omgangsregeling

mccoy016
Topic Starter

omgangsregeling

#1 , 28 feb 2018 12:38

Beste,

Wij hebben in het kader van een echtscheiding een vonnis met omgangsregeling voor onze dochter. Ik heb mijn dochter gedurende 2 jaar elke keer opgehaald. Nu vroeg ik mij af wat ik dien te doen als ik ziek zou zijn en niet in staat ben om mijn dochter op te halen. In het vonnis staat duidelijk dat ik haar moet ophalen en niemand anders.
Pleeg ik strafbare feiten als ik haar niet ophaal en ben ik verplicht een ziektebriefje te voorzien aan mijn ex-echtgenote?

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 feb 2018 20:35

de omgangsregeling is een recht en niet persé een plicht voor u. Dus als u door omstandigheden geen gebruik kunt maken van uw omgangsrecht en uw dochter niet kan ophalen, pleegt u geen strafrechterlijk feit. Maar u verwittigt dan best wel de andere ouder. Wat u wel kan doen is een persoon het mandaat verschaffen om in uw plaats uw dochter op te halen. Verwittig daarvan vooraf best de andere ouder en laat de andere ouder ook weten dat deze persoon een gehandtekende opdracht zal meekrijgen. Zelfs al vermeldt het vonnis dat u haar moet ophalen. Waarom mag het wel? omdat u binnen uw omgangstijd bepaalt met wie of waar uw dochter omgaat. Als de omgangstijd ingaat vanaf bijvoorbeeld 19u00 q'avonds. Dan kan u perfect bepalen dat vanaf dat uur uw dochter door persoon X opgehaald wordt. Meldt aan de andere ouder dat ze deze info best natrekt bij een wettelijk deskundige omdat u uiteraard wil vermijden dat ze bij weigering het kind mee te geven wél een strafrechterlijke vervolging riskeert.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”