Uit elkaar...welke regelingen moet ik treffen voor kinderen?

Santitia
Topic Starter

Uit elkaar...welke regelingen moet ik treffen voor kinderen?

#1 , 01 apr 2016 11:22

Wij zijn niet getrouwd en ook niet wettelijke samenwonend, hadden we ook allemaal niet nodig, we gingen altijd samen blijven ...
Na 20 jaar besluit mijn partner er dan toch een einde aan te maken. We hebben 2 dochters, eentje van 9 en eentje van 21 (uit vorige relatie maar geadopteerd door partner) die nog studeert maar waarschijnlijk binnenkort gaat samenwonen. Het huis waar we samen wonen is van mijn partner, ik heb nu een appartement gehuurd.
Kunnen we onderling afspraken maken zoals bv week om week of moeten we naar vrederechter ? advocaat ? gemeente ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 apr 2016 11:55

Als jullie samen afspraken kunnen maken, kan je dat allemaal perfect onder elkaar regelen. Over de 21jarige dochter wordt geen omgangsregeling afgesproken of beslist door de ouders (of rechter) : ze is meerderjarig, ze bepaalt zelf waar ze gaat wonen. Over de 9jarige dochter kan u zelf afspraken maken voor een omgangs-en verblijfsregeling. spreek een financiering af die beantwoordt aan de verblijfsregeling. Bijv: bij 50% verblijf bij elke ouder, bekostigt elke ouder dat verblijf zelf, want het is evenredig verdeeld. Grote studie/en medische kosten delen jullie ook door 2.
Het officieel domicilie-adres van je dochter laat je best staan op het adres van de ouder waaar het kind het meeste verblijft en/of de kinderbijslag is toegewezen?. Voor de rest ben je niet verplicht van bepaalde stappen te ondernemen. Al zou je wel je afspraken op papier kunnen laten zetten en door een rechter laten homologeren. Dat wil dan zeggen dat de afspraak officiieel en wettelijk bekrachtigd is. Informeer daarvoor eens bij de griffie hoe je dat administratie moet aanpakken. Een advocaat heb je dan eigenlijk niet nodig.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”