Wil er iemand op de TS zijn vraag antwoorden?
"dat wij de familie aanwezig moeten zijn op het moment dat ze een spuitje/drankje of wat dan ook zal krijgen en ze haar laatste adem zal uitblazen"
Wordt bij euthanasie soms een dodelijke injectie gebruikt? Dan spreken we eigenlijk over dezelfde procedure die de VS gebruiken voor executies, maar dan op vraag van de stervende zelf. Doch in de VS is er hevige controverse of zo'n dodelijke injectie wel pijnloos is ; als je het bewustzijn niet zeer snel verliest kan je de verlammende drug en de drug die het hart stopt voelen en dat is heel pijnlijk. Los van het feit dat ik tegen de doodstraf ben, hoop ik dat men in België voor euthanasie enkel methodes gebruikt die volstrekt pijnloos zijn én bewezen pijnloos zijn.
Vooraleer je een injectie krijgt wordt je eerst een medicatie toegediend, waardoor je je slaperig voelt, nadien krijg je een hartverlammend medicatie, en treed de dood in. Je bent onmiddelijk dood, na de tweede injectie, maar je volledige lichaam sterft na 20 minuten.
Is niet zo luguber, ben zelf een euthanasie vrager, en vindt het oke.
Het klinkt luguber, en als je het niet aankan er bij te zijn wanneer de dood intreedt, kan je denk ik wel afscheid nemen en vertrekken net voordien. Ikzelf zou het niet kunnen een geliefde te zien sterven, ik zou wel zo lang mogelijk bij hem/haar blijven maar de kamer toch verlaten net voor ze het proces starten en voor de laatste adem etc plaatsheeft. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen aanzien, en niet als laatste herinnering aan die persoon zou willen.
Maar effectief : voor de patiënt zelf is rustig afscheid kunnen nemen, op zijn/haar eigen manier, en zonder onnodige extra tijden van pijn kunnen gaan, een opluchting denk ik. Je kan nog alles uitpraten, uitgebreid afscheid nemen, ... Ik zou het zeker overwegen zelf moest ik in de situatie zitten, maar ik weet niet of ik het lef zou hebben om mijn eigen tijdstip van overlijden zo precies te stellen. Alle respect voor zij die daar de moed voor hebben, ik vind het enorm moedig als iemand zulke stap durft zetten.
PS: ik repliceer wel op een erg oud topic, maar ik heb eigenlijk geen weet op welke manier men euthanasie uitvoert. En ik ben 100% pro euthanasie als de patiënt zelf en in volle bewustzijn de beslissing neemt, ik vind wel dat men moet kunnen garanderen dat het volledig pijnloos is. En dat beweren ze in de VS ook van die injecties, maar ik hoop dat ze in België toch wat van naderbij onderzocht hebben welke methode 100% gegarandeerd pijnloos is. Ik denk dat het zonder die garantie zeker iets is wat ik nooit zou durven riskeren.