Hallo,
ik woon momenteel sinds bijna 2 jaar samen met mijn partner, in de woning waar hij 100% eigenaar van is.
Ter compensatie betaal ik 100% van de maandelijkse kosten maar los ik de lening niet mee af , dit leek mij logisch gezien ik geen eigenaar ben en hier ook geen voordeel aan zou hebben. Als huurder is het logisch te betalen zonder voordeel, als levenspartner, iets minder.
Echter merk ik dat de gesprekken rond mede-eigenaarschap een gevoelig onderwerp zijn bij hem, voornamelijk omwille van negatieve ervaringen in het verleden.
Hoewel ik hier begrip voor wil opbrengen brengt dit mij, na 2 jaar samenwonen en 3 jaar als partners door het leven gaan wel een aantal bezorgdheden op.
Ik betaal namelijk al 2 jaar de maandelijkse kosten, hij enkel de lening. Mijn partner wint echter elke maand een beetje meer eigendom, voor mij is dit gewoon geld gespendeerd zonder meer. Mee betalen aan de lening of investeren in de woning doe ik bewust niet, hoewel we op dit moment goed zijn en allebei de juiste intentie hebben weten we nooit wat de toekomst brengt, ik heb 2 zonen om rekening mee te houden en ik ga niet ter goeder trouw mee betalen aan iets waar ik op geen enkele manier financieel voordeel aan heb in geval van een breuk.
Om de hoge registratiekosten (15%) te vermijden dat mede-eigenaarschap voor mij met zich meebrengt wil mijn partner wil een testament opmaken waarin staat dat de woning naar mij gaat en niet naar zijn ouders moest er iets met hem gebeuren. Maar de notaris heeft mij al verteld dat dit testament door de opsteller ten alle tijde teniet gedaan kan worden en dat deze optie per definitie niet veel zekerheid geeft.
Ook wil hij een officieel document opstellen waarin staat dat als we ooit moesten uit elkaar gaan, ik het deel terug zou krijgen dat ik mee zou betalen aan de lening.
Mij lijkt dit allemaal niet erg zeker en het geeft me een wrang gevoel.
Kan men überhaupt mee op een hypothecaire lening gezet worden zonder mede-eigenaar te zijn? Is zulk document rechtsgeldig? En wat met de meerwaarde van het pand na jaren afbetaling?
Hoewel zijn intenties wel ok zijn, voelt het voor mij als moeder van 2 onzeker en ik wil me graag informeren of dit correct lijkt en wat de alternatieven zijn? Mij lijkt het enige alternatief om mezelf te registeren als mede eigenaar, maar dan met een hoop hoge kosten.
Dank