Situatieschets
Ik bevind me in een complexe situatie die mijn persoonlijke, financiële en academische stabiliteit beïnvloedt. Hieronder beschrijf ik in detail mijn situatie:
1. Geen domicilie door conflict thuis
• Ik ben door familiale problemen uit huis gezet en sta niet langer ingeschreven op het domicilieadres van mijn ouders.
• Dit heeft geleid tot juridische en praktische problemen, zoals het ontbreken van een officieel adres voor mijn identiteitskaart en administratieve zaken.
• Mijn ouders hebben bovendien mijn adres laten schrappen bij de gemeente, waardoor ik officieel geen vaste verblijfplaats meer heb.
2. Tijdelijke oplossing: Leefloon en een kot via HoGent
• Dankzij hulp van een medewerker van HoGent heb ik een kot gekregen via de studentenvoorzieningen. Dit werd toegewezen om dakloosheid te voorkomen.
• Ik ontvang een leefloon via het OCMW, wat mij helpt om in mijn basisbehoeften te voorzien en mijn studies voort te zetten.
• Mijn kotcontract vermeldt echter expliciet dat dit adres niet kan worden gebruikt als hoofdverblijfplaats of voor inschrijving in het bevolkingsregister.
3. Domicilie en de beperkingen
• Omdat ik geen domicilie heb, bots ik op administratieve barrières:
• Ik kan mijn identiteitskaart niet vernieuwen.
• Officiële correspondentie en aanvragen, zoals studietoelagen of verzekeringen, worden bemoeilijkt.
• Burgerzaken Gent biedt de mogelijkheid om mijn kotadres als domicilie te registreren, ondanks de contractuele beperking. Dit kan echter tot problemen leiden:
• Als mijn kotbaas ontdekt dat ik mijn kot als domicilie heb gebruikt, kan dit worden beschouwd als een schending van het contract. Dit zou kunnen betekenen dat ik mijn kot volgend jaar verlies.
• Tegelijkertijd is er geen alternatief, omdat ik geen ander adres heb om mij in te schrijven.
4. Hulp en beperkingen vanuit het OCMW
• Het OCMW heeft geweigerd om mij een referentieadres toe te kennen, omdat zij vinden dat ik mij moet inschrijven in Gent, waar ik feitelijk verblijf.
• Een referentieadres zou mijn administratieve problemen tijdelijk oplossen zonder het risico dat mijn kotbaas mij volgend jaar weigert.
Zijn er mogelijkheden om het domicilieprobleem op te lossen?