Mijn vriend en ik zullen in juli een jaar samenwonen. We hebben de woning gekocht en staan beiden op hetzelfde adres gedomicilieerd.
Nu is het zo dat we verder dan gezamenlijke domicilie niets hebben ondernomen. Mijn ouders raden aan om naar de notaris te stappen voor een samenlevingscontract of om te trouwen, zodat we extra zekerheid hebben.
Ik heb dit aan mijn vriend voorgelegd, maar hij zegt zo min mogelijk gebonden te willen zijn. Dit snap ik uiteraard wel, ik blijf graag zelf ook onafhankelijk maar als koppel moet je nu eenmaal met bepaalde zaken rekening houden.
Stel dat 1 van ons komt te overlijden, wat gebeurt er dan als we in de situatie blijven waar we momenteel in zitten? Mijn ouders zeggen dat alle bezittingen dan naar de nabestaande familie gaan en dus niet naar de partner.
Wat is het verschil met een samenlevingscontract en trouwen? Wat zijn de kosten voor het opmaken van een samenlevingscontract en welke kosten heb je als je trouwt (ik bedoel hierbij dan gewoon om alles wettelijk in orde te hebben)?
En aangezien we graag allebei toch onafhankelijk blijven, kun je ook trouwen zonder gemeenschap van goederen en waar sta je dan bij een overlijden van de partner enzo?
Ik heb via google gezocht, maar kom toch vooral terecht op Nederlandse websites en ik vermoed dat de wetgeving daar toch niet helemaal overeen zal stemmen met de Belgische wetgeving?
Alvast bedankt voor de reacties en tips