Voorlopige maatregelen Vs. definitieve echtscheiding.

Koerierkoen
Topic Starter

Voorlopige maatregelen Vs. definitieve echtscheiding.

#1 , 05 jan 2008 08:11

In 2001 heeft mijn echtgenote het echtelijk dak verlaten, samen met ons enig kind. Bij wijze van voorlopige maatregelen heeft de vrederechter destijds bepaald dat mijn ex elke zaterdag mijn dochter naar mij moet brengen, maar gezien de jonge leeftijd die ze destijds had, met name 6 maand, oordeelde ook de REA bij de inleiding van de echtscheiding, dat deze regeling voorlopig volstond als omgangsregeling. Ik vond deze regeling totaal ontoereikend, zodat ik hiertegen beroep aantekende om een ruimer omgangsrecht te bekomen. Helaas, na zoveel jaren, kwam het hof van beroep nog steeds niet tot behandeling van dit beroep.

Nu, bijna 7 jaar later en na veel tegenkantingen van ex, is de scheiding ten gronde eindelijk uitgesproken. Echter, noch van mijn dochter, noch van de omgangsregeling, noch van alimentatie, wordt er met een woord gerept in deze uitspraak. Nu vraag ik me af welke regeling er van kracht is omtrent deze zaken en of de voorlopige maatregelen nu niet komen te vervallen ?
Doe ik er desgevallend goed aan te blijven wachten op de behandeling van het beroep of kan ik beter, nu ik daartoe de mogelijkheid krijg, mij beter wenden tot de jeugdrechter ?
Mijn ex kennende, zal ze beslist ieder achterpoortje aangrijpen om nu het omgangsrecht te boycotten, mocht er zich hiervoor nu een situatie voordoen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 jan 2008 13:15

‘De vrederechter kan zich nog uitspreken over een vordering gegrond op art.213-224 voor zover het verzoek van de echtgenoot bij hem reeds aanhangig was vóór het inleiden van de echtscheidingsprocedure.Zijn beschikking sorteert effect TOTDAT de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg in kort geding een beschikking geeft’(Cass. 22 oktober 1981,Pas. 1982,I,272,Arr.Cass. 1981-82,282,R.W. 1982-83,2457,noot,Rev.Trim.Dr.Fam. 1981,398,J.T. 1982,295).

Zolang hier het hof van beroep geen beschikking geeft sorteert dus de beschikking van de vrederechter effect.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”