Hallo
Mijn ex woont nog in het appartement, dat ik huur. Ik ben bij hem weggevlucht wegens psychologische dreigementen en dergelijke, en ik voel me totaal niet meer veilig bij hem in het appartement.
Ik ben nu dus paar weken weg daar, we wonen allebei officieel daar. Alleen woon ik in de praktijk ergens anders. M'n ex vriend heeft gedreigd dat als ik zou terugkomen, ik moet inbinden of hij gaat mijn leven tot een hel maken. Dus ik kan daar echt niet mee samenleven.
Nu heb ik wel een advocaat onder de arm genomen, die heeft mijn huurcontract per aangetekende opgezegd, en hij heeft ook een aangetekende brief gekregen om hem dit te melden, en hij moet verhuizen tegen het einde van de opzegtermijn.
Mijn ex wil echter niet verhuizen, en zit momenteel op mijn kosten in mijn appartement. Ik huur het (als enige huurder, hij staat nergens vermeld en heeft hier dus geen enkele rechten op), en ik betaal ook de huur, elecriciteit en gas. De rekeningen die ik kon opzeggen heb ik opgezegd. Hij betaalt de huur niet, en betaalt deze ook niet terug. Hij laat me maar betalen terwijl hij lekker op mijn appartement zit.
Om menselijk te blijven, moeten we hem inderdaad de tijd geven om iets anders te zoeken, maar hij weigert. Kan ik (of de huiseigenaar) hem buiten zetten, als de opzegtermijn verstreken is, en hij nog steeds weigert te verhuizen? Kunnen we hem via het vredegerecht gewoon in kortgeding op straat laten zetten?
Wat ik tot nu toe gehoord heb, is dat er niemand buiten gezet kan worden als hij geen ander onderkomen heeft, dus maw zou die er nog op mijn kosten kunnen blijven zitten tot hij zin heeft om te verhuizen (in het ergste geval dan). Maar ik zou hem in feite, als de termijn is verstreken, het liefste zo snel mogelijk buiten zetten, of hij een ander onderkomen heeft of niet. Hij moet eruit, punt uit. Hij maakt serieus misbruik van de situatie, en ik heb liever niet dat hij daar nog maanden misbruik van kan maken.
Anoniempje