Eigendom voor het huwelijk

Xanti68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigendom voor het huwelijk

#1 , 31 jul 2024 02:47

Volgend jaar ga ik trouwen met mijn nieuwe partner. Ik heb zelf een woning in eigendom. Mijn partner heeft zijn huis dat hij had met zijn ex verkocht en investeert een deel van dit geld in renovaties van mijn woning.
Ik heb 2 kinderen en mijn verloofde heeft 3 kinderen. Ik wil niet dat mijn huis naar zijn kinderen gaat als ik eerst zou overlijden, de relaties zijn namelijk heel slecht. Ik weet dat het huis van mij blijft en mijn 2 erfgenamen. ik wil hem wel het vruchtgebruik geven, maar wil niet dat zijn kinderen iets van mij erven na zijn overlijden. Hoe regel ik dit het beste?

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2024 07:25

Eigendom van voor het huwelijk blijft in het eigen vermogen. U mag het daarvoor natuurlijk niet vermengen.

Het lijkt me logisch dat als uw partner een aanzienlijke som in renovaties steekt, de woning ook deels van hem wordt. Bespreek ook hoe jullie dit zien na een scheiding, niet alleen na een erfenis. Is uw partner dan akkoord dat hij die investering zou kwijt zijn? Ik vermoed van niet.

Voor de erfenis gaan zijn kinderen nooit van u erven, maar wel het deel van de woning dat van hem is geworden door zijn investeringen.

basejumper

#3 , 01 aug 2024 12:31

Zoals Thomas zegt is dit een zeer slecht idee. met alle begrip dat u niet wenst dat een deel van uw vermogen naar de kinderen van uw nieuwe partner gaan. Tegelijk zal nu wel het omgekeerde gebeuren. De investering die hij doet met zijn vermogen komt in uw vermogen en zal naar uw kinderen gaan. Dat is ook niet correct.
Beste oplossing is dat de inbreng van uw partner vertaald wordt in een deel mede eigendom. En dat zijn kinderen inderdaad zijn deel van het ingebrachte vermogen ervan...Want 'ik wil wel het vruchtgebruik geven' is niet iets wat u wil, maar is door de wet voorzien. U geeft dus geen gunst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”