Dochter eist goederen op

mverbanck
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dochter eist goederen op

#1 , 12 jul 2017 23:07

Beste,

Ik heb hieromtrent redelijk wat vragen gesteld en zit nu weer met enkele vraagtekens wat kan en niet..
De meerderjarige dochter is sinds iets meer dan een jaar terug weggelopen van huis (van de ene op de andere dag compleet onverwacht).
De echtgenoot is sinds een goeie 2 maand samen met haar apart gaan wonen (in het afgelopen jaar al meermaals gebeurd).
Intussen is wel de feitelijke scheiding ingezet maar nog (lang) niet afgerond.

De dochter kwam toen ze in het begin pas weggelopen was 's nachts goederen halen maar daarbij verdwenen soms ook goederen die niet van haar waren (bv. een haardroger) waarna de sloten veranderd zijn om dit te voorkomen. Nu een jaar later eist ze via de advocaat alles op wat in haar slaapkamer staat (kledij, meubels, etc). samen met nog wat andere goederen zoals reiskoffers (die ze wel gebruik heeft maar niet door haar gekocht zijn). Verder willen ze dit ook persoonlijk uit huis komen halen.

Zelf heb ik niet meteen een idee waar ik wel en niet mee akkoord moet gaan, ik weet uiteraard dat ik haar de goederen moet toestaan die ze zelf betaald heeft maar wat met bv. de meubels die niet door haar betaald zijn (slecht 3j oud wegens een recente verhuis) alsook ander materiaal zoals de reiskoffers kan zij deze zomaar claimen?

Verder eist ze ook het recht om zelf de goederen uit huis te halen ipv dat wij deze zouden klaarleggen (hadden we eerst voorgesteld om discussie te vermijden dat ze er van zouden profiteren meer mee te nemen). Moeten wij dit zomaar toelaten ?

De domiciliereing van beide staat intussen al op hun nieuw adres.

Misschien wat veel vragen in 1 keer maar het lijkt me ook niet zo'n simpele situatie.. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 jul 2017 23:25

Meerderjarige dochter woont sedert 1 jaar elders. Ze is niet gedomicilieerd op jouw adres. Ze is al verschillende malen spullen komen halen en eist nu de inboedel van haar voormalige slaapkamer en spullen op. Ze kan dat vragen, maar het is aan jou om dat wel of niet toe te staan. De kleding geef je redelijkerwijs wel mee. Verzamel ook e spullen waarvan je weet dat ze ze zelf betaald heeft, stel haar enkele tijdstippen voor, zodat ze een moment kan kiezen om deze op te halen. Plaats de goederen dan op een neutrale plaats: de voortuin of de garage zodat ze daar in jouw bijzijn de spullen kan meenemen. Laat haar niet binnen in huis, want dit kan conflicten en toestanden veroorzaken. Ze heeft totaal geen rechten om meubelen of spullen te claimen en zomaar je woning te betreden zonder jouw toelating . Ze woont daar niet en het hangt van jouw goodwill af of je haar bepaalde spullen (die jij betaald hebt) wel of niet wil schenken. Meldt haar dat ze best bij een andere advocaat raad inwint, want dat de hare klaarblijkelijk enkele belangrijke wetten over het hoofd ziet...

mverbanck
Topic Starter

#3 , 13 jul 2017 07:36

Hoi eylis,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

Ik moet zeggen je typte exact men gedachten neer! Uiteraard krijgt ze mee wat ze zelf betaald heeft, idem voor haar persoonlijke spullen. Maar het leek me wat vreemd dat ze plots spullen gaat claimen die ook daar haar broers (die wel thuiswonen) gaat claimen.

Verder hadden we de neutrale plaats ook voorgesteld maar daar spreekt hun advocaat niet over dus dat doen we dan opnieuw.

Nog 1 bijkomende vraag, stel we geven haar ook de meubels mee (die ze niet zelf betaald heeft). Kunnen we dan ook eisen (aangezien ze de aanvraag samen met mijn partner doet) om de meubels van de andere kinderen die wel nog thuis uit een eventuele toekomstige verdeling te houden?

Reclame

eylis

#4 , 13 jul 2017 10:53

je laatste vraag lijkt me erg onduidelijk: ik begrijp er uit dat je haar ook de meubels zou meegeven van haar broers/zussen die ze dan zelf moet doorgeven aan hen later? Je kan die meubels meegeven, maar je kan over die spullen nogal moeilijk afspraken maken: in principe geldt de regel: wie de spullen en zijn bezit heeft (en er ook nog de eventuele aankoopbewijzen van heeft)is er de eigenaar van. Stel dat je de meubels meegeeft en dat ze belooft die later aan haar broers/zussen te geven. Als ze stuk gaan, of er ontstaat brand, overstroming, of de deurwaarder haalt haar inboedel weg vanwege onbetaalde facturen, tja wat dan? Dus je kan de inboedel meegeven, maar zonder afspraken of wat dan ook. Ze zijn dan van haar, of juister: ook van diegene bij wie ze gedomicilieerd is: want dan wordt de inboedel weer gemeenschappelijk met die personen.

