Ik ben getrouwd zonder huwelijkscontract (dus geen scheiding van goederen).
Mijn man heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk (waar hij geen contact meer mee heeft; de kinderen hebben zelf het contact verbroken). Ik heb 1 kind uit vorige relatie. Samen hebben we geen kinderen.
Mijn man is chronisch ziek. Hij had al preventief een testament opgesteld waarin hij zijn kinderen voor grootste mogelijke deel onterft en mij als hoofdbegunstigde aanduidt (mijn zoon hoofdbegunstigde als ik eerst zo overleden zijn).
We zijn nu gisteren ook voor info geweest bij een notaris om een zorgvolmacht te laten opstellen. Zodat ik de financiële en praktische zaken kan regelen omdat alles lichamelijk te zwaar wordt voor hem en dit hem ook teveel stress bezorgt.
We zijn gisteren naar de notaris geweest ivm info zorgvolmacht. We zouden een zorgvolmacht opstellen waarin ik direct alle financiële /praktische zaken regel.
Nu wou ik toch nog een aantal dingen dubbelchecken:
- Erfenissen: indien mijn ouders overlijden voor mijn echtgenoot.
Klopt het als ik dan de gelden op aparte rekening zet; dit voldoende bewijs is om aan te tonen dat dit persoonlijk vermogen is (dus geen deel van het gemeenschappelijk vermogen)
- Indien mijn man overlijdt: kunnen de kinderen dan ook goederen opeisen (of enkel de financiële gelden) waarvan ik niet kan bewijzen dat die tijdens huwelijk zijn aangekocht?
Met goederen bedoel ik: meubilair; muziekinstallatie;… Of kunnen zij door het testament enkel 1/8 opeisen van de gelden op de rekeningen?
Of kunnen wij eventueel zelf een inboedelbeschrijving opstellen?
Scheiding van goederen is volgens notaris niet nodig omdat wij geen onroerend goed bezitten en ons kapitaal nu ook niet torenhoog is. Volgens notaris is testament en zorgvolmacht hier de beste optie.
Alvast bedankt.