Beste,
Graag had ik info gehad over mogelijke omstandigheden:
Mijn schoonouders worden een dagje ouder en mijn schoonvader heeft zijn vrouw ten laste.
Wij zijn getrouwd, werken allebei (ik parttime, man fulltime).
Mijn schoonvader werkt via uitzendbureau bij een bedrijf maar is tijdelijk werkloos door economische redenen. Wat zijn de financiële gevolgen in volgende situaties als wij ze bij ons laten inwonen (kangoeroewonen), dus vaste lasten delen we samen (huren):
1) wij werken, schoonvader werkt, beide koppels wonen feitelijk samen. Belastingtechnisch doen beide koppels apart belasting invullen toch? Gaan we dan meer belast worden door de belastingdienst of niet?
2) wij werken, schoonvader is tijdelijk werkloos? Gaat zijn uitkering verminderen? Of houdt hij zijn volledige uitkering ivm zijn vrouw die ten laste is van hem?
3) doordat mijn schoonvader sukkelt met zijn gezondheid zou het eventueel kunnen in de toekomst dat hij op de ziekenkas tercht komt. Hoe zit het dan met zijn ziekte/ invaliditeitsuitkering? Gaat zijn uitkering minderen? Ofhoudt hij zijn volledige uitkering ivm zijn vrouw die ten laste is van hem?
4) wat gebeurt er met zijn pensioen als hij binnen enkele jaren op pensioen? Hij zal een klein deel pensioen krijgen van België en een groot deel uit Nederland, aangezien ze nog maar een aantal jaren verhuisd zijn naar België.
5) wat gebeurt er als we binnen een 2tal jaren een eigen woning gaan kopen? Is er dan belastingtechnisch voordelen/ nadelen?
6) kan hij eventueel al op pensioen gaan aangezien hij al meer dan 40 jaar gewerkt heeft?
Wij willen namelijk niet voor verrasingen komen te staan.
Alvast bedankt.