getrouwd in de VS, hertrouwd in Belgie,hoe annuleren?

Mirabel13
Topic Starter

getrouwd in de VS, hertrouwd in Belgie,hoe annuleren?

#1 , 27 jun 2012 06:27

Hallo iedereen, ik heb dringend advies nodig voor een lastig probleem dat ik zo goedkoop mogelijk EN snel wil oplossen:
Om zijn invaliditeitsuitkering volledig te kunnen behouden, weigerde mij ex-partner te huwen in Belgie. Uiteindelijk stelde hij voor om te trouwen in de VS, wat gebeurde in 1998. Terug in Belgie, weigerde hij uiteindelijk dit huwelijk te laten registreren. In 2000 gingen we definitief uit elkaar, hij hertrouwde in Belgie en kreeg ondertussen 2 kinderen.
Ik wil graag dit 'huwelijk' laten ontbinden of annuleren en wil graag weten wat mijn mogelijkheden zijn. Ik ben er pertinent zeker van dat ik op zijn medewerking niet kan rekenen.
Hoe ga ik te werk en waar ?

Alvast bedankt voor alle raadgevingen, hulp en advies !!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2012 21:57

Wat dat huwelijk in Amerika een 'wettelijk' huwelijk.
Waarom hebt u dat huwelijk dan niet laten registreren?
'''De voltrekker van het huwelijk dient het huwelijk wel binnen een bepaalde tijd te laten registreren bij the secretarie off state. Daar is dan een afschrift van de huwelijksakte te verkrijgen met registratie nummer. Daarna dient er een apostille stempel op geplaatst te worden en dan kan het huwelijk bij de gemeente waar men woont laten registreren bij zijn of haar persoonsgegevens.
Zonder registratie komt er geen apostille op en erkend België het huwelijk niet. ""

nog beter

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... uitenland/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mirabel13
Topic Starter

#3 , 28 jun 2012 05:33

Dankuwel Franciscus voor uw snelle reactie, die link had ik al nagelezen.

Ik kan niet uitmaken of het huwelijk geregistreerd werd bij de Secretary of State, ik vraag mij af hoe ik dat kan uitzoeken. Er staat op de originele (marriage record - in mijn bezit) een rode stempel op met de handtekening van een ambtenaar en ergens ook een nummer. Er staat wel zeker en vast geen apostille op. De orginele 2 marriage records waren steeds in het bezit van mijn ex maar sinds kort heb ik ze in handen. Ik wil er gewoonweg alles aan doen dat dit geannulleerd wordt of eender wat. Zelfs al moet ik ervoor naar de VS, dan heb ik dat ervoor over.
Ik ben 200% zeker dat er niets geregistreerd is in Belgie want anders kon mijn ex niet hertrouwen.
Graag tot een volgende en nogmaals dank !

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2012 12:23

Ga eens langs de gemeente mogelijk kunnen ze zien of het rechtsgeldige documenten zijn.
Anders via consulaat USA voor info.

Lori

#5 , 28 jun 2012 20:04

De apostille is een document waarop duidelijk staat aangegeven
-State zegel + State of ....+ Secretary of state en zijn gegevens adres etc....
-Hierop bevinden zich de naam van de secretary of state , Naam van Deputy Secretary of State (2x ),Naam van Executive Assistanten telefoonnummer van het departement .
-Naam van Chief of Stafe , Naam van Director ,Administrative Law , Naam van Director ,Corporations .

Gevolgd door Apostille :
Convention de La Haye du 5 octobre 1961
1.Country
2.Has been signed by :....
3.Acting in the capacityof ....
4. Bears the seal/stamp:....

Certified

5. at:...
6.On:....
7:By
8.Seal/stamp
Deze zegel is aangebracht is ongeveer 6 cm groot rond en goudkleurig ,getand afgelijnd

Document is dan getekend door Secretary of State
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Certificate of marriage is hier niet rechtsgeldig zonder het bovenstaand document dat alleen te verkrijgen is op het Capitol van de betreffende staat waar je gehuwd bent .Als je beide niet hebt zal de gemeente dat huwelijk ook nooit geregistreerd hebben .
Als je beide documenten aangeeft aan de gemeente ,krijg je ook nog eens een Belgisch trouwboekje en de officiele papieren met de apostille ook terug .

Gr,

Lori

#6 , 28 jun 2012 20:20

Tenzij je van plan bent om te huwen met een Amerikaan ,heeft het anders weinig zin om voor een annulering te gaan in Amerika .
Het wordt hier toch niet aanvaard ,daarom ook dat je ex zonder problemen is kunnen trouwen hier .

Wil je dit echt wel perse doen , dan moet je je wenden tot die dienst die je dat record heeft afgeleverd . Je vind op je marriage record de county terug in de betreffende staat die je document heeft betekend (mogelijk daar waar het gerechtsgebouw zich ook bevind)en ook een stempel heeft gedrukt (heeft geen uitstaan met een apostille ).Maar als je die dienst kunt bereiken ,kunnen ze zeker ook aangeven hoe en waar je dit kunt annuleren .

Mirabel13
Topic Starter

#7 , 02 jul 2012 04:03

WAW, zoveel informatie in een keer, dankuwel Lori, hier kan ik al een grote stap mee verder. De Apostille, zoals door jou nauwkeurig beschreven, staat er zeker en vast NIET op. Wat ik wel nog tracht te weten te komen, is de beperking in tijdsduur om het huwelijk te laten registreren bij de Secretary of State, daar maakte Franciscus vermelding van in zijn eerste reactie. Ik heb het net afgesurfd maar kan zo onmiddellijk niks terugvinden. Hetgeen ik denk, is, dat als de tijdsduur verstreken is, het zowieso geen 'rechtsgeldig' huwelijk meer is (denk ik weliswaar, maar ga hier niet van uit).

Nogmaals, HEEL ERG BEDANKT LORI !!!

Mirabel13
Topic Starter

#8 , 16 jul 2013 03:06

Hallo iedereen,

Na lang zoekwerk heb ik de dienst gevonden in de States die mij een Marriage Certificate met Apostille zou kunnen afleveren. Wat zijn echter de gevolgen indien dit 'huwelijk' na 15 jaar wordt aangegeven bij de burgerlijke stand in Belgie ? Zou het aanvaard worden en indien ja, is er een risico om bestraft te worden met bigamie ? Kan men alleen dit huwelijk gaan aangeven bij de burgerlijke stand of dienen de twee partijen dit te doen ? Zoals voordien vermeld, zijn wij reeds uit elkaar sinds mei 2000, 13 jaar geleden ondertussen. Hij is hertrouwd met 2 kinderen en misschien ondertussen gescheiden. Ikzelf woon in het buitenland.

Graag raad aub waarvoor dank bij voorbaat !!!

Dolby2005

#9 , 10 jun 2014 15:59

Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk is afgelopen.

Kan je inderdaad na jaren nog een buitenlands huwelijk hier in België laten registreren?
En kan je dat alleen doen of moet dit met beide partijen gebeuren?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”