Inwonende moeder weigert te vertrekken

miss_jalapeño
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inwonende moeder weigert te vertrekken

#1 , 01 sep 2024 21:39

ik heb een inwonende moeder die mij al heel wat jaren het leven zuurt maakt. Ik vraag al jaren om te vertrekken maar dat weigert ze, ze meent dat ze recht heeft om te blijven. Nu is voor mij eindelijk de maat vol nu ik merk dat mijn kinderen hier last van beginnen te krijgen. Ik wil haar graag zo spoedig mogelijk laten vertrekken.

Het huis waarin ik woon is mijn eigendom (staat volledig op mijn naam). er is geen contract / overeenkomst dat moeder hier woont, noch betaald zij mee aan de lasten, ze doet enkel boodschappen. Ze staat hier wel ingeschreven op het adres. Hiervoor heeft ze bij mijn zus ingewoond, maar ook daar heeft ze het zover op de spits gedreven dat ze is moeten vertrekken. Omdat ze toen bij mij terecht kon (stom, had ik niet moeten doen, ik weet) is ze vlot gegaan. Er zijn geen andere kinderen waar ze terecht kan, dus nu wilt ze niet vertrekken.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 sep 2024 09:21

Dat zal via de Vrederechter moeten ...
Verzoekschrift tot uithuiszetting

U kan haar een aangetekend schrijven sturen met de vraag te vertrekken binnen X maanden, maar dat is doorgaans tijdverlies omdat de Vrederechter zo goed als zeker hiervoor zelf een termijn gaat opleggen ... en als je het al jaren vraagt, gaat een AS daar niet veel aan veranderen.

Thomas_A

#3 , 02 sep 2024 09:49

Gezien eigenaar van de woning zal je van de vrederechter inderdaad sowieso gelijk krijgen.

Echter zal altijd een redelijke termijn worden opgelegd. Er bestaat geen snelle oplossing, maar als het al jaren aansleept kan je nu moeilijk op enkele weken een oplossing verwachten.

Reclame

miss_jalapeño
Topic Starter

#4 , 02 sep 2024 16:17

Bedankt voor jullie advies. Het liefste heb ik dat ze asap vertrekt maar ik besef ook dat dit enkele maanden zal duren. Dat is ook prima, als het uiteindelijk maar gebeurd.

Ik zat er inderdaad aan te denken om het eerst via AS te doen (termijn van 2 á 3maanden) waarbij ik een advocaat wou raadplegen om de brief op te stellen. Dat zou hopelijk al meer indruk maken als mijn eigen (herhaalde) verzoeken. Ik wou namelijk in het AS ook meenemen dat ze bij haar vertrek:

- niets meeneemt dat niet haar eigendom is / zonder overleg
- er geen vreemden mijn woning betreden om te verhuizen als ik niet aanwezig ben
- er bij beschadigingen tijdens verhuis op haar verhaald kunnen worden (vooraf duidelijke foto's en video's van huidige situatie door mijzelf gemaakt)
- er eigendommen van mij en mijn kinderen in haar bezit (sieraden, autopapieren etc) door haar moeten worden overgedragen binnen x termijn
- de wagen waar zij mee rijdt die op mijn naam staat (maar wel door haar wordt betaald) ook voor x termijn moet worden overgezet op haar eigen titel

heeft dit kans van slagen als ik dit in een AS zet of kan ik hier vervolgens niets mee bij de vrederechter mocht ze inderdaad alsnog niet vertrekken? In haar opinie heeft ze alle recht om te blijven en ik hoop als een advocaat duidelijk maakt dat dit niet het geval is, dat ze dan wel beseft dat ze dient te vertrekken.

Franciscus

#5 , 02 sep 2024 17:11

Wagen die op uw naam staat: is geen bewijs van eigendom. Dat zijn factuur en betalingsregeling.
Wie betaald de verzekering. Indien u deze stopzetten.
Kentekenbewijs daar staat duidelijk op geldt niet als bewijs van eigendom.
Wel u kan gewoon de 'nummerplaten ' van het voertuig halen.

