1. huwelijk tss aangetrouwde familieleden 2. tegengehouden h

goalsurfer
Topic Starter

1. huwelijk tss aangetrouwde familieleden 2. tegengehouden h

#1 , 02 apr 2011 19:11

Een (meerderjarige) gast heeft mij eens een paar dingen verteld die er bij mij moeilijk ingaan:

1. Volgens hem kun je niet trouwen met je eigen schoonzus of -broer. Zijn ouders hadden dat toch gedaan, daarom was zijn vader een krak. Hij had het onmogelijke gedaan. Hij was met zijn schoonzus getrouwd. Volgens mij is daar niks raars aan van zodra beide personen vrij zijn. In geval van echtscheiding ben je waarschijnlijk niet meer schoonbroer en -zus. In geval van weduwnaarschap blijf je inderdaad schoonbroer en -zus volgens mij en dan zou je niet met elkaar mogen trouwen? (Ik heb ooit eens een historie gehoord over een scheiding voor de kerk, ik weet dat zoiets soms uitgesproken wordt)

2. Diezelfde persoon zei ook dat je vader (en misschien beide ouders) je huwelijk levenslang kan tegenhouden als jijzelf bij een psychiater bent.
Wat is daar van waar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 apr 2011 20:26

Beide punten kloppen, maar enkel in fabeltjesland.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

goalsurfer
Topic Starter

#3 , 03 apr 2011 00:18

Wat weet ik hier nu meer mee?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 apr 2011 11:21

Wat weet ik hier nu meer mee?
alles. Roharro wil hiermee zeggen dat het allebei FABELTJES zijn. Is dat nu zo moeilijk te snappen?

scorpioen

#5 , 03 apr 2011 11:47

Burgerlijk Wetboek

Art. 162. In de zijlijn is het huwelijk verboden tussen de (...) broeder en zuster en de aanverwanten in dezelfde graad. <W 31-03-1987, art. 25>
(Aanverwantschap is echter geen beletsel voor het huwelijk na het overlijden van de echtgenoot die de aanverwantschap heeft doen ontstaan.) <W 11-02-1920, art. 1>
Art. 164. <W 01-07-1957, Art. 1> Echter kan de Koning, om gewichtige redenen, het in het vorige artikel vervatte verbod opheffen, evenals het in artikel 162 vervatte verbod betreffende huwelijken tussen schoonbroeder en schoonzuster.

27 MAART 2001. - Wet tot wijziging van de artikelen 162 en 164 van het Burgerlijk Wetboek.
Art. 2. In artikel 162 van het Burgerlijk Wetboek worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid, gewijzigd bij de wet van 31 maart 1987, worden de woorden "en de aanverwanten in dezelfde graad" geschrapt;
2° het tweede lid, ingevoegd bij de wet van 11 februari 1920, wordt opgeheven.
Art. 3. In artikel 164 van hetzelfde Wetboek, vervangen bij de wet van 1 juli 1957, worden de woorden " evenals het in artikel 162 vervatte verbod betreffende huwelijken tussen schoonbroeder en schoonzuster " geschrapt.

Het verbod heeft dus wel degelijk bestaan tot 21 mei 2001, datum van inwerkingtreding van de wet van 24 maart 2001. De Koning kon wel toestemming geven. Ook na het overlijden van zijn broer kan de man met zijn schoonzus trouwen.

goalsurfer
Topic Starter

#6 , 04 apr 2011 00:45

Dat kan kloppen, wat ik verteld heb is gebeurd in het jaar 1998. Ik begrijp de terminologie niet zo goed. Mensen die aangetrouwd zijn, zijn die aanverwant? In welk geval kon bijvoorbeeld de koning zijn toestemming geven? Ik kan het mij zo ongeveer voorstellen. Mijn ene broer als weduwnaar en de echtgenote van mijn andere broer als weduwe. Voor de wijziging van de wet was het een taboe dat ze zouden trouwen. Tenzij de koning zijn toestemming gaf. Gaf hij die op voorhand aan weduwe en weduwnaar als ze geen broer en zus waren?

En dat andere fabeltje, van die psychiater? Als het niet te veel moeite is.

mava105

#7 , 04 apr 2011 11:52

Tenzij de koning zijn toestemming gaf. Gaf hij die op voorhand aan weduwe en weduwnaar als ze geen broer en zus waren?

.
Hoe kon de koning zijn toestemming op voorhand geven als de betrokken personen nog geen weduwe of weduwenaar waren?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”