iemand op straat zetten ?

Anoniempje
Topic Starter

iemand op straat zetten ?

#1 , 03 okt 2006 19:46

Hallo

Mijn ex woont nog in het appartement, dat ik huur. Ik ben bij hem weggevlucht wegens psychologische dreigementen en dergelijke, en ik voel me totaal niet meer veilig bij hem in het appartement.

Ik ben nu dus paar weken weg daar, we wonen allebei officieel daar. Alleen woon ik in de praktijk ergens anders. M'n ex vriend heeft gedreigd dat als ik zou terugkomen, ik moet inbinden of hij gaat mijn leven tot een hel maken. Dus ik kan daar echt niet mee samenleven.

Nu heb ik wel een advocaat onder de arm genomen, die heeft mijn huurcontract per aangetekende opgezegd, en hij heeft ook een aangetekende brief gekregen om hem dit te melden, en hij moet verhuizen tegen het einde van de opzegtermijn.

Mijn ex wil echter niet verhuizen, en zit momenteel op mijn kosten in mijn appartement. Ik huur het (als enige huurder, hij staat nergens vermeld en heeft hier dus geen enkele rechten op), en ik betaal ook de huur, elecriciteit en gas. De rekeningen die ik kon opzeggen heb ik opgezegd. Hij betaalt de huur niet, en betaalt deze ook niet terug. Hij laat me maar betalen terwijl hij lekker op mijn appartement zit.

Om menselijk te blijven, moeten we hem inderdaad de tijd geven om iets anders te zoeken, maar hij weigert. Kan ik (of de huiseigenaar) hem buiten zetten, als de opzegtermijn verstreken is, en hij nog steeds weigert te verhuizen? Kunnen we hem via het vredegerecht gewoon in kortgeding op straat laten zetten?

Wat ik tot nu toe gehoord heb, is dat er niemand buiten gezet kan worden als hij geen ander onderkomen heeft, dus maw zou die er nog op mijn kosten kunnen blijven zitten tot hij zin heeft om te verhuizen (in het ergste geval dan). Maar ik zou hem in feite, als de termijn is verstreken, het liefste zo snel mogelijk buiten zetten, of hij een ander onderkomen heeft of niet. Hij moet eruit, punt uit. Hij maakt serieus misbruik van de situatie, en ik heb liever niet dat hij daar nog maanden misbruik van kan maken.

Anoniempje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 04 okt 2006 07:33

Hoi anoniempje

Ik weet niet of het helemaal juist is wat ik nu vertel, maar dit is wat ik DENK: vanaf het moment dat de wettelijke opzegtermijn verstreken is van jouw huurcontract, moet je gewoon stoppen met huur te betalen. Vanaf dat moment lijkt mij jouw vriend het probleem te zijn van de huurbaas en niet meer van jezelf.

Anoniempje
Topic Starter

#3 , 04 okt 2006 12:37

Hey Dieke

Dat is m.i. ook de meest logische verklaring, maar ik hoor ook dat als m'n ex niet genoeg inkomen heeft of de huur of bezettingsvergoeding weigert te betalen, ik daar mogelijk toch voor zal opdraaien. Nu is het wel zo dat de huiseigenaar de situatie wel begrijpt, en er niet mee akkoord gaat dat m'n ex op die manier van mij wil profiteren, maar als een mens geld wil zien, gaat die dat sowieso halen waar hij dat kan halen. Daarom vrees ik er een beetje voor, dat als (naam,verwijderd!) niet betaalt, ik er toch voor zal opdraaien. Dus ben ik aan het uitzoeken hoe ik mij het beste voor deeze problemen kan indekken.

Anoniempje

Reclame

wanton

#4 , 04 okt 2006 13:15

U heeft m.i. verkeerd gereageerd door het appartement te verlaten. Als enige huurder hebt U het recht , om welke reden dan ook, uw vriend uit het appartement te (laten) zetten.
Laatst gewijzigd door wanton op 04 okt 2006 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

dieke

#5 , 04 okt 2006 16:25

Zal wel kloppen, wanthon, maar als je (psychologisch) geterroriseerd wordt, kan ik me levendig inbeelden dat je gewoon weg wil, zonder aan dergelijke gevolgen te denken.

Anoniempje
Topic Starter

#6 , 04 okt 2006 23:19

Hoi Wanthon

Ik kan (en kon) in m'n eentje niet zo op tegen hem, als die mij psychologisch zodanig wil terrorriseren tot ik inbind zal hij dat zeker niet nalaten. Hij heeft een paar erg harde natrappen gegeven nadat ik er weg was, dus ik wil daar echt niet bij intrekken. Ik zou eigenlijk al een boom van ne vent moeten meepakken, die hem koesthoudt en hem zodanig ongemakkelijk laat voelen tot hij zelf vertrekt. En die persoon zou me nog zowat dag en nacht moeten bewaken. Dat is ook niet mogelijk he.

De enige oplossing die er momenteel is, is hem een termjin geven om eruit te trekken en daarna een uitzettingsprocedure te starten. Ik wou alleen maar weten of ik nog verantwoordelijk ben voor kosten na het aflopen van de huur.

Anoniempje

Lex

#7 , 05 okt 2006 08:40

U kon toch een beroep doen op de 'openbare macht'?

Anoniempje
Topic Starter

#8 , 05 okt 2006 12:56

Wat is openbare macht? Als ik daar iets meer over weet kan ik het misschien mijn advocaat vragen.

Anoniempje

Lex

#9 , 05 okt 2006 13:22

Wat is openbare macht?
Laten we het bij 'FLIKKEN' houden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”