Lastige situatie met huisgenoten

Genkunne
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lastige situatie met huisgenoten

#1 , 29 okt 2024 13:03

Ik woonde sinds september samen met twee nieuwe huisgenoten.

De één bleek een best normaal persoon te zijn, maar met de ander was het vanaf dag twee af al conflict.
Hij verweet me zijn kamer binnen te komen, hem te controleren, en beweerde zelfs dat ook de derde huisgenoot moeite zou hebben met mij.
Waarom? Daarop kon hij niet antwoorden.

Deze conflicten bleven voortgaan, en na een vijftal keer te hebben gehoord dat de derde huisgenoot moeilijkheden met mij had, besloot ik deze te confronteren.
Hij viel uit de lucht toen ik dit vroeg en dit staafde mijn vermoeden dat de ander leugens lijkt te verspreiden en mensen tegen elkaar probeert uit te spelen.

Na drie weken ontstond er een fysiek voorval tussen mij en de slechte huisgenoot, waarin hij me probeerde te wurgen; met een mes stond te dreigen; en ook nog eens allerlei ontvoer-, folter- en doodsbedreigingen verwoorde (dit kan ik allemaal bewijzen en heb ik doorgegeven aan de politie).
Nodeloos om te zeggen heb ik het pand (eind september) verlaten om mijn veiligheid te garanderen.
Zo ook heb ik een aanklacht ingediend en een contactverbod aangevraagd.

Ik heb de andere huisgenoot nog proberen waarschuwen.
Toch leken deze twee onderling overeen te komen (vermoedelijk manipuleert en beliegt hij hem)...

Zo is er een voorval geweest waarin de betere huisgenoot ons vroeg naar de verdwijning van zijn kip uit frigo.
Aangezien ik hier zelf niets mee te zien had en de ander dit vroeg, ga ik er (per eliminatie) van uit dat de slechte hieraan schuldig is.
Maar natuurlijk kan er weinig bewezen worden.

Ondertussen heeft de slechte gedreigd om samen met de ander mij aan te klagen voor valse beschuldigen; beschuldigt hij mij in gemeenschappelijke chats dat ik die kip heb gestolen; beschuldigd hij mij ervan hun kamers zomaar te betreden; en probeert hij me op alle mogelijke manieren af te schrijven als boeman.
Weet dat ik de voorbije zes jaar met vele mensen heb samengewoond en nooit echt iets van conflicten heb ervaren; maar bij hem duurde het nog geen drie weken tegen dit alles plaats begon te vinden.
Ik heb een vermoeden dat de betere huisgenoot ondertussen partij verkiest voor de slechte, aangezien die nog samen in het huis verblijven.

Het contract eindigt op 30 november.
Zelf heb ik al een andere plek, maar de moeilijkheid ligt hem in het feit dat EGW en de verzekeringen nog op mijn naam staan.
Dus terwijl ik een groot bedrag voorschiet en zij zomaar kunnen verbruiken en verder leven in een huis waarin ik zelf geen voet meer kan zetten op een veilige manier, zit ik vast aan die rekeningen.
Geen van beide wil overnemen en op de vraag de laatste maand aan voorschot te betalen heb ik nog geen antwoord ontvangen - van geen van beide.

Enerzijds vrees ik dat hij het mij lastig zou kunnen maken door het verbruik zodanig hoog op te drijven, en dit allemaal op mijn naam en rekening terecht zou komen?
Stel dat dit zo is, valt hier iets aan te doen?
Wat als dit plots een veel te hoog bedrag is?

Is het mogelijk om bijvoorbeeld elektriciteit en gas af te sluiten voor de laatste maand (zonder een partij die dit overneemt) en zo de eindafrekening reeds te behalen en te vermijden dat ik moet opdraaien voor hun extra verbruik?

Stel dat ze echt niet betalen voor deze laatste maand, welke gerechtelijke stappen kan ik hiervoor ondernemen?
Doe ik dit via aangetekend schrijven en erna vrederechter; of dien ik een nieuwe klacht in bij de politie?

Lang verhaal kort: ik probeer een oplossing te zoeken om niet te worden 'genaaid' via de rekeningen die op mijn naam staan; alsook naar een oplossing om hun deel van de kosten te kunnen vorderen.

Alvast bedankt voor de tijd.

Reclame