vraag over onderhoudsgeld kids

ridley
Topic Starter

vraag over onderhoudsgeld kids

#1 , 28 mei 2007 12:11

Dag,

ben vader van 2 kids (13 en 17j), 14 jaar geleden getrouwd .... na 6 jaar gescheiden..... ik bleef wonen in huis (eigendom mijn ouders) vrouw verhuisde met 2 kids papieren opgemaakt door advokaat dat ik 200 euro onderhoudsgeld moest betalen voor de kids ... heb dit 2 jaar gedaan daarna is madam terug bij mij komen wonen (oude liefde roest niet) dus gestopt met onderhoudsgeld te betalen maar nu zes jaar later blijkbaar wel aan het roesten dus waarschijnlijk van plan om terug uit elkaar te gaan, 4 jaar geleden heb ik het huis afgekocht van ouders hypotheeklening volledig op mijn naam met madam als sociale borgsteller die afstand doet van de voorrechten van uitwinning en schuldsplitsing (wat dit betekent weet ik niet)
Ik draag alle kosten van het huis madam nog nooit iets betaald buiten de boodschappen, nu dreigt zij ermee dat ik 6 jaar achterstallig onderhoudsgeld moet betalen, kan ze mij dit aandoen ? Hebben geen samenlevingscontract.
Als zij weggaat met de kids hoeveel onderhoudsgeld zal ik ong moeten betalen als het geen co-ouderschap wordt?
Ik verdien ong 1300 euro per maand, als ik alle kosten dan optel voor mij met geschat onderhoudsgeld op 300euro p/mnd kom ik aan 1000 euro dus hou ik nog 300 euro over om te leven wat niet mogelijk is, wordt het onderhoudsgeld dan aangepast ?
dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 mei 2007 14:11

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...?(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u bewijzen kan uw kinderen en hun moeder bij u de jongste zes jaar inwoonden,waaruit kan afgeleid worden dat u gedurende die tijd geen onderhoudsgeld verschuldigd bent aan degenen die samen met u ??n huishouding vormden.Uw vroegere overeenkomst werd hierdoor OPGEHEVEN.

Bij ontbreken van een NIEUWE overeenkomst inzake onderhoudsgeld,op grond van de HUIDIGE middelen van beide echtgenoten,en de HUIDIGE lasten van uw kinderen dient een verzoek om onderhoudsgeld gericht aan de vrederechter,bij verzoekschrift op tegenspraak overeenkomstig art.1320-1322 Gerechtelijk Wetboek.

Ontbreekt evenwel ook een overeenkomst inzake huisvesting,het toezicht,de opvoeding en de opleiding van uw kinderen,dan dient dit verzoek,inbegrepen onderhoudsgeld,gericht aan de Jeugdrechtbank,bij verzoekschrift op tegenspraak,overeenkomstig art.1034bis-sexies Gerechtelijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 30 mei 2007 22:43

Als zij weggaat met de kids hoeveel onderhoudsgeld zal ik ong moeten betalen als het geen co-ouderschap wordt?
Als het nieuws van j.demoor geen goed nieuws is weet ik het ook niet meer

