Huwelijk of samenwonen .

sammy
Topic Starter

Huwelijk of samenwonen .

#1 , 27 feb 2007 14:18

hoii

Ik zit al een tijdje met een probleem .
Ben sinds 1 jaar gescheiden met onderlinge toestemming .

Intussen woon ik te samen met iemand die 3 kinderen heeft .
Zelf heb ik 1 dochter ( 7 jaar ) die altijd bij mij is ,zodus bij ons woont .Ze gaat alleen om de 14 dagen naar haar moeder .

De persoon bij wie ik woon heeft haar eigen woning .
Zelf leg ik bij in de kosten en andere verplichtingen die het dagelijkse leven in de maatschappij voortbrengt .

Nu gaat mijn zorg voornamelijk naar mijn dochter toe ..daarmee mijn vraag .

Mijn dochter is licht mentaal gehandicapt en die zou, als ik kom te overlijden terug naar haar moeder moeten gaan .
Maar haar moeder (licht mentaal gehandicapt) is zelfs niet bekwaam om voor haar dochter te zorgen .
Zelf zit ze in een projekt van beschermd wonen en woont tesamen met nog 3 andere personen waar dan nog dagelijks een begeleider(ster) over de vloer komt .

Nu als dat idd zo is dan zou dit voor mijn dochter en natuurlijk ook voor mijn vriendin heel erg zijn.

Heb dan sinds kort ook een handgeschreven testament geschreven waarin staat dat ingeval van mijn overlijden , mijn vriendin bereid is om voor mijn dochter te blijven zorgen en dan ook de bezoekregeling die nu momenteel aan de gang is te blijven respecteren .

Ook voor de nagelaten gelden zou ik wensen dat dat zo is .
Mijn dochter krijgt alles ,maar dan pas tot de leeftijd van 18 jaar .
Tot dan zou mijn vriendin de gelden beheren .

Is dan een handgeschreven testament voldoende ?
En moet ik NU ook een volmacht geven aan mijn vriendin daar zij anders niet aan het geld kan ?

Nu loop ik ook met de gedachten ,zou het niet beter zijn om te trouwen of wettelijk te gaan samenwonen ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mar 2007 10:25

?Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden of afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag alleen uit.Als van beide ouders er geen overblijft die in staat is het ouderlijk gezag uit te oefenen, moet een voogdijregeling worden uitgewerkt.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

INDIEN bij uw overlijden de moeder niet in staat is het ouderlijk gezag uit te oefenen dan moet dus een VOOGDIJregeling worden uitgewerkt.

?Art.389...Tenzij...wordt deze onmogelijkheid vastgesteld door de rechtbank van eerste aanleg...Art.392.De ouder, die het laatst het ouderlijk gezag uitoefent, kan een voogd aanwijzen, hetzij bij testament, hetzij bij wege van een verklaring voor de vrederechter van zijn woonplaats of voor een notaris...?(B.W.)

Een eigenhandig testament overeenkomstig art.970 B.W. is daartoe dus voldoende.

?Art.2003.Lastgeving(=volmacht) eindigt:...Door de dood...van de lastgever...?(B.W.).

Bij uw overlijden erft uw kind uw hele nalatenschap in volle eigendom.

?Art.405...Hij(=de voogd) beheert de goederen van de minderjarige zoals een goede huisvader en is gehouden tot vergoeding van de schade die zou kunnen voortvloeien uit een slecht beheer...?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”