spy-software op pc

Nadine55
Topic Starter

spy-software op pc

#1 , 22 okt 2009 08:25

Hallo,

Kan iemand me raad geven bij volgende situatie?

Mijn man en kids controleren al jaren mijn mails, gsm,...

Ik vermoedde dat ze mijn paswoord van hotmail hadden en zo mijn persoonlijke mails mee konden lezen.

Maar nu zag ik dat er op mijn pc keyloggers geïnstalleerd staan. Kan ik hier iets aan doen? Pc herinstalleren lijkt me logisch maar dan stopt het terroriseren en de controle nog niet.

Ze sturen ook sms als ik met een vriend iets ga drinken, bellen naar die vriend en haken in, volgen mijn auto,...

Mijn man wil er niet over praten voor hem is alles wat ik doe onbespreekbaar, ik moet thuis zitten en that's it... :roll:

Groetjes,
Nadine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stijndemeester

#2 , 22 okt 2009 13:30

Dit is pas echte chantage!
Waarom doen ze dat ?
Stel hen gewoon die vraag !
Problemen zijn er om opgelost te worden , en enkel praten 'helpt'.
Kinderen worden misschien onder druk gezet van je man.
En dan nog , kinderen hebben gèèn enkel recht je te controleren of wat dan ook. Misschien gedraag je je onderdanig zodat zij de macht over jou overnemen...
Laat dat niet gebeuren, want voor je het weet zeggen zij waar je moet gaan en staan.
Praten zou ik zeggen , misschien via mail of sms..... als het anders niet lukt!
Succes zou ik zeggen :idea:

Nadine55
Topic Starter

#3 , 22 okt 2009 14:37

Praten helpt echt niet. Het zijn net de kids (dertigers) die me chanteren en hun vader opstoken.
Waarom? Ik doe verkeerd volgens hen door met een vriend af te spreken, te chatten, .. Een getrouwde vrouw gaat niet iets drinken met een andere man, daar eindigt de discussie voor me...
Mijn vraag is nu of ik hier volgens de wet iets kan aan doen of is dit toegelaten omdat de controle gebeurt binnen het huwelijk door man en kinderen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2009 19:33

Neem eens contact met een dienst intra-familaal geweld of slachtofferhulp van de politie - zeer laagdrempelig - zij kunnen u info en goede raad geven
vb tel Antwerpen 03.320.92.30

dieke

#5 , 22 okt 2009 19:42

Dag Nadine

Misschien moet je die vriend waarmee je iets gaat drinken ook eens voorstellen aan je gezin? Ik kan me niet voorstellen dat in deze 'moderne tijden' een getrouwde vrouw niet eens iets zou mogen gaan drinken met een andere man. Tenzij je je gezinsleden redenen geeft om achterdochtig te zijn (geheimzinnig doen over de identiteit van die vriend bv.) lijken ze mij wel te leven in een andere wereld en tijd. Hier wordt er niet van opgekeken als mama of papa eens apart uitgaan, ook al is dat dan met iemand van 'het andere geslacht', maar man en ik kennen wel altijd de mensen waarmee de andere op stap gaat.

Ik hoop dat jullie eruit komen want je gezinsleden die je op die manier controleren, dat kan toch gewoon helemaal niet, zeker! Getrouwd of niet, iedereen heeft recht op een eigen leven.

Groetjes!

Simon Verhoeven

#6 , 22 okt 2009 22:50

Begin al eerst eens met het herinstalleren van je pc en het installeren van een degelijke virusscanner zoals kaspersky.
Zorg ook dat je een fatsoenlijk wachtwoord kiest.
Na het herinstalleren verander je de wachtwoorden van je e-mail en dergelijke (ervoor heeft gezien de keyloggers geen enkel nut).

Bij sommige mobieltjes is het zo in te stellen dat je een pincode moet ingeven om je berichten te kunnen lezen, en bij grotendeels kan je verplichten om een pincode in te geven indien deze geblokkeerd is.

Ben je er al achter gekomen waarom je kinderen je echtgenoot opstoken?
En ik zou eens dienst opnemen met de dienst slachtofferhulp van de politie.
En anders kan je natuurlijk altijd scheiden.

Tevens lijkt me dat dit toch onder de schending van privacy gaat vallen.

Vandebos

#7 , 23 okt 2009 00:05

hmmm keyloggers zijn relatief makkelijk te traceren tenzij het een custom built job is.