Verstuur de AS maar met vermelding opgesteld in 2 voud (waarvan een exemplaar voor u)
Met vermelding dat brief ook via gewone post zal verzonden worden.
VR vraagt vermoedelijk wel of u zelf inspanningen hebt gedaan een einde te maken aan de bezetting.
Gebruik NOOIT het woord huur. Anders valt u onder het huurdecreet.
Hou ook rekening dat VR het ocmw een maand zal geven om tussen te komen.
Verwijs moeder dus al in de brieven naar het ocmw voor hulp en bijstand.

Thomas_A

#6 , 02 sep 2024 17:21

Verschillende punten die u wil opnemen in AS hebben niet echt zin.

Dat ze niets mag meenemen dat niet van haar is of verantwoordelijk is voor beschadigingen is evident. Ik stuur u ook geen AS dat u niets van mij mag stelen. Dat is gewoon zo.

Dat er geen andere personen mogen helpen verhuizen als u er niet bent, kan u niet echt tegenhouden. Zij is ook bewoner en heeft geen toelating van de eigenaar nodig om bezoek te ontvangen.

Verspil niet te veel tijd om het onderling te proberen regelen. Ik lees 3 maanden voor AS, dan misschien nog wat extra geduld, … Of je ze nu 1 of 3 of 6 maand geeft, gaat waarschijnlijk geen verschil maken voor het uitstel dat ze daarbovenop van de rechter nog krijgt.

Franciscus

#7 , 02 sep 2024 19:47

Wel die AS best ook met Antwoord / Reponse kaart en gewone brief sturen .
Hou er rekening mee u stuurt AS ...termijn voor deze aankomt
U geeft vb 2 maanden ...dan naar vrederechter ...op rol en dan voorkomen ineens dagvaarding want met verzoening moet ze niet komen.
In uw verzoekschrift moeten dan wel al uw eisen en wensen staan en ook redenen waarom u en einde aan de 'bezetting' wil maken.
Mochten daar tussenkomsten van vb politie zijn geweest zeker deze vermelden met meldingsnummer (copie gekregen) of Proces Verbaal nummer.

miss_jalapeño
Topic Starter

#8 , 02 sep 2024 22:04

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat de termijn in een AS niet uitmaakt voor de Vrederechter omdat hij een eigen termijn zal hanteren. Hetgeen ik voornamelijk met AS wil bereiken is enige bewijs dat ik 'inspanning heb geleverd om een einde te maken aan de bezetting'. Voorheen zijn de verzoeken namelijk altijd mondeling geweest (achteraf niet zo handig).

De wagen is niet mijn eigendom, dat is ook prima aangezien zij de kosten zelf draagt. ik wens enkel dat het van mijn naam af wordt gehaald zodat ik geen belastingaanslagen en boetes op mijn naam & adres ontvang.

Van huur is sowieso geen sprake (geen contract / betalingen of wat dan ook) dus ik zal dit ook nimmer zo noemen. Ik heb haar in huis genomen omdat zij op dat moment geen andere optie had, dit is nooit gedaan met de intentie dat zij als huurder in kwam wonen.

Van tussenkomst politie is gelukkig (nog) geen sprake en komt er hopelijk ook niet in de tussentijd.

Ondanks de verzuurde relatie zou ik eerst de AS willen proberen voordat de gang naar de vrederechter in wordt gezet. Dit kost wellicht extra tijd, maar ik houd rekening met een duur van ong 6 maanden (AS en VR). Dit is hoe dan ook een zeer vervelende situatie en voor de vrederechter sta ik liever alleen als het de laatste keuze is. Ik heb van deze beslissing (eindelijk overgaan tot actie) al best al wat buikpijn eerlijk gezegd. Ook al weet ik dat ik hier juist aan doe, het is toch niet gemakkelijk.....
Ik neem jullie aanbevelingen (toevoeging en weglatingen en kopie + bewijs ontvangst) mee in het AS en laat me voor de zekerheid juridisch laten bijstaan zodat ik geen 'fouten' maak hierin die me later zuur kunnen opbreken als ik toch naar de Vrederechter moet.

