Hallo iedereen,
Ik en mijn vriend zijn 8 maanden samen en hij heeft een eigen huis.
Al vrij snel ben ik bij hem ingetrokken omdat ik nog thuis woonde maar we stuiten op enkele problemen.
In het begin hadden we afspraken gemaakt over hoe we financieel alles zouden regelen. Toen had ik ingestemd om ong 150 euro van zijn lening te betalen en de gemeenschappelijke kosten in de helft. Veel mensen hebben mijn al gezegd dat ik dit zeker niet moet doen dus ik heb dit ook tegen hem gezegd. Hij vind dit totaal niet kunnen en vind het niet normaal als ik gratis bij hem zou inwonen. Mijn mening is dat hij dezelfde kosten heeft of ik nu bij hem woon ja of nee. Andere zeggen mij ook moest je mee betalen moet dit op papier gezet worden en als het ooit gedaan is moet gij jou geld dat jij hebt geïnvesteerd in zijn huis terug betalen. Hij gaat hier niet mee akkoord. Na 8 maanden en vele ruzie's woon ik hier ook nog altijd niet officieel want dat vind hij allemaal veel te vroeg maar hij vind wel dat ik mijn steentje moet bijdragen ondanks dat ik voel dat ik in een benadeelde positie zit. Door deze situatie ben ik nu van plan om zelf iets te kopen om meer zekerheid te hebben maar dat begrijpt hij niet. Hij vind dat ik dan extra profiteer als ik mijn huis zou verhuren om dan bij hem te wonen. Dus dan is het beste dat ik zelf daar woon en hij in zijn huis, ieders apart (fijn).
Wat denken jullie hier van want ik ben ten einde raad.
Groetjes Emily
Een paar praktische vragen:
1) Moest je vriend in plaats van een huis hebben gekocht een huis huren, zou je het dan wel logisch vinden moest je "huur" betalen?
2) Wat zou je ervan vinden moest je vriend bij jou komen wonen, zijn huis ondertussen verhuren, en niks betalen aan jou?
Ik begrijp eigenlijk het probleem niet zo goed. Dat je de helft van de vaste kosten moet betalen is in mijn ogen logisch. Je verbruikt immers de helft. Daarnaast is het ook logisch dat je een bepaalde bijdrage betaalt aan je vriend. Het is een win-win-situatie voor beide partijen. Aan de ene kanten kan je vriend iets meer sparen omdat zijn lening 150 euro per maand minder is en anderzijds kan jij spotgoedkoop ergens wonen waardoor jij een pak meer kan sparen per maand.
In een relatie is het nog altijd de bedoeling dat beide personen kunnen groeien en dat beide personen kunnen genieten van een bepaalde situatie. Het gene wat jij voorstelt aan je vriend is dat je gratis bij hem komt wonen en waarbij jij ondertussen jouw huis verhuurt waardoor op het einde van de rit, moest het mislukken, je vriend jou gratis heeft laten wonen maar jij ondertussen mooi meer dan 600 euro (je huur) extra per maand mag ontvangen en dat allemaal dankzij je vriend. Schandalig!
Je komt er goedkoop van af. Mijn voorstel zou altijd zijn de helft van de huur van het eigendom dat je besluit om te verhuren + de helft van de gemeenschappelijke kosten.