uitkopen woning...

J_Ver
Topic Starter

uitkopen woning...

#1 , 18 jul 2012 21:26

hallo iedereen, graag had ik volgende situatie aan jullie voorgeschoteld om jullie mening en/of advies te horen.
Ik ga het volledige verhaal vertellen en geen details weglaten, om een eerlijk beeld te scheppen:

- ik & partner, niet wettelijk samenwonend, gaan een hypothecaire lening aan van 190.000€
- we bouwen gedurende 2 jaar geduldig aan dit huis, en wonen ondertussen gratis bij de ouders van mijn (ex)-partner
- inbreng beide partners bij aanvang bouw: 0€
- ik betaal de volledige lening af van mijn lopende rekening
- partner betaalt andere kosten zoals inkopen voeding, kleren,...
- ik werk voltijds, partner part-time
- halverwege de bouw erf ik 53.000€, dit bedrag investeer ik volledig in de woning
- alles wat ik maandelijks over heb van mijn loon, gebruik ik eveneens voor materiaal / facturen exclusief voor de bouw, in totaal ongeveer 8.000€
- ik werk in totaal ongeveer 700u aan het huis, dit staat in een bouwdagboek met foto's en zit in het BTW-dossier

En nu komt het: na amper 6 maand samenwonen in de nieuwe woning besluit mijn partner me te verlaten en eist een regeling voor het huis... met andere woorden ik moet uitkopen. Ik wil het huis erg graag houden, dus ga akkoord.

Wat zou volgens jullie een correcte regeling zijn, met volgende bijkomende gegevens in het achterhoofd:

- woning geschat op 280.000€
- openstaand kapitaal: 178.000€

In elk geval bedankt voor jullie input!
J.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 jul 2012 12:04

Ik veronderstel dat u de lening volledig overneemt.Voor je een verdeling maakt van het saldo , moet je uw inbreng verrekenen. Zeker die 53.000 e van je erfenis. Als je de facturen via uw rekening hebt betaald , kan je die ook inbrengen. De werkuren die je aan het huis hebt gespendeerd ,dat ligt moeilijker. Ik zou ze wel inbrengen bij de afhandeling. De afbetaling van de lening zal mi. niet verrekenend kunnen woren , vermits er blijkbaar een afspraak bestaat : jij de afbetaling , zij andere kosten. In het slechtste geval : 280. min 178. = 102.000 €. Daarvan 61.000 € als uw recuperatie. Blijft 41.000 €. De helft hiervan zou je haar moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

J_Ver
Topic Starter

#3 , 19 jul 2012 21:00

Bedankt voor je antwoord wanton.

De lening zou ik inderdaad volledig willen overnemen. Wat de bank daarvan zegt, valt nog te bezien uiteraard..

Het lijkt me inderdaad fair dat de afbetaling van de lening niet ingebracht kan worden, elk betaalde zijn deel van de huishoudkosten. Ben je zeker dat ik de eigen aankopen (van eigen rekening) integraal kan inbrengen? Het gaat uiteraard allemaal over bouwmaterialen en/of facturen van aannemers.
Ook nog deze vraag ivm de werkuren: je zegt dat je ze zou inbrengen bij de 'afhandeling'.. wat wil je daar precies mee zeggen?

groeten,
J

Reclame

wanton

#4 , 19 jul 2012 22:32

Die 8.000 € voor de bouw/facturen : zal je moeten bewijzen dat jij ze hebt betaald.
De werkuren , die jij gespendeerd hebt in de bouw : je kan opmerken dat het anders door aannemers moest gedaan worden die moesten betaald zijn. Je zou een vordering kunnen instellen om die waarde ook te recupereren , maar ik denk dat dat moeilijk aanvaard wordt , zowel door uw ex-partner als door een rechter.
Maar die 61.000 € mag geen probleem vormen , vermits samenwonenden steeds leven in een systeem van scheiding van goederen.
De lening : de bank zal idd moeten oordelen onder welke voorwaarden zij met U alleen als ontlener voort willen gaan. Maw. achten zij u solvabel voor die lening?
Toet-anch-Amon

Turaki

#5 , 19 jul 2012 23:02

Werkuren door de eigenaar worden maar zelden verrekent. Meestal wordt ervan uit gegaan dat hoewel de andere partner misschien minder werkte (aan het huis, bedoel ik), deze ondertussen andere zaken deed waardoor de 1e meer tijd kon besteden aan de werken.

Filip1

#6 , 01 aug 2012 20:57

Hoe staat het beschreven? Ik zou denken dat die verhouding bepalend is, niet de kosten en van welke rekening ze zijn gegaan...
Could be wrong, iemand een bevestiging of ontkrachting?

wanton

#7 , 02 aug 2012 12:17

Feitelijke samenwoners leven steeds in een stelsel van scheiding van goederen. Tegoeden die van iemand persoonlijk zijn , oa. door erfenis of loon, blijven van die persoon. Hij mag die natuurlijk investeren in een gezamenlijk project. Maar van de ogenblik dat er een scheiding en verdeling aankomt , kan hij terug aanspraak maken op zijn inbreng. Die bedragen dienen dan eerst terugbetaald te worden eer de gemeenschap , eigenlijk de onverdeeldheid wordt vastgesteld.
Toet-anch-Amon

Filip1

#8 , 03 aug 2012 14:51

Wanton, wat is dan het nut van een beschrijving bij de notaris voor de verdeling van de goederen? Mijn ex had meer startkapitaal van thuis uit meegekregen, maar gezien mijn job/loon gingen we ervan uit dat dit snel in balans zou getrokken worden. Daarom hebben we het 50/50 laten beschrijven. Zij is er nu van overtuigd dat zij door haar extra startkapitaal recht heeft op 75% en mij dus met 25% kan uitkopen. Volgens mij neigt de balans na al die jaren eerder naar het omgekeerde maar ik kan me perfect vinden in een 50/50 regeling. Per slot van rekening moeten we beiden opnieuw beginnen.
Ik heb wel een document waarin staat dat er bij overlijden van mijn ex door mij een vergoeding betaald moet worden aan haar ouders, maar gezien er geen overlijden is heeft dit volgens mij geen waarde.

