samenwonen en domicilie?

marijkeenmarijn
Topic Starter

samenwonen en domicilie?

#1 , 20 mar 2007 20:20

ik heb een vraagje.

we geraken er maar niet aan uit.

wij zijn een jong koppel en ik woon in huis van mijn ma. na tijd is mijn vriend bij mij komen wonen, maar mijn vriend zijn domicilie staat nog altijd bij zijn ouders .

is dit dan samenwonen? mag ik op papier ergens vermelden dat wij samenwonen?
moet mijn vriend zijn domicilie ook op mijn adres staan ? of is dit niet verplicht?
kan je samenwonen en toch domicilie op apart adres hebben? wat is dan het verschil?

dit heeft ons aan het denken gebracht omdat er binnenkort een kindje bijkomt en mijn ouders denken dan dat ik als alleenstaande ga beschouwd worden(omdat mijn vriend zijn domicilie niet offcieel bij mij staat)

wie weet hierop een antwoord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 mar 2007 14:22

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.?1.De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie,dat wil zeggen de vaststelling van een EFFECTIEF verblijf??(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Uw vriend MOET dus gedomicilieerd te zijn waar hij naar waarheid EFFECTIEF verblijft.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wanton

#3 , 22 mar 2007 17:37

Bij 'samenwonen' is er steeds sprake van ' houden van een gezamenlijke huishouding'. Dit kan moeilijk verwezenlijkt worden wanneer de partners op een verschillend adres zijn ingeschreven en verblijven. Dus .....

Reclame

Jorre

#4 , 26 mar 2007 16:06

Ik link deze topic even met deze: http://www.juridischforum.be/forum/view ... highlight=.

Lijkt me op zijn minst tegenstrijdig.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”