Onroerend goed zonder woonbestemming

Anaisnin2000
Topic Starter

Onroerend goed zonder woonbestemming

#1 , 26 jan 2012 22:18

Ik heb interesse in een pand waar geen woonbestemming voor bestaat maar waar blijkbaar al 30 jaar mensen in wonen. Kan iemand mij verbieden om daar te wonen indien ik me daar niet domicilieer? Ik kan vermoeden dat het pand niet zo veel waard is en dat een bank moeilijk kan doen om het te financieren maar indien het pand mij de vraagprijs waard is en ik een deel zelf financier, wie kan er dan nog moeilijk doen? Het is geen zonevreemde woning maar het heeft gewoon geen woonbestemming. Zijn er nog andere belangrijke zaken waar ik op moet letten?? Kan een advocaat mij helpen of stap ik beter naar een notaris?? Met dank voor welke info dan ook.
Martine D.
Zwevezele

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job

#2 , 26 jan 2012 22:24

Een bank redeneert : 'igv van wanbetaling, en een gedwongen verkoop vh pand, wat is dan de waarde' ?
'Zijn alle wettelijke regels gerespecteerd ?'

In plaats van me zorgen te maken over de 'woonmogelijkheid' (gewoon doen, zou ik zeggen) zou ik me eerder zorgen maken over de bankmogelijkheden.

Lightning

#3 , 26 jan 2012 22:57

Kan iemand mij verbieden om daar te wonen indien ik me daar niet domicilieer?
Dat is domiciliefraude en strafbaar.

Reclame

Anaisnin2000
Topic Starter

#4 , 27 jan 2012 00:06

Zolang ik in België werk en woon en mijn belastingen betaal zal het wel niet zo'n vaart lopen zeker. Het is niet dat ik iets probeer te ontduiken hé...ik koop zelfs iets want minder waarde heeft dan wat ik er voor zou betalen, of toch volgens de bank.

patjebrussel

#5 , 27 jan 2012 06:58

Kan iemand mij verbieden om daar te wonen indien ik me daar niet domicilieer?
Dat is domiciliefraude en strafbaar.
Kan je dat eens nader toelichten ? Hoe kan dit nu fraude zijn als een domicilie zelfs niet mogelijk is ?
Staat er ergens geschreven dat je maar een max. aantal dagen mag wonen in je eigen vakatieverblijf ? Zolang die vakantiewoning maar wettelijk is natuurlijk.

Ik ben ook dringend op zoek naar iets. Stootte vandaag op een chalet, goedkoop, domicilie zou mogelijk zijn volgens de advertentie. (maar heb toch een vraag gesteld aan de gemeente of dit wel zo is, voor alle zekerheid vooraleer ik ga zien) Doch stel dat het niet mogelijk is, ik koop en woon daar constant, so ? Wat is het probleem ? Voor mijn domicilie kan ik wel een oplossing zoeken.

eylis

#6 , 27 jan 2012 10:43

ok als dat dan de richtlijnen zijn om vast te stellen dat iemand op een bepaald adres gedomicilieerd is:
-zorg dat op dat adres een bed met lakens en een pyama staat en,
- een kast met wat ondergoed, t-shirts, broeken en trui
- Een beker op de wastafel met een stukje zeep, handdoek, tandenborstel en een tube tandpasta
- zet een mand met wat vuile kleren in (of spullen die je naar de kringloopwinkel wou brengen)
- in de keukenhoek een koffiemok, een pak cornflakes en een pak melk op de tafel
en vergeet niet een paar pantoffels te laten rondslingeren.

gilops

#7 , 27 jan 2012 12:32

"ok als dat dan de richtlijnen zijn .."
Wat de politie niet doet is controlleren of je nog steeds op de oude domicilie woont, tenzij dat je "vijanden" hebt die de politie tippen en die er belang bij hebben te bewijzen dat je elders woont : bij verkiezingen heeft iedereen last van verkiezingskoorts.
In elk geval is het niet verstandig je brievenbus niet leeg te maken als je elders woont.
Er zijn werknemers van bepaalde firma's in Brussel die dagelijks dienstreizen maken naar hun klanten en die officieel aan de kust wonen.
Tijdens de werkweek verblijven ze in hun oud appartement te Brussel van weleer als ze veel bureelwerk doen. Die strijken enorme verplaatsingsvergoedingen op met hun eigen wagen : oostende -Brussel.
Idem met sommige eurocraten die officieel dagelijks naar huis gaan ( Frankfurt ) en waarbij heen en weer reizen rijkelijk forfetair wordt vergoed.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2012 12:45

"Er zijn werknemers van bepaalde firma's in Brussel die dagelijks dienstreizen maken naar hun klanten en die officieel aan de kust wonen.
Tijdens de werkweek verblijven ze in hun oud appartement te Brussel van weleer als ze veel bureelwerk doen. Die strijken enorme verplaatsingsvergoedingen op met hun eigen wagen : oostende -Brussel.
Idem met sommige eurocraten die officieel dagelijks naar huis gaan ( Frankfurt ) en waarbij heen en weer reizen rijkelijk forfetair wordt vergoed.
Dergelijke mensen beschikken gewoonlijk over een firma of Leacewagen , en kunnen dus geen Km vergoeding indienen dacht ik toch.
En dat van die eurocraten is ook verleden tijd. Ze kunnen x maal per jaar naar hun thuisland reizen, de rest betalen ze zelf.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”