Stel dat de woning 70% van de TS zou zijn, 30% van de partner, en ze trouwen en verbouwen de woning, waarbij deze plots €50.000 meer waard is dan daarvoor. Ze scheiden vervolgens en willen de woning verkopen, dan zal die extra €50.000 toch niet 70/30 verdeeld worden, maar wel 50/50, of zie ik het verkeerd? De meerwaarde gerealiseerd door de verbouwing, zijn toch "inkomsten" die tijdens het huwelijk verworven zijn? (Niet dat het in dit geval relevant is, want het is 50/50, maar puur uit interesse wil ik dit wel eens weten.)Maar het huis blijft persoonlijk bezit, ook de meer- of minwaarde.
Dus de investering komt uit de gemeenschap, maar de "return on investment" komt niet in de gemeenschap terecht?Indien de gemeenschap geïnvesteerd heeft in een onroerend goed...
Heb ik het tegendeel beweerd?Dus de investering komt uit de gemeenschap, maar de "return on investment" komt niet in de gemeenschap terecht?Indien de gemeenschap geïnvesteerd heeft in een onroerend goed...
Hier lees ik iets anders: https://www.neobemiddeling.be/blog/mijn ... -scheiding
Daaruit maak ik op dat de "return on investment" toch pro rata moet verdeeld worden (geen 50/50, maar volgens het aandeel van de investering in de totale kostprijs van de woning)?
Aan de topic starter: al het bovenstaande is voor u niet van toepassing, wegens 50/50. Voor jou blijft het dus sowieso makkelijk te verdelen .
U zei hetvolgende:Heb ik het tegendeel beweerd?
Dit zou betekenen dat in het voorbeeld van de link die ik gaf, de €50.000 eerst terugbetaald wordt, en vervolgens over gegaan wordt tot de verdeling. U zei daarna:Indien de gemeenschap geïnvesteerd heeft in een onroerend goed dat persoonlijke eigendom is van één of van beide echtgenoten, dan dient ingeval van echtscheiding gevolgd door boedelverdeling de gemeenschap eerst terug vergoed te worden voor de gedane investeringen alvorens tot de verdeling over te gaan.
Dus terug in het geval van het voorbeeld, zou de volledige 420.000 naar partner C gaanMaar van de verkoop van het huis gaat vervolgens het volledige verkoopbedrag naar de echtgenoot wiens eigendom het is
In uw eerdere post had u het enkel over de investering zelf, vandaar mijn bijkomende vraag. Maar u gaat dus wel akkoord met wat in de link gezegd wordt. In concreto moet gerealiseerde meerwaarde op de woning door gemeenschappelijke investeringen dus weldegelijk verrekend worden bij een eventuele scheiding. Zelfs al is de woning voor 100% van één partner, dan nog zal de andere partner een deel van de meerwaarde toegekend krijgen indien er tijdens het huwelijk in de woning geïnvesteerd werd.én de vergoeding moet overeenstemmen met dat voordeel.
Tja, dan is de term "Vergoed worden" wel héél erg verwarrend. Je kan dan ook stellen dat je het "vergoed worden" het terugkrijgen is van het bedrag + een gangbare intrest, om maar iets te zeggen. Het feit dat mogelijke waardevermeerdering van het vastgoed door de investering zal moeten verrekend worden bij de scheiding, vind ik toch het vermelden waard (en dit vond ik niet terug in uw originele antwoord, dat een beetje de andere richting uitwees, door de zinsnede: "Maar van de verkoop van het huis gaat vervolgens het volledige verkoopbedrag naar de echtgenoot wiens eigendom het is").Vergoed worden voor gedane investeringen is niet hetzelfde als exact hetzelfde inlegbedrag terugkrijgen.
Het "verlies" verdelen à rato van ieders inbreng en de relatieve eigendomsverhouding.gezien dit item wel mijn interesse opwekt en ik inzake deze ook een vraag heb
hetvolgende : inbreng gedaan in woning, wettelijk samenwonend.
Lening aangegaan voor het overige deel
Woning werd verkocht na amper 3 jaar en er was geen meerwaarde amper net genoeg om de openstaande hypotheek terug te betalen, geen geld meer over om mijn inbreng terug te krijgen
Wat nu?