Mijn persoonlijke mening: Ja vind ik normaal...Laten we even stellen dat de woning reeds afbetaald is. Er is dus geen sprake van lening meer. Vinden jullie het dan normaal dat een nieuwe relatie die in die woning komt wonen, helemaal niks moet bijdragen als woonstvergoeding? Wordt er in dat geval ook niet verondersteld dat degene die geen eigenaar is maar wel mee gebruikt maakt van de woning daarvoor een bijdrage betaalt?
De oplossing van : we verkopen de woning en kopen samen een nieuwe is een leuke theoretische denkpiste, maar wat als de eigenaar helemaal geen andere woning wil kopen?
Ja maar dan heeft die ooit-huiseigenaar wel een serieuze spaarboek waardoor een nieuwe woning vinden geen probleem zal zijn. Zijn geld verdwijnt niet...Wat als de partner met de eigen woning geen lening moet aangaan, maar de andere partner wel? dan betaalt de nieuwe partner zijn eigen lening af en heeft de originele eigenaar maar een half huis meer dat moet verkocht worden als de relatie stukloopt, waardoor die ooit-huiseigenaar op straat komt te staan?
Het nadeel dat ze hierin ondervind is dat ze iets moet betalen voor een woning die al gefinancieerd door de partner. Dus de bijhorende fiscale voordelen kan ze naar fluiten. Op zich kan je dan stellen dat als ze een woning zou huren ze haar geld ook kwijt is. Maar daar draait het hier toch helemaal niet om? Waarom extra belastingen (lees: geen fiscaal voordeel) betalen als het met minder ook kan? Op lange termijn gaat het hier om een serieuze som... jammer toch...?@mjers: de gevallen waar jij naar verwijst gaan vooral over mensen die meegetekend hebben voor een hypothecair krediet zonder dat daar iets tegenover staat. Het gevolg is dat zij bij het stuk lopen van de relatie geen dak boven hun hoofd hebben en toch mogen blijven betalen. Dit is een compleet andere situatie dan een soort van huur betalen, hetgeen ook voltooid verleden tijd is op het moment dat de woning verlaten wordt.
Op zich is het niet onredelijk om een bedrag te vragen gelijk aan de helft van de verhuurwaarde. Er is geen enkele wet die op enige wijze voorschrijft of hier een vergoeding tegenover moet staan en welke deze zou bedragen. Dat jij en ik geen fan zijn van dergelijke constructie maakt het idee of gebruik ervan niet plots dom of juridisch incorrect.
edit: In één van je vorige posts zeg je dat jij financieel voordeel zou hebben en je vriendin financieel nadeel. Jouw voordeel volg ik, maar je vriendin heeft geen financieel nadeel als ze een marktconforme prijs betaalt. Immers als ze niet bij jou inwoont dient ze ook voor een woning te betalen, en indien jullie samen zouden wonen in een pand dat je volledig moet huren dient ze ook bij te dragen in de huurprijs.
Kijk, het is vooral een kwestie van mening en ingesteldheid... Als je met iemand samenbent ga je toch geen geld vragen omdat die bij je komt wonen. (Behalve dan voeding, elektriciteit, water... Maaar daar gaat het hier niet over. We hebben het hier enkel over de woonstvergoeding)@mjers, dank voor je reactie.
Bij mij komt het eerder over als een soort van jaloezie als de vertrekkende partner achteraf jammert om het verloren geld, of geld gestoken in een andermans huis. Waarom zou er wel geld mogen gaan naar een wildvreemde verhuurder en niet naar de partner die je lang lief hebt gehad, maar verlaat omdat het niet meer gaat. En waarom zou diezelfde vertrekkende persoon bij een gewoon huurhuis dan geen spijt hebben van het verloren huurgeld ? Omdat ze dan niet het gevoel zou hebben dat de verhuurder er zijn rekening me gespekt heeft (of ook gewoon een lening mee afbetaald heeft) ?
Dus een ex partner mag geen voordeel hebben, maar een wildvreemde wel ?
Ergens begrijp ik dat gevoel dan wel hoor, maar of dat rationeel is ?
Hoe zit het dan met dat fiscaal voordeel, of beter gezegd nadeel ?
Ze woont nu alleen en betaald x aan belastingen omdat ze alleen woont.
Hoeveel meer belastingen zou ze dan moeten betalen omdat ze inwoont met een verdiener of gaat dat niet zo veel verschil geven ? En hoe zit het dan met zijn belastingen, gaat hij meer of minder belastingen moeten betalen omdat er een verdiener bijkomt ?
Alvast bedankt.
Uiteraard betalen ze dit beiden samen, maar dit staat toch volledig los van de lening...?Een huis moet bovendien onderhouden worden. Er komt sleet door de bewoning. Moet de inwonende partner dan niks bijdragen voor het vervangen van vloeren, schilderwerken, isolatie of dubbelglas ramen indien nodig? Zal het dak enkel en alleen door de eigenaar moeten worden betaald als er schade is, of zou het kunnen dat degene die meegeniet dan toch een standaard bijdrage levert?
Wat mij dan weer inconsequent lijkt binnen je eigen ingesteldheid. Hier gaat het immers ook over delen van het onroerend goed die de partner na de relatie niet kan meenemen en waarvan de eventuele fiscale voordelen enkel voor de eigenaar zijn.Uiteraard betalen ze dit beiden samen, maar dit staat toch volledig los van de lening...?Een huis moet bovendien onderhouden worden. Er komt sleet door de bewoning. Moet de inwonende partner dan niks bijdragen voor het vervangen van vloeren, schilderwerken, isolatie of dubbelglas ramen indien nodig? Zal het dak enkel en alleen door de eigenaar moeten worden betaald als er schade is, of zou het kunnen dat degene die meegeniet dan toch een standaard bijdrage levert?
Onderhoud is iets anders, als je gebruik maakt van het goed dien je die te onderhouden ook...Wat mij dan weer inconsequent lijkt binnen je eigen ingesteldheid. Hier gaat het immers ook over delen van het onroerend goed die de partner na de relatie niet kan meenemen en waarvan de eventuele fiscale voordelen enkel voor de eigenaar zijn.Uiteraard betalen ze dit beiden samen, maar dit staat toch volledig los van de lening...?Een huis moet bovendien onderhouden worden. Er komt sleet door de bewoning. Moet de inwonende partner dan niks bijdragen voor het vervangen van vloeren, schilderwerken, isolatie of dubbelglas ramen indien nodig? Zal het dak enkel en alleen door de eigenaar moeten worden betaald als er schade is, of zou het kunnen dat degene die meegeniet dan toch een standaard bijdrage levert?