Ik ben over de schreef gegaan

pearltjes
Topic Starter

Ik ben over de schreef gegaan

#1 , 18 okt 2015 19:57

Hoi,

Ik heb al jaren een slechte relatie met de papa van ons kindje. Ik had dat graag anders gezien maar wat ik ook doe, welke inspanning ik daar ook toe lever, ik moet er zelf voor boeten. Hij is een hele tijd niet aanwezig geweest in ons leven (hij was getrouwd en nu gescheiden) maar is sinds een jaar terug. Hij beloofde er te zijn voor onze jongen, te zorgen voor hem als een echte papa, zijn sport en ontspanning mee te volgen. Kortom de tijd in te halen.

Ik heb hem (voor onze zoon) zoveel mogelijk proberen te steunen en te betrekken. Maar van zijn kant komt er NIETS. Ik heb meerdere malen gebeld met de uitslag van zijn school rapport (hij zit sinds vorig jaar in de lagere school, echt zo spannend), zelf vraagt hij er niet naar, ik laat weten wanneer het oudercontact is, hij maakt een afspraak maar komt niet opdagen. Op het schoolfeest liet ik hem weten dat ik echt hoopte dat hij zou komen met onze zoon gezien hij dat weekend daar was, ik had hem ook per bericht laten weten dat hij op moest met zijn klas om 16u en dat hij om 18u samen met heel de school het feest afsloot. exact om 16u zijn ze naar huis vertrokken (onze zoon weende tranen met tuiten, ook toen we hem de volgende dag bij hem ging halen) Hij woonde een half uur van ons en dit was best te doen, ik kloeg hier niet over, hij was alleen en aan mijn kant is het duur om te wonen. Hij kwam altijd op tijd. Nu leerde hij zijn huidige vriendin kennen en een maand later koopt hij een huis met haar een UUR van ons vandaan. Hij heeft het recht elke 1ste en 3de weekend van de maand en heeft op 6 maanden 7 berichten gestuurd dat hij later kwam, soms een half uur, dan een uur, dan 20 minuten.

Nu vrijdag werd het me te veel, Ik moest mijn moeder vragen om onze zoon mee te geven omdat ik late had en mijn vriend op onze bouw aan het werken was. Ik kreeg op mijn werk telefoon van mijn moeder dat hij er nog niet was, dit was om 7u. Ik keek snel mijn bericht na (deze was verstuurd om 17.45u en hij moet hem om 18.30u komen ophalen) en inderdaad hij had gestuurd dat hij weer later kwam. Ik kwam om 8 uur thuis van mijn werk , zat onze zoon nog steeds te wachten. Ik belde hem op en kreeg ik zijn vriendin aan de lijn, ik moet alles doen met zijn vriendin want hij zegt niets. ze staan altijd met z'n twee mij op te wachten en als ik een vraag heb of ik wil iets zeggen dan antwoord enkel zij, ik vroeg mag ik de papa aan de lijn? Hij is aan het rijden, ok geen probleem! Waar zitten jullie nu? wij zitten nog een half uur van kant we zijn er tegen half 9...

Ik wist niet wat ik hoorde! Mijn maat was vol, Ik ben nooit te laat, ik doe alles met mijn zoon, op school, sport, ontspanning, financieel moet hij enkel 100 euro betalen,... Ik doe dit met liefde en plezier maar godverdikke hij moet 2x in de maand rijden om zijn zoon en dan is het de helft van de tijd gewoon niet op tijd!! Hij heeft op papier de helft van de schoolvakanties maar die neemt hij niet omdat hij moet werken. En ik dan? Ik werk ook FULL TIME he, maar ach je kan de papa niet dwingen he. dus die vang ik ook wel op. Dus zeg ik tegen zijn vriendin, draai maar om, leg klacht neer want je moet hier vanavond niet zijn. Ze zegt me luid en duidelijk, wij hebben recht op jullie zoon voor een weekend. Ik leg haar uit dat ons zoontje in de week dikwijls om kwart voor 6 uit bed moet voor om het school omdat ik moet werken en dat half 9 geen uur meer is om hem nog een uur in de auto te zetten naar hun thuis. Zegt ze tegen mij dat ik dat recht niet heb omdat als ze een bericht sturen zoveel te laat mogen komen als ze willen...

mannekes soms weet je het echt niet meer hoor, wat ik ook doe, wat ik ook wil overeenkomen. Ik krijg niets terug, Hij komt enkel zijn weekend (dan nog nooit op tijd) en voor de rest heeft hij geen zoon, niks interesse... Maar hij is en blijft de papa!!!

