Samenwonen

sigurros
Topic Starter

Samenwonen

#1 , 09 mei 2011 20:58

Mijn vriend en ik zullen in juli een jaar samenwonen. We hebben de woning gekocht en staan beiden op hetzelfde adres gedomicilieerd.

Nu is het zo dat we verder dan gezamenlijke domicilie niets hebben ondernomen. Mijn ouders raden aan om naar de notaris te stappen voor een samenlevingscontract of om te trouwen, zodat we extra zekerheid hebben.
Ik heb dit aan mijn vriend voorgelegd, maar hij zegt zo min mogelijk gebonden te willen zijn. Dit snap ik uiteraard wel, ik blijf graag zelf ook onafhankelijk maar als koppel moet je nu eenmaal met bepaalde zaken rekening houden.

Stel dat 1 van ons komt te overlijden, wat gebeurt er dan als we in de situatie blijven waar we momenteel in zitten? Mijn ouders zeggen dat alle bezittingen dan naar de nabestaande familie gaan en dus niet naar de partner.

Wat is het verschil met een samenlevingscontract en trouwen? Wat zijn de kosten voor het opmaken van een samenlevingscontract en welke kosten heb je als je trouwt (ik bedoel hierbij dan gewoon om alles wettelijk in orde te hebben)?
En aangezien we graag allebei toch onafhankelijk blijven, kun je ook trouwen zonder gemeenschap van goederen en waar sta je dan bij een overlijden van de partner enzo?

Ik heb via google gezocht, maar kom toch vooral terecht op Nederlandse websites en ik vermoed dat de wetgeving daar toch niet helemaal overeen zal stemmen met de Belgische wetgeving?

Alvast bedankt voor de reacties en tips :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 mei 2011 23:20

Heeft u bij de aankoop een tontine-beding laten opnemen in de akte?

NB. Ik kom morgen hier terug langs.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Turaki

#3 , 10 mei 2011 08:17

Heeft u bij de aankoop een tontine-beding laten opnemen in de akte?
Alternatief: beding van aanwas (kan zowel voor eigendom als vruchtgebruik).
Laatst gewijzigd door Turaki op 10 mei 2011 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 10 mei 2011 13:32

(Wettelijke) Samenwoners leven in een stelsel van scheiding van goederen. Daarom wordt meestal , wanneer 2 samenwoners , een huis verwerven een tontine ofte een beding van aanwas opgenomen in de akte. Zij erven niet automatisch van mekaar , maar met zo'n beding verwerft de overlevende partner het eigendomsrecht van de overleden partner - mits betaling van registratierechten. Zonder zo'n beding zou de familie erven en blijft de partner achter met een half huis.
Sinds vorig jaar is er een beperkte wijziging : wettelijk samenwoners erven wel automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning , maar kunnen via testament mekaar nog meer bevoordeligen en de erfrechten van de familie afpakken. Voorheen kon dat enkel bij een getrouwd koppel.
Wat staat u te doen , als jullie niet (wensen te) trouwen. Laat u dus registreren als wettelijk samenwonenden , bij de burgerlijke stand van uw gemeente. Daarnaast maakt u , al dan niet via een notaris , een wederzijds testament ten gunste van de partner. Een samenlevingscontract om andere zaken te regelen kan daar bovenop komen.
Opgelet , het beding in de akte heeft voorrang , en is dus duurder dan een testament ( want erfrechten op gezinswoning = nihil). Maar meestal is dat beding voor slechts 3 jaar met stilzwijgende verlenging. U kan dus dat beding laten schrappen. Herlees uw akte of contacteer de notaris.
Nog dit : indien er een kind komt , is dat testament ook niet langer nodig , want die zal van zijn ouder erven ( en de rest van de familie voorgaan).
Gelieve , bij een eventuele schuldsaldoverzekering , de partner aan te duiden als begunstigde.
Toet-anch-Amon

sigurros
Topic Starter

#5 , 10 mei 2011 21:26

Tontine is de eerste keer dat ik daar iets over hoor, zullen we dus wel niet hebben.
Ik blijf het ingewikkelde materie vinden eerlijk gezegd, raak er niet zo goed wijs uit.

wanton

#6 , 10 mei 2011 23:08

Dan moet u toch eens dringend met uw notaris gaan praten. Normaal moet die u die uitleg , zoals ik hem hierboven schreef , gegeven hebben.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”