Hoe scheiden als je nooit getrouwd bent geweest?

Vraagje77
Topic Starter

Hoe scheiden als je nooit getrouwd bent geweest?

#1 , 22 mei 2008 11:59

Situatie:

-Partners wonen feitelijk samen (zelfde domicilie) maar niet wettelijk
-Partners kochten samen een huis aan in 2002
- Partners hebben samen 2 minderjarige kinderen (3 en 5)

We gaan nu uit mekaar, maar hoe moeten we tewerk gaan voor:

- het hoederecht van de kinderen. We wensen allebei co-ouderschap met bilocatie. Moeten we voor de rechter verschijnen (welke?). Maakt het verschil uit wie het verzoekschrift indient?
- het uitkopen ivm het onroerend goed: Het huis werd aangekocht door middel van een hypotheeklening, een onderhandse lening van zijn ouders (nog nooit rente op betaald, en stilzwijgende afspraak dat dat ook nooit zal gebeuren omdat het eigenlijk een schenking betreft) en eigen middelen. Hij wil het huis houden, en me dus uitkopen. Zijn ouders willen dat ik nu interest betaal op die onderhandse lening. Kan ik daartoe verplicht worden? Ik wil mijn ex niet in financiële problemen brengen, en wil eigenlijk gewoon mijn investering (bijna 33.000 euro) terug. Dat is de helft van wat er tot nu toe afbetaald is + mijn eigen middelen die ik heb ingebracht bij aankoop. We hebben het huis laten schatten door een beëdigd schatter. In het schattingsverslag staan 2 waardes: het geschatte bedrag en het veilbare bedrag. Met welk bedrag houdt de notaris rekening bij het berekenen van het uitkoopbedrag?

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 22 mei 2008 23:31

U hoeft helemaal niet naar een rechter i.v.m. de kinderen. U kunt hierover in samenspraak een overeenkomst opstellen, eventueel geholpen door een bemiddelaar. Indien u de zoekfunctie van dit forum gebruikt, zult u daar alvast heel veel over kunnen lezen. Probeer altijd rechtbank en advocaten te vermijden als u nog overeenkomt!

Ik sta binnenkort ook voor een uitkoopscenario en volgens mijn bronnen kan men onderling het uitkoopbedrag bepalen, maar ik ben dit niet VOLLEDIG zeker. Aan de juristen hier om aan te vullen. Zorg dat u zeker uw investering terugkrijgt + alle mogelijke kosten + eventueel een stukje van de meerwaarde.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roadie

#3 , 23 mei 2008 12:43

Wat me interesseert is: wat staat er in het document van onderhandse lening? Normaliter staan hierin de modaliteiten van de lening waaronder ook de kwestie van intresten, terugbetaling enz.

Reclame

krissie

#4 , 24 mei 2008 08:23

U hoeft helemaal niet naar een rechter i.v.m. de kinderen. U kunt hierover in samenspraak een overeenkomst opstellen, eventueel geholpen door een bemiddelaar. Indien u de zoekfunctie van dit forum gebruikt, zult u daar alvast heel veel over kunnen lezen. Probeer altijd rechtbank en advocaten te vermijden als u nog overeenkomt!

Ik sta binnenkort ook voor een uitkoopscenario en volgens mijn bronnen kan men onderling het uitkoopbedrag bepalen, maar ik ben dit niet VOLLEDIG zeker. Aan de juristen hier om aan te vullen. Zorg dat u zeker uw investering terugkrijgt + alle mogelijke kosten + eventueel een stukje van de meerwaarde.

Ja, zijn hier eigenlijk nog juristen om te antwoorden ? Doe eigenlijk geen postings meer omdat ik veel onbeantwoorde vragen zie ..... :x Kris

Lenny
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

j.demoor

#5 , 24 mei 2008 09:46

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf.§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Zie ook art.387bis B.W.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,huis inbegrepen.

Terug naar “Echtscheiding”