J_Ver
Topic Starter

#9 , 12 sep 2012 12:31

Wanton,

ik ben onlangs eens met een advocaat gaan praten over de aanpak van de zaak. Hij wist me meteen te zeggen dat ik enkel de erfenis zal kunnen verrekenen. Hij sprak over 'de gemeenschap', en dat alle inkomsten automatisch hieraan toebehoren (met uitzondering van erfenissen).
Ik kan er nog mee leven dat mijn werkuren in rook zouden opgaan, maar alles wat ik van mijn eigen loon (overschot na afbetaling lening, dus ik deed mijn deel van de kosten)heb geïnvesteerd, zou ik willen recuperen. Want nogmaals: we waren gewoon feitelijk samenwonend op een ander adres.

Hoe moet ik dit nu aanpakken en waarom wil die advocaat niet eens proberen van zoveel mogelijk in rekening te brengen?

wanton

#10 , 13 sep 2012 21:22

Die advocaat zou moeten weten dat samenwonenden geen gemeenschap vormen en hun eigen vermogen behouden. De erfenis , daar zijn we over akkoord. Ik tel er ook de 8.000 € bij die je betaald hebt aan facturen , voor zover je kan bewijzen dat jij die betaald hebt. De kosten voor het huishouden : daarvan zegt de wet ergens dat iedere partner daartoe bijdraagt volgens zijn mogelijkheden. Dus indien jou loon meer is dan dat van je partner , wordt van jou een grotere inbreng verwacht. Ik denk dat het idd moeilijk zal zijn daarvan iets te recupereren. Misschien maak je best zelf een berekening voor hetgeen je wenst te bekomen en vraag dan je advocaat dat in te brengen. Je partner kan bezwaren maken , maar uiteindelijk beslist de rechter.
Toet-anch-Amon

J_Ver
Topic Starter

#11 , 18 jan 2013 15:41

goeiemiddag,

ondertussen is er al wat schot in de zaak gekomen, en heb ik te horen gekregen van eigen advocaat en advocaat tegenpartij dat al mijn aankopen met mijn eigen loon NIET in aanmerking zullen komen. Voor mij nog steeds onaanvaardbaar, dus wat kan ik doen? Alle facturen zitten in het BTW dossier, ik kan zwart op wit bewijzen dat ik deze heb betaald.

Hoe zit dat nu met de al dan niet bestaande 'gemeenschap' als je samenwoont met iemand (niet wettelijk samenwonend en niet getrouwd)? Beide advocaten hebben dit nonsens genoemd...

J_Ver
Topic Starter

#12 , 23 jan 2013 10:46

Niemand die mij verder kan informeren over het wel of niet bestaan van een 'gemeenschap' bij feitelijk samenwonenden?
En wat er kan/moet gebeuren met de eigen middelen die tijdens deze samenwoonst hebben gediend voor de bouw van een woning?

Blijven deze middelen (bv inkomsten loon) eigen bezit en zijn ze recupereerbaar indien je bewijs kan leveren?
Wat zegt de wet? Of wordt er geval per geval geoordeeld?

moonlady

#13 , 23 mei 2013 16:42

bij mij hebben ze de schatter de meerwaarde van de woning laten schatten na verbouwingswerken. mijn ex wil zo recupereren wat hij betaald heeft aan facturen. eigenaar 3/4 - 1/4

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mei 2013 22:11

Dit eens lezen ... :D
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

KimSe

#15 , 12 aug 2013 15:12

Niemand die mij verder kan informeren over het wel of niet bestaan van een 'gemeenschap' bij feitelijk samenwonenden?
En wat er kan/moet gebeuren met de eigen middelen die tijdens deze samenwoonst hebben gediend voor de bouw van een woning?

Blijven deze middelen (bv inkomsten loon) eigen bezit en zijn ze recupereerbaar indien je bewijs kan leveren?
Wat zegt de wet? Of wordt er geval per geval geoordeeld?

Bij samenwonenden en gehuwden (stelsel scheiding van goederen) is er geen gemeenschap.

Mij zou het eerlijk lijken dat wanneer X bijvoorbeeld 500 euro aan boodschappen, vaste kosten ed... heeft betaald en Y 1.000 euro aan bouwmateriaal, aannemers... X aan Y nog 250,00 euro moet opleggen...

Kan er bijgevolg geen "pot" gemaakt worden met al deze kosten en dan deze "pot" verdelen onder jullie 2, zodat jullie, fictief dan toch, gewoon in alles elk de helft hebben betaald?
Als er een en ander nog te bespreken valt kunnen jullie dit perfect zelf uitwerken, hoeft niet noodzakelijk een advocaat aan te pas te komen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”