Ik zal tzt updates posten voor de geïnteresseerden

Franciscus

#9 , 02 sep 2024 23:24

Van die auto is makkelijk. U zegt de verzekering op als die op uw naam staat.
Schroef de kentekenplaten eraf en stuur deze terug naar DIV via Bpost (die zorgen ervoor).
De boetes die u krijgt vult u in op het antwoordformulier wie de werkelijke bestuurder is
Dat kan u direct doen en u volgt de procedure en stuurt het document terug en uw moeder krijgt dan het PV op haar naar doorgestuurd. Dan is het niet meer uw zaak.

zie
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... invynqx4tj

Hoofdstuk IVbis. Identificatie van de overtreder
Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.

De kennisgeving van de identiteit van de bestuurder dient te gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de dag waarop de houder van de kentekenplaat kan bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten.

De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij het weerleggen van het vermoeden en de overmaking van de identiteit.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding, bedoeld in het eerste lid, is gepleegd, is bevoegd.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 sep 2024 00:15

De wagen is niet mijn eigendom, dat is ook prima aangezien zij de kosten zelf draagt. ik wens enkel dat het van mijn naam af wordt gehaald zodat ik geen belastingaanslagen en boetes op mijn naam & adres ontvang.
U kan dat NU al (laten) doen
Is totaal niet afhankelijk van waar moeder woont

Keuring voor verkoop en verzekeren, en inschrijven op naam moeder
Dat betekent opnieuw BIV betalen ...
Voertuig had van in begin op moeders naam ingeschreven moeten worden cfr KB inschrijving voertuigen.

Ondanks de verzuurde relatie zou ik eerst de AS willen proberen voordat de gang naar de vrederechter in wordt gezet.
Als u al jaren vraagt te vertrekken, gaat u IMO enkel meer tijd verspillen

Maar het is een mogelijkheid
Misschien helpt het ...

Vermeld eventueel dat als het via de aangetekende zending niet lukt, je naar de Vrederechter zal moeten stappen ...

Marcus Aurelius

#11 , 03 sep 2024 22:37

Mevrouw, ik raad u aan om contact op te nemen met uw OCMW of het CAW in uw streek. Samen kunnen jullie dan naar een oplossing zoeken. Ik weet niet hoe oud uw moeder is en hoe haar gezondheidstoestand is.
Mogelijk kunnen deze diensten mee zoeken naar huisvesting van uw moeder. Ik wens jullie veel sterkte en veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

miss_jalapeño
Topic Starter

#12 , 07 nov 2024 15:46

Inmiddels zijn er een aantal ontwikkelingen geweest waarvan ik jullie graag update.

ik heb de weg gevolgd om via een advocaat het verzoek te doen aan moeder om te vertrekken. Daarin was de termijn gesteld om voor 16-11 te vertrekken.
Aanvullend is haar ook verzocht om:
- domicilie te wijzigen
-alles te verhuizen zonder schade aan de woning en enkel te verhuizen wat haar eigendom is
- achtergelaten goederen worden opgeruimd op haar kosten (te verhalen)
- hulp van derden aankondigen op voorhand
- laatste dag van verhuis alles in te leveren qua sleutels
- alles terug te geven dat zij in bewaring heeft van mij en mijn kinderen (sieraden, foto's etc)
- haar wagen op eigen naam over te zetten

Uiteindelijk heeft dit toch geholpen want ze is begin oktober inderdaad ergens anders naartoe gegaan. Druk van buitenaf is dan toch niet voor niets geweest. Nu heeft ze mij niet op de hoogte gesteld van het feit dat ze elders onderdak heeft gevonden, ze is opeens niet meer snachts thuis gekomen en kwam overdag terwijl ik aan het werk was af en toe wat spullen ophalen.
Toen ze op een dag spullen kwam ophalen heb ik haar binnengelaten en was ik online gaan opzoeken of ze nog domicilie had. Dit was inmiddels niet meer het geval. Ik heb haar daarop ook aangegeven dat zij enkel nog op afspraak haar spullen in 1x kon komen ophalen en niet meer in mijn afwezigheid mijn woning mag betreden. En dat zij mij eerst alle spullen moet terug geven want dat was nog altijd niet gedaan.
Zij wilt nu mijn spullen niet teruggeven totdat ze haar spullen heeft opgehaald, waar ik natuurlijk niet mee akkoord ga. Zij heeft immers mijn eigendommen uit mijn woning gehaald en weigert deze eerst terug te brengen.

