op hotel ben verbleven; maar ik kon moeilijk anders.
Constant ruzie, bedreigingen om mijn hoofd in te slaan etc, zelfs slagen en verwondingen.

Julius777
Topic Starter

#7 , 24 jan 2013 02:00

welk domicilieadres dien ik dan ten laatste 30 januari op te geven aangezien ik nog geen definitieve woonplaats heb gevonden?

freelance

#8 , 24 jan 2013 03:09

OCMW - referentieadres .
zie ook deze :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... entieadres" onclick="window.open(this.href);return false;

Julius777
Topic Starter

#9 , 24 jan 2013 06:44

Zou ik er goed een doen een klacht neer te leggen bij het comité P tegen dit soort optreden van de politie?
Ik heb dit toen gemeld op het moment zelf en de repliek was: "wel, we zullen u alle contactgegevens van het comité P geven"

Bovendien ben ik aan het herstellen van een rugfractuur en had mijn medicatie niet bij. Die wouden ze eerst niet gaan halen tenzij er een wachtarts te plaatse kwam. Die is langsgeweest en heeft de medicatie voorgeschreven.

Vervolgens zijn ze die bij mij thuis gaan halen en werden die letterlijk naar mijn gezicht gegooid met de woorden: "en hiervoor zijn wij speciaal moeten terugrijden voor uwen brol..."

freelance

#10 , 24 jan 2013 14:52

Julius ,
daar heb je totaal geen bewijzen van .
Je moet je niet bezighouden met zaken die niet haalbaar zijn , maar dringend werk maken van je domicilie . Je hebt nog 1 week de tijd .
Als je zonder domicilie of referentie adres komt te vallen , riskeer je nog je invaliditeits uitkering te verliezen ook .
Als dat in orde is , kun je andere zaken later op je gemak nog bekijken .

Mariette

#11 , 24 jan 2013 15:50

Kan Julius niet bij het OCMW aankloppen om alvast tijdelijk een opvang te kunnen krijgen? Me dunkt hebben die toch diensten die daar speciaal voor dienen?

freelance

#12 , 24 jan 2013 15:57

Kan Julius niet bij het OCMW aankloppen om alvast tijdelijk een opvang te kunnen krijgen? Me dunkt hebben die toch diensten die daar speciaal voor dienen?
Natuurlijk kan hij dat .
Heb dit reeds aangegeven 2 posts geleden.
"Je kunt het paard wel naar de rivier leiden , maar niet verplichten het te laten drinken ".

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jan 2013 16:32

Als je echt nog veel spullen bij je ouders hebt staan: haal deze daar weg en vraag een vriend of je deze daar voorlopig kan stockeren (of huur een kleine garagebox / opslagruimte om die spullen in te zetten). Daarna hoef je helemaal niet meer bij je ouders te zijn (die relatie is verzuurt tot en met als ik het zo lees) en kan je, zoals freelance aangeeft, werk maken om je eigen leven op orde te krijgen: een domicilie zoeken. Begin desnoods met een héél kleine studio, zodat je toch onderdak hebt. Eens je een dak boven je hoofd hebt en een domicilieadres, kan je je leven écht beginnen opbouwen. Succes in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Julius777
Topic Starter

#14 , 26 jan 2013 20:19

Natuurlijk kan hij dat .
Heb dit reeds aangegeven 2 posts geleden.
"Je kunt het paard wel naar de rivier leiden , maar niet verplichten het te laten drinken ".
Ja maar je komt op een wachtlijst voor een sociale woning terecht en daar kan een jaar over gaan hebben ze mij bij het OCMW gezegd

Mijn arts heeft me een adres van een crisisopvangcentrum gegeven. Daar heb ik naar gebeld maar daar konden ze me ook niet voor "langere tijd" opvangen en hebben mij een lijst met jeugdherbergen gegeven.

Voor wat betreft mijn post heb ik in een postkantoor een postbus gehuurd. Al mijn post wordt dus vanaf nu naar die postbus doorgestuurd.

Kan die postbus opgegeven worden als referentie-adres?

Ondertussen heb ik wel een referentie-adres aangevraagd bij het plaatselijk OCMW, maar daar dienen ze nog een beslissing over te treffen en er kan 30 dagen over gaan...

Mag je een adres in het buitenland opgeven op het stadhuis? Ik vertrek namelijk voor 2 maanden naar het buitenland.
Laatst gewijzigd door Julius777 op 26 jan 2013 20:50, 4 keer totaal gewijzigd.

Julius777
Topic Starter

#15 , 26 jan 2013 20:26

Zou ik er goed aan doen mijn ouders een aangetekende ingebrekestelling te sturen met de vraag de gemaakte kosten(hotels ed) terug te vorderen?

Bovendien heeft mijn moeder, toen ik in het ziekenhuis lag, met mijn bankkaarten, waarvan ze de code had, om 3000 euro afgehaald en aankopen gedaan zoals wasmachine, huishoudtoestellen, gaan winkelen in supermarkten etc
Hiervoor heb ik reeds een klacht neergelegd bij de politie: misbruik van vertrouwen. De inspecteur zei dat ze verhoord zullen worden hierover.
Alle bewijsstukken heb ik overgemaakt aan de politie.

Dien ik hiervoor ook nog een aangetekende ingebrekestelling te verzenden naar mijn ouders?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”