Zou ik wettelijk gaan samenwonen of niet?
Ben ondertussen al 2.6j samen met mijn vriend en hebben een zoontje van 1j. Mijn vriend verblijft 'zonder papieren' in België. Heeft een asielprocedure achter de rug en heeft nu nog een regularisatie lopen. Ondertussen is hij al 7j hier en komt er geen schot in de zaak.
De gemeente heeft ons aangeraden om nu wettelijk te gaan samenwonen. Dat zou hij papieren krijgen voor 6m (weet niet juist welke) en zou in die 6m de procedure rond moeten zijn ivm dna onderzoek van ons zoontje. Ik zou dit natuurlijk wel willen doen, maar er zijn een aantal zaken waarbij ik mij vragen stel. Ohja, mijn vriend heeft totaal geen inkomen.
Ik ga volgend jaar terug studeren. Heb zelf een werkloosheidsuitkering en deze zou ik dan blijven behouden. Deze wordt echter niet bevroren. Als alleenstaande met kinderen ten laste, zou mijn uitkering niet dalen. Is dit ook zo als ik wettelijk ga samenwonen of daalt mijn uitkering dan om de zoveel tijd?
Hoe zit dit voor het kindergeld? Nu krijg ik verhoogd kindergeld omdat ik alleenstaande ben, hoe zit het dan?
Mijn vriend heeft ook nog een schuld gemaakt in België. Hij heeft een abonnement genomen voor zijn gsm . Uiteraard had hij er niets van begrepen en volop naar het thuisfront gebeld, met als gevolg zeer hoge rekeningen. In die 2.6j heeft hij daar dan ook niets voor betaald (heeft geen adres, dus kunnen heb niet vinden) Als hij nu zich bij mij inschrijft, kan de deurwaarder dan hier komen aankloppen? Hij heeft dit contract een 4-tal jaren geleden ondertekend.
Enfin, het is vooral de financiële kant die me zorgen baart. Het is nu al zo moeilijk om rond te komen. Moest ik nog minder hebben, zou het bijna onmogelijk worden voor ons.