Dus het verhaal is helaas nog altijd niet afgelopen :-( :-( :-(
Ik ga eens zien of ik nu aangifte kan doen vanwege het wegnemen van de spullen uit mijn woning zonder mijn weten en uiteraard zonder toestemming. Gang naar de vrederechter zal waarschijnlijk toch moeten uiteindelijk....

Franciscus

#13 , 07 nov 2024 18:47

U kan via vrederechter maar het niet teruggeven van voorwerpen die men 'mocht' gebruiken is een strafbaar feit.
U dient daarvoor een lijst op te stellen met vermelding van al die voorwerpen.
Liefst met foto - kenmerken - registratie of andere nummers.
Stuur die lijst in een AS met een A/R kaart naar haar en geeft haar 14 dagen om de zaken op dag X en uur Y bij u af te geven. Verstuur die brief en vermeld dat ook in beide brieven per gewone post.

Indien ze dat niet doet dat u aangifte zal doen bij de lokale politie wegens Misbruik van vertrouwen art 491 e.v Sw
Betrokkene zal dan door politie uitgenodigd worden voor verhoor Salduz cat 3 verhoor met aanwezigheid of raadpleging voorafgaandelijk van een advocaat.

VBA

#14 , 08 nov 2024 09:41

Niet juridisch, maar misschien de sloten ondertussen veranderen zodat je zeker bent dat ze niet meer binnen kan?

miss_jalapeño
Topic Starter

#15 , 09 nov 2024 09:15

Nou intussen ook bericht gehad van mijn advocaat dat hij een brief van haar advocaat heeft gekregen. Aangezien ik niet nog meer kosten wil maken zal ik hem vragen de brief aan mij te bezorgen dus even afwachten wat daar in staat...

Een AS sturen met foto/kenmerken/registratie zal niet gaan. we spreken hier o.a. over sieraden die ik al vanaf mijn geboorte heb gekregen. Dus ruim 30 jaar aan sieraden die zij al die tijd in bewaring heeft. Ook sieraden uit erfenis van familie, van mijn overleden vader en van mijn kinderen. Daar heb ik geen lijsten / foto's van. Nu achteraf besef ik dat dat heel stom is geweest, maar nooit gedacht dat ik dit ooit nodig ging hebben :-(
Daarnaast zijn er nog veel spullen (papieren, foto's en wie weet wat nog?) dat zij ten tijde van het overlijden van mijn vader heeft meegenomen. Weet dat zij en mijn vader gescheiden waren ten tijde van zijn overlijden en ik toen een jaar of 19 was, niet wetende dat dat eigenlijk gek is dat zij alles heeft afgehandeld zonder mij te betrekken. Dus ik weet ook niet helemaal wat zij nog allemaal in bezit heeft.
In de brief die mijn advocaat had gestuurd met het verzoek te verhuizen, hebben we wel een algemene opsomming hiervan meegenomen ("spullen die aan mijn vader toebehoren")

Kan ik in afwachting van ontvangst van de brief van haar advocaat wel al stappen zetten (AS, aangifte, gang naar vrederechter) of heeft dat geen zin? En kan zij bijvoorbeeld een deurwaarder sturen of iets dergelijks om wel al haar spullen op te halen zonder dat ze eerst mijn spullen heeft teruggegeven?

ps: sloten zijn nog niet gewijzigd, maar er steekt een sleutel langs binnen in dus ze kan niet meer zomaar binnen. plus via camera krijg ik ook melding als ze bij mijn huis zou zijn, dus ik kan het monitoren.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”