Een beetje een unieke situatie waarbij ik graag zou weten waar wij op juridisch vlak al dan niet in ons recht zijn.
Ik en mijn vriend, die rolstoelafhankelijk is, hebben al enige tijd een relatie.
Nu zouden wij graag gaan samenwonen, maar dit heeft financieel zware gevolgen. Na een ruwe berekening (inclusief belastingvoordeel als ev. Gehuwden) zouden wij nog steeds op jaarbasis samen €10.000 netto aan inkomen verliezen. Dit wil zeggen dat ik hem dus met een deel van mijn loon zou moeten onderhouden, gezien hij dan maar recht meer heeft op €9000 netto inkomsten per jaar (de integratietegemoetkoming).
Nu heb ik zelf geen gekke job en verdien ik maandelijks €1750 netto. M.a.w. we zouden dus enorm inboeten op onze levenskwaliteit. Dan kunnen we ons geen extra meer veroorloven, m.a.w. geen reizen, geen etentjes, misschien nog wat geld over voor eens een dagje weg. Dit zien wij echt niet zitten zo.
Nu vroeg ik mij af of zorgwonen hier een oplossing kan bieden. Daarbij staat dat de zorgvrager over een eigen ondergeschikte wooneenheid moet beschikken (een eigen slaapkamer is voldoende zoals ik het al begrepen heb). Nu vraag ik mij af of er wettelijk iets is dat zegt dat ik geen relatie mag hebben met de zorgvrager in mijn woning, zolang ik die maar de mogelijkheid geef tot het beschikken van een eigen ondergeschikte wooneenheid?
Ik kan over deze situatie geen specifieke info vinden. Kunnen wij dit juridisch verantwoorden ook al hebben wij een (liefdes)relatie?
Alvast bedankt voor uw reactie.