Schenkingen & erfenissen - wat bij echtscheiding?

Elina
Topic Starter

Schenkingen & erfenissen - wat bij echtscheiding?

#1 , 15 jan 2011 23:33

Wanneer het komt tot een echtscheiding, hoe gaat men schenkingen van ouders,... en erfenissen dan verrekenen?
Er is een huwelijkscontract dat overeenkomt met het wettelijk stelsel. (+ enkele extra clausules die niet relevant zijn als het gaat over schenkingen of erfenissen)
Na wat opzoekwerk lees ik telkens opnieuw dat schenkingen of erfenissen bij je eigen vermogen horen en dat je deze bij een echtscheiding 'terug moet krijgen'.
Nu stel ik me daar enkele vragen bij, kunnen jullie me daarbij helpen? (Uitgaande van het feit dat het over noemenswaardige bedragen gaat, niet over 200euro)
1. Wat met een schenking van 'zwart geld', zonder bewijzen? (Geld is ook gebruikt voor zaken die niet aan te tonen zijn dus voor de fiscus is het geld er gewoonweg nooit geweest.)
2. Wat met geld verkregen door een schenking van de ouders waarmee een wagen aangekocht is, deze wagen heeft op het moment van de scheiding de waarde van slechts 1/10de van het aankoopbedrag. (= bedrag van de schenking)
3. Stel je voor dat een bedrag verkregen door erfenis zo goed als helemaal opgegaan is aan reizen, kleding, juwelen,... kortom, losse uitgaven. Dus, het gekregen geld is er niet meer.
--> Is het zo dat de geschonken / geërfde bedragen zowizo terug in het eigen vermogen moeten komen of is dit voer om over te strijden?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 jan 2011 00:23

1. Wat met een schenking van 'zwart geld', zonder bewijzen? (Geld is ook gebruikt voor zaken die niet aan te tonen zijn dus voor de fiscus is het geld er gewoonweg nooit geweest.) Dat geld is onherroepelijk opgeslokt door de gemeenschap.
2. Wat met geld verkregen door een schenking van de ouders waarmee een wagen aangekocht is, deze wagen heeft op het moment van de scheiding de waarde van slechts 1/10de van het aankoopbedrag. (= bedrag van de schenking) Het is het oorspronkelijke bedrag, behalve als de auto rechtstreeks in natura werd geschonken.
3. Stel je voor dat een bedrag verkregen door erfenis zo goed als helemaal opgegaan is aan reizen, kleding, juwelen,... kortom, losse uitgaven. Dus, het gekregen geld is er niet meer.
--> Is het zo dat de geschonken / geërfde bedragen zowizo terug in het eigen vermogen moeten komen of is dit voer om over te strijden? Ja zelfs dan kan het door degene die de schenking/erfenis verkreeg worden voorafgenomen. Het moet wel over voldoende grote bedragen gaan (geen kleine geschenkjes) en men moet over waterdichte bewijzen beschikken. Uiteraard aanleiding tot vele discussies en rechtszaken, want degene die de schenking/erfenis verkreeg kan het geld zelf opgesoupeerd hebben, bijv. reisjes met maitresse, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 16 jan 2011 14:03

Idd , geschonken geld dat expliciet gebruiktis voor de aankoop van een auto , persoonlijke reizen en derg. is uit het eigen vermogen verdwenen. Maar die auto zelf of kleding en juwelen die met dat geld gekocht zijn en die een blijvende waarde hebben , zijn dan wel 'eigen'.. Die kunnen bij scheiding eerst gerecupereerd worden.

Het probleem van schenkingen zonder bewijs of zwart geld via erfenis is iets anders. Goederen of geld dat niet bewezen aan één der partners kan worden toegewezen valt in de gemeenschap. Daar werd in het verleden te lichtzinnig overgegaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 17 jan 2011 10:52

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.” (B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit geldt ook wanneer het gaat om :
-‘zwart geld’,onverminderd eventuele fiscale gevolgen en bewijsproblemen;
-geschonken geld waarmee een wagen is gekocht;
-geschonken of geërfde geld dat inmiddels is uitgegeven door het gemeenschappelijk vermogen.

“Art.1435.De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen...”(B.W.).

“Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 17 jan 2011 14:16

“ Dit geldt ook wanneer het gaat om :

-geschonken geld waarmee een wagen is gekocht;
Het kan soms nuttig zijn om geld , wegens schenking of erfenis , uit het eigen vermogen te doen verdwijnen. Zeker bij koppels zonder kinderen , waar men bij een overlijden soms tot dramatische toestanden komt omdat de verschillende vermogens wedersamengesteld worden en de vergoedingsregel speelt. En men een belangrijk bedrag moet afstaan aan de schoonfamilie. In zo'n geval koopt één der partners vb. een auto , met geld uit eigen vermogen , waarbij de auto tot het eigen vermogen behoort. Maar zo'n 10 jaar later wordt die auto vervangen en verdwijnt die uit het eigen vermogen. Zo ontwijkt men de vergoedingsregel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Elina
Topic Starter

#6 , 21 jan 2011 20:49

Dank je wel.

Dus als ik het goed begrijp is het best om toch 2 keer na te denken over wat je gaat doen met geld verkregen door schenking of erfenis.

Anderzijds... stel nu dat ik 25 000 euro krijg via een erfenis, ik geef al het geld de daarop volgende jaren uit aan belachelijk dure kleding. (om maar een voorbeeld te geven van iets dat niet blijvend is)
10 jaar later komt het tot een scheiding en dan zou ik toch nog het recht hebben op 25 000 euro uit de gemeenschap? Ook al bestaat het geld uit de gemeenschap hoofdzakelijk uit centen die door de partner binnengebracht zijn? Of zie ik dit verkeerd?

Wat ik me nog afvraag is het volgende; bij echtscheiding zit in de gemeenschap bijvoorbeeld:
- woning 200 000 euro
- op de bank 20 000 euro

volgens huwelijkscontract moet er zeker uit de gemeenschap gehaald worden:
- man: 100 000 euro (eigen middelen van voor huwelijk)
- vrouw: 150 000 euro (bestaande uit 100 000 euro eigen middelen van voor huwelijk - 50 000 euro verkregen via schenking tijdens huwelijk)
Dus, er is tijdens het huwelijk veel geld weggegaan aan roerende zaken waardoor er nu te weinig geld in de gemeenschap zit om alles te vereffenen. Enig idee hoe men zulke dingen aanpakt?

roharro

#7 , 21 jan 2011 21:29

Dan wordt proportioneel vereffend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elina
Topic Starter

#8 , 21 jan 2011 21:39

Aha, dan kan ik volgen.

Mine

#9 , 17 feb 2011 09:45

Hier is de echtscheiding al achter de rug en er is niks verrekend van de erfenis die verkregen werd tijdens het huwelijk. We zijn zo overeen gekomen bij de notaris om alles in 2 te verdelen. De notaris had ons hierover niet ingelicht. Kan dit nu nog herzien worden , zodat de erfenis nog moet terugbetaald worden aan de rechthebbende ex partner?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”