Doen of niet

kegi
Topic Starter

Doen of niet

#1 , 23 nov 2011 16:20

Zou ik wettelijk gaan samenwonen of niet?

Ben ondertussen al 2.6j samen met mijn vriend en hebben een zoontje van 1j. Mijn vriend verblijft 'zonder papieren' in België. Heeft een asielprocedure achter de rug en heeft nu nog een regularisatie lopen. Ondertussen is hij al 7j hier en komt er geen schot in de zaak.
De gemeente heeft ons aangeraden om nu wettelijk te gaan samenwonen. Dat zou hij papieren krijgen voor 6m (weet niet juist welke) en zou in die 6m de procedure rond moeten zijn ivm dna onderzoek van ons zoontje. Ik zou dit natuurlijk wel willen doen, maar er zijn een aantal zaken waarbij ik mij vragen stel. Ohja, mijn vriend heeft totaal geen inkomen.

Ik ga volgend jaar terug studeren. Heb zelf een werkloosheidsuitkering en deze zou ik dan blijven behouden. Deze wordt echter niet bevroren. Als alleenstaande met kinderen ten laste, zou mijn uitkering niet dalen. Is dit ook zo als ik wettelijk ga samenwonen of daalt mijn uitkering dan om de zoveel tijd?
Hoe zit dit voor het kindergeld? Nu krijg ik verhoogd kindergeld omdat ik alleenstaande ben, hoe zit het dan?
Mijn vriend heeft ook nog een schuld gemaakt in België. Hij heeft een abonnement genomen voor zijn gsm . Uiteraard had hij er niets van begrepen en volop naar het thuisfront gebeld, met als gevolg zeer hoge rekeningen. In die 2.6j heeft hij daar dan ook niets voor betaald (heeft geen adres, dus kunnen heb niet vinden) Als hij nu zich bij mij inschrijft, kan de deurwaarder dan hier komen aankloppen? Hij heeft dit contract een 4-tal jaren geleden ondertekend.

Enfin, het is vooral de financiële kant die me zorgen baart. Het is nu al zo moeilijk om rond te komen. Moest ik nog minder hebben, zou het bijna onmogelijk worden voor ons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 nov 2011 11:08

‘zou in die 6m de procedure rond moeten zijn ivm dna onderzoek van ons zoontje‘ houdt in dat uw vriend uw kind niet erkend heeft en dus diens vader niet is.

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt 2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend samenwoont met: a) één of meerdere kinderen, op voorwaarde dat hij aanspraak kan maken op gezinsbijslagen voor ten minste één ervan...Voor de toepassing van het eerste lid, 1°..., wordt met de echtgeno(o)t(e) gelijkgesteld, de persoon die met de werknemer een feitelijk gezin vormt en die financieel te zijnen laste is...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 november 1991 Werkloosheidsbesluit).

‘De gemeente heeft ons aangeraden om nu wettelijk te gaan samenwonen...mijn vriend heeft totaal geen inkomen’

Door met die vriend wettelijk samen te wonen gaat u over van art.110,§1,2° naar art.110,§1,1° en BLIJFT u dus ‘werknemer met gezinslast‘.

“42bis,§ 1. De toeslagen bedoeld in dit artikel verhogen de bedragen bedoeld in artikel 40, voor de kinderen :...2° van de uitkeringsgerechtigde volledig werkloze bedoeld in artikel 56novies, vanaf de zevende maand werkloosheid...Art.56nonies.Zijn tegen de bij artikel 40 bepaalde bedragen, eventueel verhoogd met de bijslagen , bepaald in artikel 42bis op kinderbijslag gerechtigd en onder de door de *Koning te bepalen voorwaarden:1° de volledige of gedeeltelijke uitkeringsgerechtigde werklozen...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

* Zie : 25 FEBRUARI 1994. - Koninklijk besluit tot bepaling van de toekenningsvoorwaarden van de gezinsbijslag in hoofde van de werklozen.

Door met die vriend wettelijk samen te wonen BLIJFT u uitkeringsgerechtigde volledig werkloze bedoeld in artikel 56novies.

“Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

Dit geldt ook voor wettelijk samenwonenden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”