Ik ben al wat langer geleden gescheiden, en heb na de scheiding de woning uitgekocht van mijn ex. Ik heb dus een eigendom.
Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe partner, zij woont momenteel bij een vriendin (ze heeft dus geen eigendom). Nu zou haar contract daar medio Mei eindigen. We kennen elkaar naar ons gevoel ondertussen goed genoeg om de stap opnieuw te zetten naar samenwonen, en tegen Mei zijn er weer enkele maanden verstreken. Aangezien ik reeds een eigendom heb is het dus in de huidige situatie vanzelfsprekend dat zij bij mij komt inwonen. dit moet dus niet verder benoemd worden waarom dit logisch zou zijn, ieder kent zijn eigen situatie het beste en weet wat goed voelt.
Nu was ze sowieso van plan om zelf een eigendom te kopen en daar in te trekken, gezien de gewijzigde situatie laat ze dit nu varen.
We vragen ons nu een beetje af hoe we een goede regeling zouden kunnen treffen zodat met ons beiden voldoende rekening gehouden wordt.
één van de mogelijkheden die zij opperde was om zichzelf in te kopen in mijn woning voor de helft. Nu zijn er twee redenen waarom ik dit niet zou willen:
- Aangezien ik uit een scheiding kom en best hard heb moeten vechten voor de woning te kunnen behouden heb ik dus ergens een gevoel van oké dit is van mij en dit kunnen ze niet meer afnemen.
- ik vind dit eigenlijk ook gewoon een dom idee, het zou een verplaatsing zijn van haar kapitaal naar mij toe . waarbij eigenlijk niet echt iets gewonnen is aangezien de woning reeds van mij/ons is en zij zou er ook nog eens stevig voor moeten lenen. zouden we dan op korte termijn een tweede woning willen kopen als investering, dan kan zij in die woning niet meer financieel bijdragen, en heb ik natuurlijk veel kapitaal om daar in te steken, maar dan zit je met een tegenovergestelde schuin getrokken situatie.
Wat mij een veel betere stap lijkt is dat zij gewoon zelf een eigendom koopt als investering , en dat ze deze woning dan gewoon verhuurd. laat ons hopen van niet, maar moest het toch nog mislopen dan hebben we zo ook beiden een eigen stek. zij is ook te vinden voor dit idee aangezien het haar ook zekerheid bied, en haar geld staat niet gewoon op de bank. Als we er vanuit gaan dat alles goed gaat , dan maakt het in c niet veel uit op wie zijn naam welke woning staat. binnen x aantal jaren kunnen we dit dan nog in de gemeenschap brengen. of als we toch nog zouden trouwen dan wordt het toch één pot nat.
We zijn het er dus eigenlijk ondertussen over eens dat zij een eigen woning zal kopen. Nu zijn er wel nog enkele aspecten die ik nog in mijn hoofd heb hier rond.
Sowieso gaan we een gemeenschappelijke rekening starten en daar maandelijks evenveel in storten voor betalen van stroom eten, internet,....
Nu gaat zij natuurlijk een woning gaan verhuren en kan je stellen dat ze hier grof geschat elke maand 600€ huur voor incasseert.
Ik zit nog met een lopende lening waar ik de komende 3 jaar nog 1200€ per maand voor aflos, daarna daalt dit naar 350€ / maand.
Je zou dus kunnen stellen dat dit een gouden zaak is voor haar en dat zij op die manier haar prive rekening aardig spijst terwijl ze goedkoop woont.
Nu lijkt het ons wel logisch dat ze wel iets betaald aan mij om dit onevenwicht te compenseren. Mijn woning is geschat op een verhuurwaarde van 800 tot 900€ per maand. moest ik ze verhuren. velen zeggen laat haar de helft van de huur betalen voor mijn woning. (450€/maand)
Ik persoonlijk vindt dit wat overdreven aangezien ze mijn partner is. ik dacht eerder aan 300€/ maand (wat gelijk is aan de huidige huur die ze momenteel betaald bij haar vriendin.) en de vermoedelijke helft van de huur opbrengst die ze zou gaan ontvangen van haar woning. lijkt me wel fair.
- zou het ook nog logisch zijn dat de resterende 300€ huuropbrengst die ze krijgt bijvoorbeeld op de gemeenschappelijke rekening komt? op die manier hebben we beiden geniet van de investering in de huur woning
- Ik ben heel handig, en zou het dus ook logisch vinden dat ze een woning zou kopen waar wel nog wat werk aan is, dan kunnen we er ook nog een meerwaarde op creëren. natuurlijk zou die meerwaarde dan ontstaan dankzij de werken die ik er in gedaan heb. hoe kan ik mij hiervoor indekken?
ik weet dat dit allemaal extreem klinkt wat ik hier schrijf, maar de woning die ik reeds heb heb ik eigenhandig gebouwd van nul (wel gezamenlijk de grond gekocht en bouwmaterialen met men ex), en finaal is mijn ex ook met de helft gaan lopen van de reële verkoopwaarde waarvoor ze geen klop gedaan heeft. (het is blijkbaar normaal binnen een huwelijk dat de man voor de vrouw een huis bouwt en dat de vrouw ondertussen geniet van het leven en terrasjes doet....)
Als na 3 jaar het zwaarste deel van mijn lening die ik aflos (1200€/maand) afgelost is en ik nog maar 350€ / maand moet aflossen dan zou ik wel opteren dat ze stopt met mij die 300€ te betalen per maand. tegen dan zijn we reeds 4 jaar samen en zullen we vermoedelijk ook wel in het denkbeeldige bootje stappen.... wie weet we zien wel. of lijkt het mij zinvol dat we samen in een derde vastgoed investeren.
Ik weet het een hele uitleg,
- wat is jullie verdere advies hier in ?
- Denk je dat dit wel een faire regeling zou kunnen zijn ?
En alvast ook bedankt om het gewoon te lezen, das ook al een hele opgave
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)