Wettelijk samenwonend, opdraaien voor alementie achterstand van stiefkinderen?

Millie90
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend, opdraaien voor alementie achterstand van stiefkinderen?

#1 , 22 okt 2024 14:45

Hallo,

Mijn partner en ik zijn wettelijk samenwonend.
Hij heeft nog 2 kinderen (7 jaar en 10 jaar) uit zijn vorig huwelijk en samen hebben we ook 1 kind van 1,5 jaar.

Mijn partner al ruim 2 jaar geen alementie geld meer voor zijn 2 zoontjes. (Terwijl ik erop aandrong om dat wel te betalen)
Nu hebben we natuurlijk een brief gekregen waarin zijn ex het achtstallige onderhoudsgeld vraagt te betalen. Het gaat om + 3000 euro.

Mijn partner is ondertussen werkloos en verdiend een stuk minder. Hij heeft dit nooit laten aanpassen IVM minder kindergeld betalen.
Hij heeft ook geen spaargeld.

Ik heb wel een beetje spaargeld van voordat we samen waren. Dit wil ik graag houden voor onze dochter of als het mogelijk is ooit zelf een huis mee te kopen.
Ondertussen is al veel van mijn spaargeld op omdat hij zijn geld voor al begin van de maand op is, wat laat dat ik alles moet betalen. Op 1,5 jaar ben ik al 7.000 euro kwijt aan betalingen. (Huur, gas, water, ..)
Dit is veel geld voor mij omdat ik maar werk aan een minimum loon.

Nu is mijn vraag: Kunnen ze zijn schulden van onderhoudsgeld bij mij komen halen? Ga ik dit moeten betalen met mijn laatste spaargeld wat ik nog heb omdat we wettelijk samenwonend zijn?

Marcus Aurelius

#2 , 22 okt 2024 17:15

Uw partner is dit onderhoudsgeld verschuldigd, niet u, dit betekent concreet dat zijn inkomen tot nul kan herleid worden omwille van achterstallig onderhoudsgeld. Hiervoor gelden immers geen grenzen loonbeslag.

Kent u het gezegde d bluts en de buil?

Hij is zijn verplichtingen niet nagekomen en moet nu de gevolgen hiervan dragen.

Hij kan zich tot het plaatselijk OCMW wenden....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW

#3 , 22 okt 2024 19:10

Aanvullend wil ik nog opmerken dat dit geen gezonde situatie is. U bent uw spaargeld er aan het door jagen voor iemand die onvoldoende aan zijn huidige partner en niets aan zijn kinderen bijdraagt.

Ook zonder dat u de alimentatie mee moet betalen, bent u richting insolventie aan het gaan.

Reclame

Franciscus

#4 , 22 okt 2024 20:44

Uiteindelijk kan een gerechtsdeurwaarder beslag leggen op de gemene eigendommen gezien (wettelijk) samenwonend.
Hopelijk hebt u elk eigen bankrekeningen.
Hopelijk is er een samenlevingscontract bij notaris dat e.a. al tussen jullie heeft geregeld.
Uiteraard moet u geen alimentatie en alimentatieachterstand betalen voor zijn kinderen.
Het gemene vermogen kan wel aangesproken worden als u niet kunt bewijzen dat het expliciet van u is

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”