apart wonen, tegenpartij met financiële problemen

mr
Topic Starter

apart wonen, tegenpartij met financiële problemen

#1 , 06 feb 2008 12:33

Mijn vrouw en ik staan op het punt van scheiden. We wonen reeds enige maanden ieder apart. Zij is in het huisblijven wonen. Momenteel heeft mijn aanstaande ex-vrouw enorme financiële problemen (haar spaarcenten zij erdoor gejaagd en haar maandelijkse uitgaven liggen hoger dan haar maandelijkse inkomsten). Bovendien staat ze op het punt om haar job te verliezen. Ikzelf daarentegen heb een goed betaalde job en ben tijdelijk bij mijn ouders gaan inwonen waar ik mijn deel van de kosten betaal dmv een maandelijkse bijdrage.

Nu vroeg ik me af of de huidige financiële toestand van mijn aanstaande ex-vrouw negatieve (lees: financiële) gevolgen voor mij kan/zal hebben gedurende de scheidingsperiode. Moet ik zo bv opdraaien voor de lening van het huis, verzekeringen, Electrabel facturen, Telenet facturen, belastingen, ... aangaande het huis? Indien dit zo is kan ik nog iets van deze rekeningen recupereren?

Interessant om weten is dat wij getrouwd zijn/waren met een huwelijkscontract van scheiding van goederen maar met één gemeenschappelijk goed, nl. haar huis. Maw via het huwelijkscontract is haar woning voor de helft mijn woning geworden (incl. de bijhorende lening). Er zijn geen gezamelijke kinderen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sando

#2 , 06 feb 2008 18:59

ik vrees dat je inderdaad voor alle kosten inc. de lening mee zult moeten opdraaien als uw bijna ex ze niet meer betaalt of kan betalen.
Zolang de scheiding niet is ingeschreven bij de gemeente worden jullie nog altijd als man en vrouw beschouwd.
Contacteer eens een advocaat of notaris, die weten wel raad.
Je kunt misschien haar ook voorstellen een bepaalde som voor te schieten zodat ze verder kan, dit kan je onderling regelen en zelf de voorwaarden bepalen voor wat dat geld moet dienen.
Als de scheiding rond is kun je dan mits een goede overeenkomst misschien toch nog een deel van het geld recupereren van haar.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”