#4 , 25 sep 2008 13:23
Dank voor de snelle antwoorden aan Dino en Wanthon,
Als ik goed begrepen heb zou mijn stiefdochter dus in ieder geval haar deel van onze gezinswoning kunnen opeisen indien ik de langstlevende zou zijn.
Dat is wat mijn man en ik juist zouden willen vermijden, op welke manier dan ook.
Dat zij een deel van ons gemeenschappelijk spaargeld erft na de dood van haar vader is voor mij geen probleem.
Ik had vroeger een goede band met haar, die pas is afgesprongen toen zij op 30-jarige leeftijd in het drugsmilieu terecht kwam, waar zij onze zoon mee introk, en haar gezin voor achterliet.
Mijn man en ik hebben nog lang geprobeerd haar te helpen, en staan nog altijd in voor haar kinderen die zij in de steek liet.
Daar zij door haar drugsproblemen constant in geldnood zit, zijn alle middelen goed voor haar en haar vriendje : chanteren, bedreigen....(vandaar onze angst).
Ik weet dat ik normaal gezien tenminste het vruchtgebruik van onze woning zou krijgen indien ik de langstlevende zou zijn.
Maar anderzijds las ik ook dat in het geval van een 2de huwelijk, het leeftijdsverschil tussen de overlevende stiefouder en het stiefkind minstens 20 jaar moet bedragen. (om te vermijden dat indien (in veel gevallen) de vader met een veel jongere vrouw zou hertrouwen, de kinderen abnormaal lang op het erfdeel van hun vader zouden moeten wachten).
Daarom heb ik in mijn eerste schrijven benadrukt dat mijn stiefdochter slechts 19 jaar jonger is dan ik.
En daarom ben ik dus bang dat zij mij zou kunnen dwingen om het huis te verkopen om haar erfdeel van haar vader op te eisen.
Dit zou in ons geval niet eerlijk zijn : mijn man is na de dood van zijn eerste vrouw hertrouwd met mij, en wij zijn even oud.
Mijn man was namelijk zélf al vader op zijn 19 jaar en dus is zijn dochter ook 19 jaar jonger dan ik.
Maar als het klopt dat het leeftijdsverschil tussen stiefouder en stiefkind minstens 20 jaar moet bedragen : zou ik daar dan later niet het slachtoffer van kunnen worden, indien ik de langstlevende ben ?
En uiteindelijk vandaar mijn vraag :
bestaat er misschien een andere manier om ervoor te zorgen dat bij overlijden van mijn man of ikzelf, onze (bescheiden) gezinswoning tóch in het bezit blijft van de langstlevende ?
Dank.
PS : om het nog wat ingewikkelder te maken : onze zoon waarover ik sprak is eigenlijk ook een zoon van mijn man en zijn eerste vrouw.
Maar toen wij na haar dood trouwden, heb ik zijn zoon geadopteerd en zélf verder mee-opgevoed. Zijn dochter was op dat moment reeds zélf getrouwd, en haar heb ik dus niet geadopteerd.
Wettelijk is de zoon dus van ons beiden; de dochter niet.
Maar met beide (meerderjarige) kinderen hebben wij een problematische verhouding ivm met hun drugverleden en hun gebrek aan geldbeheer.