Vader eist weekend om de 14 dagen voor moeder

Missis
Topic Starter

Vader eist weekend om de 14 dagen voor moeder

#1 , 28 apr 2013 17:56

Ik heb twee kinderen, waaronder een zoon uit mijn eerste relatie. Inmiddels mijn wij ongeveer 5,5 jaar uit elkaar. Hij viel voor mijn beste vriendin en ze zijn ondertussen getrouwd. Sinds de breuk regelen wij alles onderling. Zijn vrouw en ik kwamen nog goed overeen.

Heel recent zijn zij uit elkaar geweest. Mijn ex had dan even een korte relatie met iemand anders waarmee hij in een heel andere buurt ging wonen. Ik heb toen met hem beslist om onze zoon op een andere school in te schrijven. Maar na twee maanden miste hij zijn vrouw en wilde hij de inschrijving in de nieuwe school ongedaan maken.

Omdat ik al een verhuis had geregeld in de buurt van de nieuwe school, had ik het moeilijk om akkoord te gaan en hij heeft mij toen vanalles beloofd. Hij zou er alles aan doen dat ik dichter bij de oude school kon wonen en hij zou bijleggen enzovoort. Maar hij wilde niks hierover op papier zetten omdat hij het risico niet wilde lopen, dat zijn vrouw hem alsnog liet zitten.

Ik ben akkoord gegaan. Hierdoor is mijn nieuwe relatie stukgelopen. Mijn partner zag al dat gedoe niet meer zitten. En sindsdien moeit zijn vrouw zich ermee. Zij denkt, dat nu ik alleen ben, ik alimentatie zal vragen of mijn eerste ex terug zou willen en nu wil ze ineens na al die jaren niet meer dat de verjaardagsfeestjes van onze zoon samen gedaan worden, dus voortaan zal dit apart gebeuren. Dit kan ik zonder problemen respecteren. Maar nu komt het andere deel waar ik moeite mee heb... mijn ex wil dat ik onze zoon een weekend om de 14 dagen krijg en niet meer als dat. Ik heb hem opgevoed, met een flexibele regeling die altijd goed werkte en nu onze zoon wat zelfstandiger is, wil hij hem bij hem. Hij wil het kindergeld en de clou is, dat hij vooral wil dat mijn zon bij hen staat opgeschreven. Dat is voor hem prioriteit.

Nu is het zo dat ik mijn zoon enkel op bepaalde dagen zelf naar school kan brengen, maar het verblijf is eerlijk verdeeld : 50%. Maar plots kan dit niet meer. Hij wil niet dat ik mijn zoon in de week nog zie en gebruikt het feit dat ik hem op dinsdag en donderdag niet naar school kan brengen. In geen geval wenst hij een week-weekregeling of dergelijke.

Zij hebben geld in overvloed. Ik verdien 900 euro. En nu wil hij mij nog pluimen ook. Ik begrijp het niet omdat we nooit ruzie hadden. Hij kreeg altijd op alles een "ja" als antwoord en ik ben hierdoor mijn partner kwijt.

Om ruzie te voorkomen, sta ik wel open om ongeveer op zijn voorstel in te gaan maar ik kan geen alimentatie betalen en ik sta niet achter zijn voorstel. Ik zou het puur doen omdat ik weet dat mijn zoon er kapot van zou zijn als wij als ouders om hem ruziën. Hij is met een advocaat bezig en ik weet niet welke stappen ik moet ondernemen. Hij eist wel dat ik onze zoon bijhoudt als hij op vakantie gaat met zijn vrouw en ook op feestdagen en dergelijke omdat hij dan moet werken.

Ik heb altijd al mijn zoon bij mij willen hebben, maar uit respect voor mijn kind heb ik hier nooit een punt van gemaakt. Zou het verstandig zijn om de rollen gewoon om te draaien of geef ik hem zijn zin ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 29 apr 2013 10:57

Het is niet omdat u op bepaalde dagen uw kind niet zelf naar school kan brengen of van school kan halen, dat uw ex daarom 'meer recht' zou hebben op uw zoon. Er zijn genoeg koppels die niet gescheiden zijn en die ook beroep moeten doen op derden (grootouders, carpool, ...) om hun kinderen op school te krijgen. Meer nog: Hoe u alles regelt in de tijd dat uw zoon bij u is, is uw zaak, niet de zijne. Hij heeft daar niet mee te moeien, noch zich vragen bij te stellen. Voor de goede orde is er uiteraard wel communicatie over.

Als dit naar de rechtbank zou gaan, hou dan het volgende in uw achterhoofd: Elke ouder heeft bij wet co-ouderschap (samen beslissingen nemen over de belangrijke dingen in het leven van het kind) en ook verblijfsco-ouderschap moet bij voorkeur uitgesproken worden (tenzij extreme tegenindicaties). Het speelt uiteraard in uw voordeel dat er altijd al week/week geweest is. Uw ex zal met serieuze argumenten moeten afkomen om dit aan te vechten.

j.demoor

#3 , 30 apr 2013 10:30

“Artikel 1. § 1. Genieten de VOLLEDIGE kosteloosheid, de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :1° de alleenstaande persoon die bewijst, door een document te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand of, voor de rechtsbijstand, al naargelang het geval, door het bureau voor rechtsbijstand of door de rechter, dat zijn maandelijks netto-inkomen lager is dan 822 euro...”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).
822 werd 928 door indexering (Belgisch Staatsblad 24 augustus 2012).

‘Ik verdien 900 euro’

U zou dus aanspraak kunnen maken op een pro deo-advocaat. Vraag dit bij de advocatenbalie van uw woonplaats (http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=24" onclick="window.open(this.href);return false;).

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf....§2...Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen. De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

‘mijn ex wil dat ik onze zoon een weekend om de 14 dagen krijg en niet meer als dat.‘

Indien hij bij deze eis blijft wend u dan onverwijld tot de jeugdrechtbank.
“Art.45.De zaak wordt bij de jeugdrechtbank aanhangig gemaakt : 1. in de aangelegenheden bedoeld in titel II, hoofdstuk II,(=Burgerrechtelijke bepalingen) van deze wet...bij een verzoekschrift ondertekend, al naar het geval door...de vader, de moeder...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming...).
Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. Som daarin omstandig en exact de FEITEN chronologisch op met benadrukking van het belang van het kind U kan in PRINCIPE dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(B.W.).

‘Zij hebben geld in overvloed. Ik verdien 900 euro’

De huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vastleggen houdt GEENSZINS in dat voornoemde evenredigheid in acht genomen is. Bij de toekenning van onderhoudsgeld dient rekening gehouden met de sociale(kinderbijslag,werkloosheid,ziekte) en fiscale gevolgen gekoppeld aan de domiciliëring van het kind.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”