Installeer op je pc de 2 volgende stukjes freeware, update ze en laat ze na elkaar uw volledige pc uitpluizen.

http://www.malwarebytes.org/

en

Spybot http://www.safer-networking.org/nl/index.html

99.9% van alle commercieel te vinden keyloggers worden hierdoor gevonden.

Als je de paswoorden verandert denk dan aan het volgende:

Elke windows xp heeft een administrator login. Deze wordt ingesteld bij de installatie en 99% van de mensen gebruikt deze daarna nooit meer --> stellen dan ook geen wachtwoord in...

om alle accounts te zien die op je pc bestaan ga je niet naar gebruikersaccounts in het configuratiescherm doch naar:

Configuratiescherm ---> systeembeheer ---> computerbeheer en dan naar de groep Lokale gebruikers en groepen.

Daar vind je alle accounts en wachtwoorden (uitgenomen 1 doch tenzij de familie voor Microsoft of bepaalde veiligheidsdiensten werkt is het onmogelijk dit niet modificeerbaar account en de activatieprocedure te kennen. ) :evil:

Als je weet hoe de BIOS van je PC aan te passen of iemand kent die je vertrouwt laat hem dan de volgende stappen ondernemen:
Wake up on lan uitschakelen.
boot sequentie zodanig instellen dat HD met Windows erop als eerste staat en opstarten met USB devices (staat soms apart vermeld) is uitgeschakeld.

Indien het Bios systeem toelaat een wachtwoord te installeren op systeem en/of user niveau, plaats er dan eentje op systeem niveau. (dan kan je de pc opstarten zonder een bioswachtwoord in te geven doch kan je niet in de BIOS zelf zonder dat wachtwoord.)

Zijn er andere leden van de familie die de pc gebruiken?

Dat zou het toestel toch al wat veiliger dienen te maken.

Nadine55
Topic Starter

#8 , 23 okt 2009 08:08

Alvast bedankt voor de vele raad en tips.
Ik ga zeker mijn pc laten herinstalleren en paswoorden wijzigen. De pc wordt alleen door mij gebruikt.

Nu had ik nog een vraagje: mijn echtgenoot dreigt er mee mijn pc en wagen af te nemen, hij zegt dat ik daar niks tegen kan doen omdat die evengoed van hem zijn en diefstal binnen het huwelijk niet bestaat, klopt dit?

groetjes,
Nadine

j.demoor

#9 , 23 okt 2009 11:00

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfentwintig duizend frank of met een van die straffen alleen. Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en :1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan dus strafklacht neerleggen wegens dit wanbedrijf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stijndemeester

#10 , 24 okt 2009 17:00

Strafklacht neerleggen, want bij dat ene feit zal het niet blijven denk ik , als ik zo je postings zie...
sterkte en volg misschien de raad van dieke op! groet stijn

Lex

#11 , 24 okt 2009 17:15

Configuratiescherm ---> systeembeheer ---> computerbeheer en dan naar de groep Lokale gebruikers en groepen.

Daar vind je alle accounts en wachtwoorden (uitgenomen 1 doch tenzij de familie voor Microsoft of bepaalde veiligheidsdiensten werkt is het onmogelijk dit niet modificeerbaar account en de activatieprocedure te kennen. ) :evil:
@Vandenbos...nu dacht ik toch dat je HOTMAIL-mails ook kan bekijken via het web. Een nieuwe gebruiker toevoegen is onvoldoende.

@Nadine55...je man op straat laten zetten is ook een oplossing.

Vandebos

#12 , 24 okt 2009 18:25

Ok.. Ik had beter geschreven, daar vind je alle accounts en wachtwoorden van Windows XP.

Eens dat het toestel terug veilig is kan je je online wachtwoorden vanaf dat toestel terug veranderen. (of natuurlijk altijd vanaf een ander toestel.)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 okt 2009 18:27

Zoals ik heb gezegd gan naar de dienst slachtofferzorg van de politie.
Wat uw echtgenoot zegt is niet correct - het is enkel een grond van verschoning maar als de wagen met uw geld gekocht is en op uw naam staat is het voor hem toch moeilijk. Alles hangt dan af van type huwelijkscontract.

Zaak is dat het element psychische dwang ook gebruikt wordt en dan zitten we zo wie zo in de intra familiaal geweld sfeer dus GA NAAR....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”