huwen of samenwonen

liesjechilli
Topic Starter

huwen of samenwonen

#1 , 19 aug 2015 09:41

beste,

ik heb al wat opgezocht en bij de notaris info gevraagd maar het wordt niet duidelijk.
Mijn man en ik zijn 10 jaar wettelijk samenwonend, hebben samen een huis gekocht (gelijke delen) 12j geleden en hebben een dochter van 3. Verder is alles wat we hebben samen aangekocht en bij elkaar gespaard.

Nu was mijn vraag of het beter zou zijn om te huwen of niet ivm erfenis, wat gebeurt er als een partner overlijd, (in het slechtste geval kan onze dochter bij haar meerderjarigheid het huis verkopen van de langstlevende partner)

De notaris sprak onmiddellijk van een huwelijk met contract en keuzebeding. (of testament) Kan huwen (briefje halen bij stadhuis) niet gewoon zonder al die contracten? Wat is het nadeel.

graag eens een concreet (in duidelijke taal) antwoord? voor- en nadelen, rechten en plichten. (kostprijs?)

Pff ziet het bos door de bomen niet meer.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 19 aug 2015 10:00

Ik ben ook wettelijk samenwonend met mijn partner.
Wij hebben een testament waarin staat dat bij overlijden de partner het volledige goed erft.
Dit staat gewoon in een brief en een kopie hiervan is in handen van de notaris. Dit heeft ons niets gekost...

In onze situatie is dit voldoende...

Wat sociale zekerheid betreft, zijn er ook nog verschillen. Samenwoners hebben geen recht
op een (hoger) gezinspensioen als een van beiden een verwaarloosbaar klein pensioen heeft.
Ook kunnen ze geen aanspraak maken op een overlevingspensioen wanneer hun partner overlijdt.
Ook wat het aanvullend pensioen betreft, kan het verschil groot zijn, bijvoorbeeld voor het betalen
van successierechten.

Sirkii

#3 , 19 aug 2015 10:31

Als je huwt volgens het wettelijk stelsel (dus zonder contract) is er scheiding van eigen goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: als je bij scheiding/overlijden niet kan aantonen dat sommige goederen van één van jullie zijn is alles gemeenschappelijk. Dit lijkt te zijn wat jullie wensen. Ge-erfd geld kan gemeenschappelijk worden door vermenging (=gewoon op de gemeenschappelijke rekening zetten en sparen of uitgeven). Ge-erfd onroerend goed blijft apart tenzij je bij de notaris een akte van inbreng in de gemeenschap laat opmaken of het huis verkoopt waardoor het roerend wordt (=geld) en vermengd kan worden.

Als je huwt met een contract van keuzebeding impliceert dit dat bij overlijden van een partner de andere partner de keuze kan maken om al dan niet de wettelijke vererving toe te passen. Hij/zij kan bv kiezen om zich de erfenis van de overleden partner volledig toe te eigenen (ipv enkel het vruchtgebruik van de helft van de goederen met de vererving van de naakte eigendom van diezelfde helft) Dergelijk contract is interessant bv als je geen kinderen hebt om vererving naar broers/zussen etc te vermijden zolang één van beiden leeft. Ook interessant als je overleden gescheiden kind nog minderjarige kinderen heeft om een erfenisdiscussie met de gescheiden ouder te vermijden. Bij toepassing van het keuzebeding betaal je natuurlijk successierechten en als je zelf overlijdt wordt nog eens betaald.

Zolang alles normaal is zou'k gewoon het wettelijk stelsel (dus zonder contract) hanteren. Een contract afsluiten kan later ook nog als de situatie "abnormaal" wordt (zie enkele voorbeelden hierboven).

PS (post hierboven) : met een testament kan je de wettelijke verervingsregels niet overrulen (je kan dus niet alles door je partner laten erven als er kinderen zijn). Met een keuzebeding (bij de notaris) kan dit wel.

Als je wettelijk samenwoont is er scheiding van goederen doch niets belet je om alles gemeenschappelijk te houden (gemeenschappelijke rekening etc etc)

Reclame

liesjechilli
Topic Starter

#4 , 31 aug 2015 12:45

bedankt voor de reacties!
het is al was duidelijker.
Nog 1 puntje dat niet zo duidelijk is. Ons huis dat we samen aangekocht hebben 10jaar geleden ZONDER enige andere vorm van contract wordt dit dan automatische ge-erft als we nu nog trouwen?

Turaki

#5 , 31 aug 2015 13:00

Toch een aanvulling. Indien u alleen wenst te huwen om te vermijden dat uw dochter bij het overlijden van 1 van jullie het huis gaat verkopen, dan kan ik u geruststellen. Bij overlijden van 1 van jullie krijgt uw dochter enkel de blote eigendom van dat deel van de woning, het vruchtgebruik komt automatisch toe aan de langstlevende partner. Dochter kan dan wel haar deel in de blote eigendom verkopen (zal wel zeer moeilijk zijn, en er weinig voor krijgen), maar de nieuwe eigenaar moet dan het vruchtgebruik blijven respecteren. Maw, de langstlevende partner kan nooit tegen zijn (of haar) zin uit de woning gezet worden, of verplicht om te verkopen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”