Niet naleven EOT

IngeDG
Topic Starter

Niet naleven EOT

#1 , 16 feb 2016 10:19

Ik ben echtgescheiden en heb twee kinderen van 21j en 18j, die nog studeren en 100% bij mij wonen. In de EOT werd bepaald dat er maandelijks alimentatie van 150 euro/kind betaald wordt en dat er eveneens een deelname in de bijzondere kosten is.
Mijn ex betaald maandelijks de alimentatie (einde maand) maar weigert sinds kort de extra kosten te betalen zonder enige reden aan te geven (negeert gewoon mijn vraag tot betaling).
Van de kinderen heb ik vernomen dat hij enkel zou betalen als hij ze meer ziet (ikzelf werd hierover niet geïnformeerd). Voor alle duidelijkheid, er werd geen omgangsrecht vastgelegd omdat de kinderen meerderjarig zijn. Sinds hij ons gezin verlaten heeft, keek hij niet meer om naar hen, zelfs geen verjaardag of nieuwjaar, geen familiebezoekjes enz... hooguit een goeiemorgen- en slaapwel-sms. Na twee jaar zien de kinderen hiervan het nut ook niet meer in. Ik kan hen niet verplichten gezien ze meerderjarig zijn.
Wat kan ik doen zodat de bijzondere kosten bepaald in de EOT toch betaald worden? Verhoging alimentatie aanvragen bij de Vrederechter? Alvast bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 feb 2016 10:35

Indien geen discussie mogelijk is over de verschuldigdheid van de bijzondere kosten (en daar knelt meestal het schoentje) dan zendt u een aangetekende ingebrekestelling en een verzoek om conform het vonnis te betalen of dat u anders genoodzaakt zal zijn een deurwaarder in te schakelen om over te gaan tot invordering.

Let wel, de schuld moet dan wel VASTSTAAND zijn, anders gaat u geen GDW vinden die daaraan wil beginnen, het is sowieso en om begrijpelijke juridiische redenen al geen populaire post om in te vorderen bij hen. Indien ivm de bijzondere kosten bv formuleringen zoals 'in overleg' etc in het vonnis staan, vergeet het dan maar. Het enige alternatief is dan de familierechtbank.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

IngeDG
Topic Starter

#3 , 16 feb 2016 11:10

Bedankt voor de info. In principe is er geen discussie omdat alle bijzondere kosten in de EOT vermeld staan. Ik bekijk de EOT nog eens i.v.m. uw opmerking "in overleg".

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”