Lening nog mee betalen of niet?

kegi
Topic Starter

Lening nog mee betalen of niet?

#1 , 10 sep 2009 19:59

Hallo

Sinds kort zijn mijn vriend en ik uit elkaar. Waren niet getrouwd, enkel wettelijk samenwonend (geen contract afgesloten).
We hadden samen 2 leningen. Een hypotheek van 400euro en dan nog een persoonlijke lening van 400euro. De 2 leningen stonden op beide namen.
Deze week heeft mijn ex de persoonlijke lening afbetaald met een andere lening die enkel op zijn naam staat. (wou nog meer bijlenen) Dus ik heb voor deze lening niet meegetekend. Nu blijft hij erbij dat ik nog steeds de helft van deze lening moet blijven betalen. Hij zegt dat we het oorspronkelijke bedrag hebben samen geleend (schrijfgeld voor het huis) en dat ik hem dat nog moet betalen.
Aangezien deze lening nu nog enkel op zijn naam staat, zie ik niet in waarom ik dan nog zou moeten betalen?! Dus volgens mij moet ik nog enkel de helft van de hypotheek betalen of zie ik het allemaal veel te simpel?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 11 sep 2009 00:07

Ik snap niet dat uw ex de lening kon laten omzetten in een andere lening zonder uw toestemming ... of kan dat bij persoonlijke (niet-hypothecaire) leningen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2009 14:25

De schuldenaar, die met anderen hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijnde, de schuld betaald heeft, is van rechtswege gesubrogeerd in de rechten van de schuldeiser (artikel 1251, 3° van het Burgerlijk Wetboek). De medeschuldenaar van een hoofdelijke schuld, die de hele schuld voldaan heeft, kan van de overige schuldenaars niet meer terugvorderen dan wat ieders aandeel bedraagt (artikel 1214 van het Burgerlijk Wetboek).

Het aandeel van ieder in de schuld wordt bepaald in verhouding tot het belang dat elke hoofdelijke schuldenaar heeft in de zaak, waarvoor de hoofdelijke schuld werd aangegaan. Heeft iedereen daarin een gelijk belang, of kan het verschil in belang niet worden aangetoond, dan zal de schuld per hoofd worden verdeeld (VAN QUICKENBORNE, M., Hoofdelijkheid, in Bijzondere overeenkomsten. Artikelsgewijze commentaar).

U moet niet meebetalen in de nieuwe lening. Wel moet u aan uw vriend uw aandeel in de oude lening betalen. Dus in principe de helft van hetgeen hij afbetaalde.

scorpioen

Reclame

kegi
Topic Starter

#4 , 11 sep 2009 23:05

bedankt voor de uitleg.
Blijkbaar kan je dit dus wel met gewone leningen. Heb vandaag toch gebeld naar de bank en heb daar geen lening meer op mijn naam.
Mijn aandeel in de oude lening is nogal moeilijk aan te tonen. Voor het allereerste geleende bedrag had ik niet getekend. Dan is hij nog 1x gaan bijlenen voor een auto te kunnen kopen. Wel werd telkens de andere lening afgelost/opnieuw meegeleend. Voor die andere lening heb ik wel getekend, omdat we toen een gezamelijke rekening hadden. Dus begin dan maar eens uit te rekenen hoeveel mijn aandeel daarin is.
Eerst is er 18 000 Euro geleend door hem alleen. Toen hebben we dan het resterende bedrag van die 18 000 geleend + 10 000 (voor een auto). Dus als ik het dan goed begrijp moet ik die 18 000 aftrekken (aangezien die eerst van hem was) en dan de helft van die 10 000 betalen. Aangezien ik dan al 3j heb meebetaald, heb ik in totaal al 7 200 euro betaald. Wat dus meer dan de helft is van die 10 000.
Begrijp ik dit nu juist of moet ik de helft van die 28 000 betalen (ook al was die eerste van hem alleen) Hopelijk is het allemaal nog een beetje duidelijk.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”