Een vraag over de situatie bij een vriendin van mij. Zij heeft zo'n12 jaar geleden een huis gekocht. Hier moesten nog werken in gebeuren. Zij woonde destijds bij haar moeder en nu nog steeds.
Ze had haar broer (die toen in een depressie zat) aangeboden, tijdelijk in haar huis te wonen , voor een kleine €300. Met de bedoeling dat hij terug op zijn pootjes kon geraken.
Hier is enkel mondeling een overeenkomst van gemaakt. (Zo kon haar lening sneller worden afbetaald.)
We zijn ondertussen 10(!) jaar later. In het huis zijn alle werken bijna af. Ze wil dus zelf intrekken. (Eigenlijk al 2j geleden)
Nu komt zo wel elke dag langs in haar huis, maar door de gespannen sfeer, blijft ze nooit langer dan nodig. (ondanks dat het haar eigen huis is) Haar broer weigert om uit zichzelf te vertrekken.
Hij weet dat hij weg moet maar stelt alles jaren uit. Hij heeft al 10 jaar vast werk nochtans. Echter.. hij vind zichzelf vooral het slachtoffer omdat "hij buiten wordt gegooid".
Zij heeft in de laatste 3 jaar kanker gehad en is slachtoffer van zedenfeiten. Ze zit erdoor. Ik zeg dit (en maak deze post eigenlijk) omdat ik schrik heb dat ze zich van het leven gaat ontnemen als dit nog lang doorgaat.
Dus mijn vraag,
- juridisch gezien, waar kan zij op berusten van rechten (zonder naar de rechtbank een proces te starten) om hem buiten te krijgen?
Zij is de eigenaar.
Ik weet dat haar post op het adres van het gekochte huis toekomt dus veronderstel dat haar domicilie daar staat. Haar broer ontvangt daar zijn post, maar ik weet niet of zijn domicilie ook daar staat.
- maakt het enig verschil uit (qua moeilijkheden uit huiszetting) , als haar broer zijn domicilie zou staan?
- Indien er een proces van komt, wat zijn de eerste stappen die zij kan / moet ondernemen?
- hoe werkt een 'poging tot verzoening' via de rechtbank, is dit kostelijk en lijkt dit jullie de beste keuze?
- en, kan deze enkel door haar worden aangevraagd?
Bedankt[/b]