Domicilie van stiefzoon die thuis niet meer woont

PPC603
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Domicilie van stiefzoon die thuis niet meer woont

#1 , 26 okt 2024 02:06

Effe de hele situatie schetsen.

Mijn vrouw en ik gaan uit mekaar en we zijn nooit getrouwd geweest. Zij heeft een zoon van 23, dus in feite mijn stiefzoon maar ik neem aan dat dit niet officieel op papier zo is? Op papier heb ik geen verwantschap neem ik aan?

Ondertussen heeft mijn vrouw haar zoon een vriendin die bij haar bompa verblijft en hij is daar ook gaan inwonen want thuis zijn een tijdje geleden woorden gevallen die we niet meer konden verdragen en hij is dus moeten vertrekken. Dit is niet de enige woordenwisseling die gebeurd is in de loop der jaren maar was de laatste druppel. Het is ook een narcist, dus alle problemen die hij heeft zijn natuurlijk de schuld van anderen.

Maar zijn domicilie staat nog steeds bij ons.

Het probleem is dat hij niet met geld kan omgaan en rondrijdt op z'n scooter terwijl ie aan de wiet hangt.
De mama heeft de geldkraan al toegedraaid vanwege die woorden die thuis gevallen zijn en hij zoekt nu anderen (zoals mijn ex-vrouw haar halfzus en andere kennissen en vrienden) om geld aan te vragen en ik vrees dat ie schulden gaat maken of zelfs al heeft (alleen heb ik nog geen deurwaarder gezien).

Wat zijn de gevolgen omdat zijn domicilie nog thuis staat als hij schulden maakt?
En kan men uiteindelijk zelfs mijn huis onder mijn gat verkopen om eventuele grotere schulden of slachtoffers te betalen als hij bijvoorbeeld betrokken raakt in een ongeval met slachtoffers omdat hij aan de wiet zit (en dus waarschijnlijk sowieso mee verantwoordelijk gesteld wordt voor het ongeval, ook al was hij niet in fout?

Wat kan ik doen om mij daartegen te wapenen, zodat men mij niet aansprakelijk kan stellen voor zijn schulden of druggebruik?

Hij is blijkbaar al gaan navragen en beweert dat hij z'n domicilie (of referentieadres) niet bij het OCMW van de gemeente waar hij nu woont kan zetten omdat ze dat daar niet doen of aanvaarden.
Hij heeft ook al navraag gedaan om zijn domicilie bij de bompa van z'n vriendin te plaatsen en dit zou ervoor zorgen dat de huurprijs voor die bompa dan met 600 euro verhoogd wordt, zelfs tot 3 maanden nadat hij daar zou vertrekken.

De vriendin staat op het OCMW en hij trekt geld van VDAB.
Beiden zouden nog maar sinds kort op zoek zijn naar werk maar hij is al zogezegd sinds begin dit jaar op zoek naar werk maar heeft nog steeds niks gevonden.
Ze zijn samen al 6 maanden op zoek naar een appartement maar vinden niks, waarschijnlijk omdat ze geen werk hebben en daardoor te weinig inkomen.

De mama verhuist binnenkort naar een appartement en wil ook de domicilie van haar zoon niet bij haar zetten vanwege die woordenwisseling die de druppel is die het vat deed overlopen.

Ik zit dus eigenlijk vast en wil niet opdraaien voor eventuele schulden of erger zoals slachtoffers van een ongeval door druggebruik voor een persoon die wettelijk op papier geen verwantschap heeft met mij.

Ik weet dat ik een procedure kan opstarten voor een ambtshalve schrapping aan te vragen. Maar wordt ie dan officieel dakloos bestempeld?
Zelf vind ik dit wel wat grof om zijn domicilie geforceerd weg te krijgen. Maar als dit de enige oplossing is om mezelf te beschermen, dan zal dit moeten vrees ik.
Voor ie vertrok, hadden we zelfs de afspraak gemaakt dat hij geen schulden zou maken maar ik vrees dat ze binnenkort gaan komen.
Veel kosten heeft ie niet (300 euro voor kost en inwoon bij die bompa en 30 euro voor z'n gsm abo) dus officiele schulden zullen niet direct komen via een deurwaarder denk ik. Maar ik vrees wel voor betrokkenheid bij een ongeval of iets dergelijks met drugs in z'n lijf.

