Beste forumleden,
Ik kom hier met mijn vraag in de hoop wat wijzer te worden.
Ikzelf ben Belgische, 5 jaar geleden ben ik vertrokken naar Frankrijk om bij mijn franse partner in te trekken. Wij hebben in 2014 samen een dochtertje gekregen (in frankrijk geboren). Nu ben ik sinds zondag terug in België. Ik ben met onze dochter teruggekeerd omdat mijn ex nogal gewelddadig uit de hoek kan komen. Ik heb in Frankrijk, net voor mijn vertrek, ook klacht tegen hem gaan indienen voor fysiek geweld, dokter had ook een medisch attest gemaakt van mijn blessures. De politie zei dat door deze klacht hij mij niet zou kunnen aanklagen voor ontvoering.
Deze week ben ik mij en mijn dochter ook gaan aangeven op het stadhuis. De wijkagent moet nog langskomen om onze nieuwe domicilie te bevestigen.
Nu vraag ik mij af hoe alles in zijn werk zal gaan voor het hoederecht.
Telt de Belgische wetgeving omdat wij nu terug in België wonen of telt de franse omdat mijn dochter in Frankrijk is geboren? Kunnen wij gewoon voor een rechter afspraken maken omtrent het hoederecht of moet ik zowiezo een advocaat aanstellen?
Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie zitten hier op het forum? Ik zit met zoveel vragen, ik weet niet waar te beginnen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Daphné