En er is meer.... goed nieuws

Daling tot 1.300 pv?s in 2006 in Limburg

HASSELT - Het aantal inbreuken op het omgangsrecht is in een jaar tijd fors gedaald. Hierbij weigert ??n ouder het kind aan de ex-partner af te staan, ondanks het vonnis van de rechter. Vorig jaar liepen bij de Limburgse parketten 1.303 pv?s binnen, twintig procent minder dan in 2005. ?Dit is mooi nieuws,? zegt sp.a-kamerlid Guy Swennen, expert in familiale wetgeving. ?Hopelijk zet de trend zich de volgende jaren voort.?
Gescheiden ouders kiezen het vaakst voor een wekelijks of 14-daags omgangsrecht. Vorig jaar noteerden de Limburgse parketten 1.303 inbreuken, een jaar eerder 1.633. Het is de eerste keer in vijf jaar tijd dat het aantal inbreuken daalt. Volgens experten zijn er tal van verklaringen. In de eerste plaats wint de bilocatiemaatregel aan terrein. Als gescheiden ouders het niet eens raken over de verblijfsregeling van hun kind(eren), moet een rechter voortaan voorrang geven aan het verblijfsco-ouderschap. ?Ook de toegenomen aandacht van de media voor familiedrama?s en intrafamiliaal geweld spelen een belangrijke rol,? zegt Dominiek Renotte, substituut van de procureur des Konings in Tongeren. Sp.a-kamerlid Guy Swennen spreekt van een cultuurschok in de rechtszaal. ?Zowel bij de rechters als de advocaten en ouders is er een mentaliteitswijziging. De sfeer van straffeloosheid brokkelt stilaan af.?

Bron Het Belang van Limburg Wim BRILLOUET 16-05-2007

Wil je meer weten over de nieuwe bilocatiewet?>> even googelen op "bilocatiewet"

RR

Reclame

ridley
Topic Starter

#4 , 31 mei 2007 16:29

Als het nieuws van j.demoor geen goed nieuws is weet ik het ook niet meer

euh... kan ik daaruit afleiden dat als ik het niet eens ben over de verblijfsregeling (indien kids bij moeder gaan verblijven) dat het automatisch co-ouderschap wordt en ik dus geen onderhoudsgeld moet betalen??
Hebben de kids daar geen inzage in? (bij keuze co-ouderschap)

en is het mogelijk dat ik huurgeld vraag aan (ex)partner want ze wil niet verhuizen (niet moeilijk als ze niks betaald heeft luxe-leven)?

roderidder

#5 , 04 jun 2007 11:26

euh... kan ik daaruit afleiden dat als ik het niet eens ben over de verblijfsregeling (indien kids bij moeder gaan verblijven) dat het automatisch co-ouderschap wordt en ik dus geen onderhoudsgeld moet betalen??
Dat je geen onderhoudsbijdrage dient te betalen niet, gelet iedere ouder naar evenredigheid van middelen dient bij te dragen in de opvoeding. Op het JF staan al heel wat voorbeelden.

Met betrekking tot die bilocatie zou ik zeggen lees de feeling (april 2007) eens. Dat gaat je niet al je geld moet uitgeven aan een scheiding, en daar stond zowat hetzelfde te lezen. Als ouders het niet eens zijn over de verblijfsregeling dan dient de rechter de voorkeur te geven aan een zo gelijk mogelijke zorgverdeling.

Ik kan U ook uitleggen waarom dit zo is !
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat in die situatie gemiddeld genomen de rust (vrede) sneller weerkeerd en daarmee is het belang van het kind het best mee gedient.

Als het al in feeling staat, dan is de volgende stap dat de rechters zullen volgen!

RR

ridley
Topic Starter

#6 , 04 jun 2007 12:18

euh... feeling ... waar vind ik dit?

roderidder

#7 , 04 jun 2007 14:12

Bij de dagbladhandelaar (archief biblotheek) links of rechts van de magazine's over autovelgen

RR

ridley
Topic Starter

#8 , 10 jun 2007 18:38

wat ik nog wilde vragen ivm onderhoudsgeld ; houdt men rekening dat ik met een hypotheek lening zit en mijn partner het kindergeld ontvangt? Ik draag alle kosten vh huis (electriciteit, verwarming, water, verzekeringen enz.....)
En kan ik mijn (ex)partner zomaar uit het huis zetten zonder dat ze zich ertegen kan verzetten? Bij de aankoop vh huis werd zij beschouwd als solidaire borgsteller die afstand doet van de voorrechten van uitwinning en schuldsplitsing ..... wat betekent dit infeite????
En hoe wordt de verdeling van de inboedel bepaald ... als de facturen op mijn naam staan zijn de desbetreffende goederen dan ook de mijne?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”