Maar zelf moet ik nog steeds mijn dochter opvoeden en dat kan ik niet doen als ik door zijn schuld mijn inboedel moet afgeven of zelfs mijn huis.
Hoever kan men gaan hierin?

Thomas_A

#2 , 26 okt 2024 07:47

Tja, u weet eigenlijk het antwoord.

Als hij bij die bompa woont, moet hij daar gedomicilieerd worden. Dat ze dat niet doen omwille van voordelen zoals lagere huurprijs, is net per definitie de belangrijkste reden van domiciliefraude.

Dat is strafbaar, niet alleen voor stiefzoon en bompa maar ook voor u. U werkt er immers ook aan mee.

Laten uitschrijven dus. Dat de stiefzoon dan geen domicilie meer heeft kan hij perfect vermijden, dus is niet uw fout.

Franciscus

#3 , 26 okt 2024 08:55

Wijkinspecteur en gemeente in kennis stellen dat betrokkene er niet meer woont. En nieuw adres eventueel doorgeven. Dat moet u weten.

Reclame

PPC603
Topic Starter

#4 , 26 okt 2024 16:12

Wijkinspecteur en gemeente in kennis stellen dat betrokkene er niet meer woont. En nieuw adres eventueel doorgeven. Dat moet u weten.
Z'n bed en kleerkast staan hier wel nog, die moeten dus ook eerst weg neem ik aan?
Anders kunnen ze nog steeds beweren dat ie hier nog woont.

mava105

#5 , 26 okt 2024 16:33

Hangen er nog klederen van hem?
Een bed en kleerkas kan iedereen hebben voor occasionele logees.

jkasr

Franciscus

#6 , 26 okt 2024 18:55

Uitschrijven ...bed en kast zijn trouwens van u wegens staan in uw huis.

eylis

#7 , 26 okt 2024 20:16

Kleren in plastic zakken doen en naar de opa brengen. Zoals hierboven reeds gezegd: kast en bed staan in wel uw huis, maar dat betekent niet dat de stiefzoon daar woont.

PPC603
Topic Starter

#8 , 27 okt 2024 03:29

Hangen er nog klederen van hem?
Een bed en kleerkas kan iedereen hebben voor occasionele logees.

jkasr
Er liggen ook nog kleren van hem.
Er hangt ook nog een tv aan de muur en een playstation denk ik.

Wat gebeurt er dan met hem, als ik hem uitschrijf?
Wordt ie dan bestempeld als illegaal of landloper of zo?
Ik heb ook begrepen dat z'n paspoort dan vervalt en dat ie de steun van VDAB verliest en dergelijke.
Kan ie dan nog wel aan werk geraken?

Franciscus

#9 , 27 okt 2024 17:58

Paspoort vervallen...is dat een niet BE onderdaan onderhevig aan visum type vb toerist?
Een BE onderdaan moet in bezit zijn van een Eid ofte een elektronische identiteitskaart.
U stuurt alle brieven die voor hem bij u aankomen terug naar afzender met vermelding 'ONBEKEND OP DIT ADRES'

U laat hel weten dan zijn eigendommen die hij achtergelaten heeft op datum x om uur Y kan afhalen aan de voordeur / in voortuin gezet.

Er is geen wettige reden dat u verantwoordelijk zou zijn voor het bewaren van zijn bezittingen.

In principe is alles wat bij u binnen staat van u. Aan hem om het tegendeel te bewijzen.

LeenW

#10 , 27 okt 2024 18:00

Heeft hij dan geen onderdak momenteel?

PPC603
Topic Starter

#11 , 28 okt 2024 00:40

Paspoort vervallen...is dat een niet BE onderdaan onderhevig aan visum type vb toerist?
Een BE onderdaan moet in bezit zijn van een Eid ofte een elektronische identiteitskaart.
U stuurt alle brieven die voor hem bij u aankomen terug naar afzender met vermelding 'ONBEKEND OP DIT ADRES'

U laat hel weten dan zijn eigendommen die hij achtergelaten heeft op datum x om uur Y kan afhalen aan de voordeur / in voortuin gezet.

