Kunnen (stief-)ouders cadeau's terug eisen?

olliebollie74
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kunnen (stief-)ouders cadeau's terug eisen?

#1 , 03 mar 2025 16:12

Ik zit op het randje van een relatiebreuk met mijn vriend. Ik heb een zoon van bijna 16 met mijn ex-man en ik ben zo'n 4 jaar samen met mijn vriend.
Nu ben ik al verschillende gesprekken met hem aangegaan over hoe het gaat (niet goed) en hij "dreigt" (niets geweldadigs) met dingen die zouden gebeuren wanneer ik de relatie zou beëindigen.

Hij zegt dan dat hij onder andere alles terug wil wat hij de afgelopen jaren aan ons heeft cadeau gedaan, dit omvat onder andere GSM van mij die ik voor mijn verjaardag in november heb gehad en die van mijn zoon die hij voor kerst 2023 heeft gekregen, een laptop, wat (niet super dure) sieraden en wat kleine dingetjes hier en daar. Allemaal niet extreem duur, maar wel als ik het ineens moet gaan vervangen (de sieraden maken mij weinig uit, maar telefoons en laptop is toch erg moeilijk.
Dit is 1 van meerdere redenen waarom ik twijfel bij hem weg te gaan.

Mijn vraag is dus eigenlijk, heeft hij het recht om deze dingen terug te vorderen, of is gegeven blijft gegeven?
De telefoons zijn natuurlijk aantoonbaar vanaf het begin door ons zelf gebruikt, op de laptop staan alleen gegevens van mijn zoon en niet van hem, en de sieraden zijn overduidelijk voor dames.

Zit er een verschil tussen dingen die hij voor mijn zoon heeft gekocht omdat het een kind is en de dingen die hij voor mij heeft gekocht?

Door deze miserie komt bij mij nog een extra vraag naar boven:
Mocht de vader van mijn zoon ook ooits zoiets in zijn hoofd krijgen omdat er een kink in de kabel komt (is op dit moment niet het geval) kan deze dan bijvoorbeeld een gegeven telefoon of playstation van zijn zoon terug eisen?
Is er een verschil in cadeau's van eigen ouders en stiefouders of andere familie leden?

basejumper

#2 , 03 mar 2025 17:34

Beste

Cadeaus kunnen niet terug gevraagd worden. Zeker niet in die grootte orde.

https://lemonconsult.be/cadeau-of-schen ... tscheiding.

https://pro-deo-advocaten.com/kan-haar- ... gvorderen/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis

#3 , 04 mar 2025 22:02

Uw ex-vriend kan dit wel vragen, maar er is geen enkele wettelijke grond op basis waarvan hij de teruggave kan vorderen. Laat u dus niet bangmaken.

Reclame

olliebollie74
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2025 16:27

Dankuwel voor de geruststelling.

Door deze situatie ben ik natuurlijk huiverig geworden en zijn er doemscenario's door mijn hoofd gegaan.

Is er nog een verschil met mijn ex-man?
Hypothetisch voorbeeld dat voortkomt uit gelezen verhalen van gescheiden gezinnen: Hij geeft onze zoon dit jaar een nieuwe telefoon voor zijn verjaardag. Een jaar later is er een grote ruzie en loopt het niet meer goed tussen vader en zoon. Zoon zou zijn vader nier meer of minder willen zien.
Kan vader dan de telefoon van zijn zoon terugeisen? Of kan de 16/17 jarige zoon dan weigeren dit terug te geven?
Kan vader opeens zeggen dat de telefoon niet gegeven maar geleend was?

Aangezien dit dan een vader/zoon kwestie zou zijn zit ik er natuurlijk eigenlijk niet tussen, hooguit om de ruzie wat te sussen, dus get gaat niet om belang van ex partner.

Deze vraag is slechts voortgekomen uit deze situatie en het antwoord zou in ieder geval rust in mijn hoofd bieden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”