huurcontract voor 2 pers, beide krijgen leefloon 1 vertrekt

pr 460
Topic Starter

huurcontract voor 2 pers, beide krijgen leefloon 1 vertrekt

#1 , 22 nov 2011 16:58

Hallo

Mijn vriendin krijgt leefloon van het ocmw, haar zus ook. Omdat het bij haar thuis moeilijk is, hebben ze besloten
om samen een appartement te huren. Zij staan beide op dit contract. Haar zus is echter zomaar vertrokken en heeft door
haar eigen schuld haar leefloon verloren. Mijn vriendin kan de huur niet alleen betalen en beslist om terug thuis te gaan wonen.
Haar zus heeft echter haar deel niet betaald, maar mijn vriendin moet nu alle schuld, ook van haar zus dus, betalen van het ocmw.

Mijn vraag is kan dit zomaar, omdat ze beide op het contract staan en mag haar zus zomaar vertrekken.
In ieder geval volgens het ocmw precies wel.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 nov 2011 18:02

Indien in het kontrakt vermeld staat dat ze hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor de betaling van de huur dan kan de verhuurder bij eender wie van de twee betaling van de volledige huur opeisen, inclusief achterstanden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

huurder45

#3 , 22 nov 2011 18:58

Dus 2 mensen die een OCMW uitkering krijgen kunnen zomaar een appartement huren?
Een dopper die werk zoekt kan alleen maar vakantiewoningen huren ook al betaalt hij direct de borg en maanden huur, dan nog is hij uitschot in de ogen van een verhuurder.
Ik versta der geen bal meer van.

Reclame

kegi

#4 , 24 nov 2011 11:56

Dit kan zomaar. Een verhuurder wil zijn centen zien en voor hem maakt de persoonlijke situatie niet uit. Ze hebben beide getekend, dus moet het geld van beiden komen of van 1 persoon. In zulke situaties wordt geen rekening houden met de persoonlijke achtergrond.

@huurder45: ben het toch niet helemaal eens met je post. Toen ik een appartement zocht, was ik een 8-m zwangere dopper met nog een kindje van 4j. Heb helemaal niet lang moeten zoeken. Heus niet elke verhuurder is zo opzichtig.

Artis

#5 , 24 nov 2011 12:11

Dus 2 mensen die een OCMW uitkering krijgen kunnen zomaar een appartement huren?
Een dopper die werk zoekt kan alleen maar vakantiewoningen huren ook al betaalt hij direct de borg en maanden huur, dan nog is hij uitschot in de ogen van een verhuurder.
Ik versta der geen bal meer van.
Qué???
Leefloners moeten ergens onder een brug, een leegstaande grot of onder een kartonnen doos slapen ofzo?
Akkoord dat hun huurkosten op de privémarkt 50-60% van hun inkomen omvat, vaak zeer moeilijk, de meeste OCMW's daarentegen betalen de huishuur rechtstreeks aan de huisbaas zodat dat toch ten minste gegarandeerd is (voor zover er leefloon verstrekt wordt natuurlijk).

huurder45

#6 , 24 nov 2011 17:44

Hoe zijn jullie dan aan een woning geraakt? Via immo of niet?

kegi

#7 , 26 nov 2011 13:39

Via een immo al helemaal niet. Zij doen vaak nog niet eens de moeite om contact op te nemen met de verhuurder als ze je financiële situatie kennen.
Ik heb een appartement gezocht en dan een verhuurkantoor aangesproken. Zij hebben dan contact opgenomen met de verhuurder om de situatie uit te leggen en hij heeft dan beslist.

huurder45

#8 , 26 nov 2011 15:37

Bedankt! :)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”