Er is geen wettige reden dat u verantwoordelijk zou zijn voor het bewaren van zijn bezittingen.

In principe is alles wat bij u binnen staat van u. Aan hem om het tegendeel te bewijzen.
Zijn bezittingen staan nog op zijn kamer en die kamer heb ik voorlopig niet nodig, dus die mogen nog blijven staan voor mijn part, ze staan daar niet in de weg.
Ze hebben ook geen plaats om deze momenteel te plaatsen en mogen deze komen halen als ze hun eigen appartement hebben.
Het is z'n domicilie waar het probleem zit, die wil ik weg hebben zodat ik geen verantwoordelijkheid meer draag.

Heeft hij dan geen onderdak momenteel?
Hij heeft onderdak bij z'n vriendin, die op haar beurt bij haar bompa inwoont.
Maar als hij daar z'n domicilie zou zetten, zou de huur voor de bompa met 600 euro omhoog gaan. Ik vermoed dat zoiets een clausule is van een sociale woning misschien? Ik zou anders niet weten waarom de huur omhoog gaat omdat er 1 persoon bijkomt.
Daarom dat ie z'n domicilie bij mij wil houden tot hij zelf een appartement gevonden heeft.

Dus vraagt ie eigenlijk aan mij om hem te helpen om fraude te plegen, wat ik absoluut niet wil hebben.
Daar blijken zelfs gevangenisstraffen op te staan en ik wil niet de bak indraaien voor hem.

Hij is al sinds april op zoek naar een appartement en heeft nog steeds niks, hoogstwaarschijnlijk omdat hun gezamelijk inkomen te laag is en dat hij op de DVAB staat en zij op het OCMW. Ze hebben beiden geen werk (hij is eind vorig jaar ontslagen omwille van dwingende redenen en heeft sindsdien nog geen dag gewerkt) maar zouden wel op zoek zijn en beweren dat er nergens werk te vinden is.

Ik en mijn ex hebben sinds kort zelf een bijverdienste gevonden en dat na een paar keer rondvragen dus er is wel degelijk werk.
Collega's op het werk vinden ook de ene na de andere flexijobs. Werk genoeg in de buurt.

Maar ja, je moet willen he. Als je alleen uitkijkt naar een job als heftrucker in de nacht met een goed loon en kortbij huis, dan kan ie nog jaren zoeken.

LeenW

#12 , 28 okt 2024 09:20

Tja, veel duidelijker kan domiciliefraude niet meer worden. Inderdaad best dat u de wijkagent in kennis stelt van zijn verhuis en nieuwe adres.

ongelukbelaagd

#13 , 28 okt 2024 13:25

U wilt waarschijnlijk niet dat hij nog meer in de problemen komt. Misschien hebt u hem mee helpen grootbrengen? Het is dus allemaal niet zo zwart-wit....

Helaas kan u de jongeman alleen maar helpen door illegale praktijken niet te accepteren. De jongeman dient verantwoordelijkheid op te nemen voor zichzelf. Wanneer u altijd doet wat u altijd gedaan hebt, zult u krijgen wat u altijd kreeg. De jongeman zal van uw goedheid blijven profiteren én ook u in de problemen brengen.

Natuurlijk gaat de huur van opa omhoog in een sociale woning, als er 2 mensen met een (beperkt) inkomen komen inwonen. Maar ze hebben een inkomen en kunnen dus bijdragen want dat is de bedoeling van een vervangingsinkomen, niet? En dan hebben ze minder geld nodig om aan illegale dingen te besteden. En dan wordt het geld voor RSZ hopelijk besteedt aan mensen die het echt nodig hebben.

Als ze dan ook bijdragen aan de huur, zullen ze minder kieskeurig worden om werk te aanvaarden.

U zal van uw hart een steen moeten maken en loslaten...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”