Kan niet samenwonen?

PoofyPanda
Topic Starter

Kan niet samenwonen?

#1 , 15 jun 2012 16:13

Hallo iedereen.

Drie maanden geleden heb ik mij in het administratieve centrum van Gent ingeschreven om samen te wonen met mijn vriend.
Ik heb toen onmiddellijk vermeld dat ik studente ben.

Nu krijg ik te horen dat ik niet officieel geregistreerd kan worden, en dus niet kan samenwonen, omdat ik hulp krijg (alimentatie)
van mijn vader terwijl ik geen inkomen heb (omdat ik dus studente ben).

Toen ik vroeg hoe andere (kot)studenten dit dan regelen, antwoordde de vrouw aan het loket doodleuk dat die studenten hier niet officieel
geregistreerd zijn. Overigens vond ze het 'jammer' dat dit allemaal drie maanden geduurd heeft en zei ze dat ik maar in
hoger beroep moest gaan.

Kan iemand me vertellen wat dit allemaal te betekenen heeft? Kon men niet in het begin vermelden dat ik
niet kan samenwonen? Welke stappen moet ik nu ondernemen?

Mvg, Debbie

P.S; In een brief staat dat het een toepassing is op artikel 18/4 en artikel 7 par.5... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 15 jun 2012 16:45

In normale grootte :

Hallo iedereen.

Drie maanden geleden heb ik mij in het administratieve centrum van Gent ingeschreven om samen te wonen met mijn vriend.
Ik heb toen onmiddellijk vermeld dat ik studente ben.

Nu krijg ik te horen dat ik niet officieel geregistreerd kan worden, en dus niet kan samenwonen, omdat ik hulp krijg (alimentatie)
van mijn vader terwijl ik geen inkomen heb (omdat ik dus studente ben).

Toen ik vroeg hoe andere (kot)studenten dit dan regelen, antwoordde de vrouw aan het loket doodleuk dat die studenten hier niet officieel
geregistreerd zijn. Overigens vond ze het 'jammer' dat dit allemaal drie maanden geduurd heeft en zei ze dat ik maar in
hoger beroep moest gaan.

Kan iemand me vertellen wat dit allemaal te betekenen heeft? Kon men niet in het begin vermelden dat ik
niet kan samenwonen? Welke stappen moet ik nu ondernemen?

Mvg, Debbie

P.S; In een brief staat dat het een toepassing is op artikel 18/4 en artikel 7 par.5... ?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#3 , 15 jun 2012 17:48

dat is een héél vreemd verhaal.
Ik dacht dat je als meerderjarige
- kan en mag gaan wonen waar je wil.
- dus je domcilie kan kiezen op het adres waar je woont.
- dat je bovendien ook met je partner kan laten registreren dat je wettelijk samenwoont

- dat je nog studente bent, dat je vader je nog financieel bijstaat hééft totaal géén invloed of beperkingen op de feiten
- het enige wat een rol kan spelen is het feit dat het adres niet onder de gewone huurwetgeving valt, maar onder de kamerhuurwtgeving voor studenten en dat er daar geen domicilie op geplaatst kan worden. Maar daar gaat het dus niet overn denk ik.
Weet iemand wat er in dat artikel 18/7 staat? Ik vind geen info (te weinig gegevens)

Reclame

PoofyPanda
Topic Starter

#4 , 15 jun 2012 17:56

dat is een héél vreemd verhaal.
Ik dacht dat je als meerderjarige
- kan en mag gaan wonen waar je wil.
- dus je domcilie kan kiezen op het adres waar je woont.
- dat je bovendien ook met je partner kan laten registreren dat je wettelijk samenwoont

- dat je nog studente bent, dat je vader je nog financieel bijstaat hééft totaal géén invloed of beperkingen op de feiten
- het enige wat een rol kan spelen is het feit dat het adres niet onder de gewone huurwetgeving valt, maar onder de kamerhuurwtgeving voor studenten en dat er daar geen domicilie op geplaatst kan worden. Maar daar gaat het dus niet overn denk ik.
Weet iemand wat er in dat artikel 18/7 staat? Ik vind geen info (te weinig gegevens)
Hey, al bedankt om te antwoorden.
Als ik mijn situatie vertel, snapt er niemand wat het probleem nu eigenlijk is.
Op het administratief centrum zeiden ze niks over de huurwetgeving. Het gaat blijkbaar echt om het feit dat ik alimentatie krijg en geen inkomen heb.
Verdere (en duidelijke) uitleg heb ik niet gekregen! Erg behulpzaam zijn ze niet.
Volgende week ga ik naar het stadhuis van mijn "vorige" woonplaats en hoop ik dat ze mij daar wat meer info kunnen geven...
The more beautiful a flower, the faster it withers.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2012 18:11

Betreft het een appartement of huis of een studentenkamer.
Indien studentenkamer zijn er wel degelijk beperkingen. (die dan wel via een reeks van strafbare inbreuken en de PV hierover moeten aangekaart worden).
Of is het iets waar OCMW of gemeente of woningmaatschappij zelf eigenaar van zijn
Tekst van IBZ : Algemene directie instellingen en bevolking:
De algemene reglementering op het vlak van de bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. In het algemeen blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.

Een van de voornaamste gevolgen van deze situatie is dat de studenten administratief beheerd blijven door de gemeente waar zij ingeschreven zijn, met name voor al hun officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs, enz.), om getuigschriften of attesten te verkrijgen en voor hun kiesverplichtingen.

Nochtans gaat het niet om een dwingende regel, want de reglementering voorziet dat de student die geen gezin of haardstede meer heeft in zijn gemeente van oorsprong en niet meer ten laste van zijn gezin valt, ingeschreven wordt in de gemeente waar hij effectief verblijft.

Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.

Het onderzoek met betrekking tot het effectieve karakter van de hoofdverblijfplaats van een student gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentelijke reglement terzake; de student is ertoe gehouden aan het gemeentebestuur alle elementen te leveren die het mogelijk moeten maken de situatie van de verblijfplaats te beoordelen, met name wat zijn financiële onafhankelijkheid betreft.

en
16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 06-03-1997 en tekstbijwerking tot 20-02-2009)

Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

Publicatie : 15-08-1992
Inwerkingtreding : 01-11-1992

Art. 7. § 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. .....
§ 5. Het onderzoek van de reële verblijfplaats van een persoon die zijn hoofdverblijfplaats in een gemeente van het Rijk vestigt of die in België van verblijfplaats verandert wordt uitgevoerd door de lokale overheid binnen acht werkdagen na de in § 1 bedoelde aangifte.
Na afloop van dit onderzoek en binnen twintig dagen na de datum van aangifte, vermeld in § 1, geeft de gemeentelijke overheid er aan de gemeente van de vorige verblijfplaats ofwel kennis van dat de betrokkene ingeschreven is in de registers, ofwel dat zijn aanvraag tot inschrijving afgewezen is.

Art. 18. Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”