iota

#5 , 13 jul 2017 11:03

Ik denk dat TS bedoelt dat haar ex samenwoont met de dochter en dat de inboedel van de voormalige partners nog niet is verdeeld.
Als ze de dochter de meubels van haar slaapkamer meegeeft, kan dit dan op een manier dat daarmee alle spullen van de kinderen als reeds verdeeld worden beschouwd en dat de ex-partner achteraf niet meer de helft kan opeisen van wat er nog overblijft?

mverbanck
Topic Starter

#6 , 13 jul 2017 11:52

Ik denk dat TS bedoelt dat haar ex samenwoont met de dochter en dat de inboedel van de voormalige partners nog niet is verdeeld.
Als ze de dochter de meubels van haar slaapkamer meegeeft, kan dit dan op een manier dat daarmee alle spullen van de kinderen als reeds verdeeld worden beschouwd en dat de ex-partner achteraf niet meer de helft kan opeisen van wat er nog overblijft?
Sorry dat het niet zo simpel kan uit te leggen..

Maar het is inderdaad zoals iota zegt, kijkend naar het feit dat er nog 2 kinderen in huis wonen die niet langer overeenkomen met hun vader en waarvan hij dus later ook (zijn deel) kan opvragen.

Kan ik er dan voor zorgen als ik de meubels meegeef met mijn ex-partner & dochter dat zei (en dan naar mijn partner bedoeld toe) later niet ook nog de helft van de andere kinderen hun meubels kan gaan opeisen.

eylis

#7 , 13 jul 2017 12:38

maar het is heel eenvoudig: ik neem aan dat je ex en jij wetttelijk gescheiden zijn (of nooit getrouwd zijn voor de wet) je ex is gedomicilieerd op een ander adres. In sé heeft hij vanaf die datum nooit iets uit je woning op te eisen. Wat dan ook, of dat nu ooit zijn spullen of de jouwe waren. Tenzij hij het originele aankoopbewijs zou hebben en een meubel of voorwerp daarmee zou opeisen. De spullen, achterlaten bij vertrek zonder afspraak op papier, wordt beschouwd als achtergelaten. En de tijd speelt ook een rol: stel dat hij dat na maanden of jaren na zijn domiciliering op een ander adres zou opeisen. Dan zou jij dat voorwerp of dat meubel al lang niet meer in je bezit kunnen hebben. Immers: spullen verslijten, kunnen beschadigd of gestolen raken enz. Is er een stockeringscontract opgesteld waarin jullie samen verklaren dat jij de spullen bijhoudt? Is er een stockeringsvergoeding opgesteld die hij jou moet betalen? (je bent geen gratis magazijn héé...) heeft hij een verzekering afgesloten om die voorwerpen bij jou te stockeren? Want jouw familiale en brandverzekering dekt niet de stockering van andermans spullen in jouw woonst. Kortom: je ex heeft jaren na datum niets op te eisen. Alles wat je meegeeft aan je dochter (en dat is dan een schenking van jou aan haar) is een schenking. dus persoonlijk zou ik de spullen van de kinderen die nog bij jou wonen niet aan personen die elders wonen, geven. Ze zijn dan bij wet van die personen en die doen er echt mee wat ze willen.

mverbanck
Topic Starter

#8 , 13 jul 2017 12:44

maar het is heel eenvoudig: ik neem aan dat je ex en jij wetttelijk gescheiden zijn (of nooit getrouwd zijn voor de wet)
We zijn nog steeds getrouwd en de enige rechtzaak die momenteel al is opgestart is voor 'onderhoudsgeld' met zicht op een 'feitelijke scheiding' omdat de hoop er wel nog in zit dat alles nog steeds goed komt (van mijn kant).
Je ex is gedomicilieerd op een ander adres.
Klopt
Is er een stockeringscontract opgesteld waarin jullie samen verklaren dat jij de spullen bijhoudt? Is er een stockeringsvergoeding opgesteld die hij jou moet betalen? (je bent geen gratis magazijn héé...) heeft hij een verzekering afgesloten om die voorwerpen bij jou te stockeren?
Da's niet gebeurd.

Alleen denk ik aangezien we nog getrouwd zijn en er nog geen verdeling aan te pas is gekomen hij dat wel kan doen moest die er ooit komen?

eylis

#9 , 13 jul 2017 12:57

maar dan hadden jullie vanaf de datum dat je partner zich op een ander adres had laten domcilieren een inventaris van de inboedel moeten opstellen en de afspraken maken wat van wie is en welke goederen van je partner op jouw adres gestockeerd blijven staan en onder welke voorwaarden (verzekering, stockeringshuur, datum van einde stocjkering enz...) nu zitten jullie in een absoluut grijze zone, waar de advocaat van je partner natuurlijk dankbaar gebruik van maakt. Dat wordt een oeverloos welles-nietes-gedoe. één gouden raad: laat niemand van de eisers in je woning in de meubelen en spullen zoeken, want dat is om herrie vragen. Probeer afspraken te maken op neutraal terrein en zet samen op papier wélke spullen de dochter en haar vader meenemen en tekenen door alledrie de partijen.

mverbanck
Topic Starter

#10 , 13 jul 2017 14:41

Thx voor de snelle uitleg!

Hieruit besluit ik dus ook dat het niet slim is de meubels mee te geven omdat die dan elke keer meer & meer kan komen vragen. En ik eigenlijk asap die inventaris moet in orde maken.

Terug naar “Echtscheiding”