niet betalen onderhoudsgeld

lolalola
Topic Starter

niet betalen onderhoudsgeld

#1 , 03 nov 2015 21:23

Dag dag

mijn ex betaald bijna nooit onderhoudsgeld. Hij zegt dat hij dat niet moet doen omdat hij niet altijd een job heeft. Hij woont samen met een nieuwe vriendin. Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 04 nov 2015 13:33

Gaat je vraag over onderhoudsgeld voor de kinderen, of over onderhoudsgeld tussen ex-partners?

Kort antwoord: hij moet aan zijn verplichtingen voldoen, dus hij moet blijven betalen.

Maar, een ouderschapsovereenkomst is in principe steeds wijzigbaar. Beide ouders moeten financieel instaan voor de opvoeding van de kinderen in verhouding van hun inkomsten. Dat brengt impliciet met zich mee dat als het inkomen van een ouder drastisch wijzigt, er een nieuwe overeenkomst "kan" gemaakt worden.

Maar als er geen nieuwe overeenkomst gemaakt is, dan is "even geen werk" geen redenen om aan je ouderlijke verplichting te voldoen. Trouwens als hij even zonder werk valt krijgt hij werkloosheidsvergoeding. Of is hij zelfstandig? Als hij zelfstandig is dan telt dat ook niet, dan wordt de netto winst in rekening gebracht voor een berekening van inkomen, dus dan telt een periode zonder werk evenmin.

mvg, Wilfried

duma

#3 , 05 nov 2015 09:49

Er is géén reden om alimentatie niet meer te betalen. In het geval dat er een (grote) wijziging is van inkomsten, kan een aanpassing gevraagd worden, maar je kan nooit zélf beslissen om minder of geen alimentatie meer te betalen. De rechtbank zal in dat geval ook nooit stellen dat er géén alimentatie moet betaald worden, maar hoogstens een vermindering toekennen; hetzij voorgoed; hetzij voor een bepaalde periode (bv: de volgende 6 maanden vermindering, daarna terug volle pot - rechtbank gaat er dan van uit dat die periode voldoende is om opnieuw wek te vinden)

In het geval van uw ex is het ook van belang waarom hij soms werkloos is. Kiest hij hier zelf voor, is de kans dat hij een vermindering toegekend krijgt, ook zeer klein. De rechtbank gaat ervan uit dat elke ouder ook moeite moet doen om te voorzien in het onderhoud van zijn kinderen en dat de andere ouder niet de dupe moet zijn, omdat de andere lui is/niet wil werken.

Reclame

cocohilde

#4 , 09 nov 2015 10:25

Bij het berekenen van onderhoudsgeld voor de kinderen, houdt rechtbank rekening met inkomsten die bijvoorbeeld nog kunnen verworven worden bij vereffening en verdeling en spaargelden. Ik heb ondanks dat ik werkloos was, mijn zaak als zelfstandige kwijt was altijd zeer hoge onderhoudsbijdragen moeten betalen en zeker niet in verhouding tot mijn inkomen. Als de notaris dan nog jaren bezig is met de vereffening en verdeling geraak je op die manier in de armoede. De theorie rond betalen van onderhoudsgeld voor kinderen wordt door iedere rechter anders toegepast. De raadsman die de rechter het best kan overtuigen haalt het, niet de wet.

Terug naar “Echtscheiding”