Ik zit heel het jaar met mijn handen in het haar, onze zoon verdient zoveel beter!! Mijn vriend neemt alle taken van de papa op zich en dit is echt hartverwarmend hoe close die twee zijn maar des te erger vind ik het van de Papa, die doet niks maar ik moet er altijd rekening mee houden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 okt 2015 20:03

Wat is uw juridische vraag juist?

pearltjes
Topic Starter

#3 , 18 okt 2015 20:12

kan hij zoveel hij wil te laat komen als hij maar een bericht stuurt?

Reclame

Turaki

#4 , 18 okt 2015 21:41

Neen, dit kan niet. Als hij geen goede reden heeft, moet u niet langer dan een kwartier (een half uur zou ik wel aanraden) wachten. Wel melding maken bij politie als u een vonnis heeft (als u er nog geen heeft, zo snel mogelijk voor zorgen). Bij overmacht (file door een ongeval, ...) zou ik wel iets inschikkelijker zijn als hij dit tijdig laat weten.

pearltjes
Topic Starter

#5 , 18 okt 2015 22:54

Bedankt voor uw antwoord. Zal morgen een melding doen. Kan ik die andere 8x ook in de melding laten zetten?

Turaki

#6 , 18 okt 2015 23:10

Neen, u moet de melding doen op het moment dat het zich voordoet. Dit om het juiste uur vast te leggen.

duma

#7 , 19 okt 2015 09:09

En je moet dit ELKE keer doen, om twee redenen:
- stel jezelf veilig. Je hoeft je kind, zoals Turaki zegt, niet mee te geven als hij te laat komt. Als er in het vonnis een tijdstip staat, ben je er om dat uur. Een keer te laat komen, kan altijd, maar niet systematisch en niet naar eigen wil. Echter, als de papa klacht gaat neerleggen, moet je zien dat jij in orde bent en dat doe je door een kwartier/twintig minuten na het verstrijken van het wisselmoment naar de politie te stappen met een kopie van het vonnis om melding te doen. Je vraagt ook het meldingsnummer.
- bij meerdere meldingen dat papa niet komt opdagen op de momenten dat hij moet (dus OOK tijdens de vakanties), kan je een aanpassingen vragen van de verblijfsregeling aan de reële situatie. Je zoon verblijft meer bij jou dan volgens het vonnis, dus is het logisch dat dat ook op papier komt te staan, zodat je ook recht krijgt op meer alimentatie. Je zoon kost namelijk elke dag dat hij bij jou is en bij papa zou moeten zijn, geld. Die meldingsnummers zijn het bewijs van je meldingen. Die heb je nodig.

Wees wel redelijk; als hij stuurt dat hij in de file staat, kan je nog eens vijf minuten extra wachten. Maar op voorhand aankondigen dat hij niet of te laat zal komen, kan sowieso niet door de beugel. Laat ook gerust de sms of mail waarin hij zoiets aankondigt aan de agent lezen; dit kan hij eventueel mee opnemen in de melding.

pearltjes
Topic Starter

#8 , 20 okt 2015 20:14

hoi,

Ik heb vorige maand een ziekenhuisfactuur per aangetekend opgestuurd om de helft ( na vermindering van de mutualiteit) te betalen van een opname van onze zoon in februari. Hij moest geopereerd worden aan zijn ogen. Ik heb heel deze factuur betaald bijna €1500.- waarvan ik vraag aan hem om de helft terug over te maken.

Ik krijg als antwoord,

-De buitengewone kosten worden gemaakt in onderling overleg, behalve wanneer dringende medische omstandigheden moeten primeren.

-Wat ik hier dus uit begrijp en dit ook ben nagegaan. Is dat er in alle gevallen van het maken van buitengewone kosten een onderling akkoord tussen de partijen moet aanwezig zijn. echter is hier nooit een akkoord voor aan mij persoonlijk gevraagd. En kan u dit ook niet schriftelijk voorleggen.

-Door dit ben ik niet verplicht om deze kosten te betalen.
-Echter omdat het voor mijn zoon is en later mij niets verweten kan worden wil ik u hierin tegemoedkomen.

-Enkel zal dit niet gebeuren binnen de 14 dagen zoals voorgeschreven in het vonnis. Mits ik niet verplicht ben deze te betalen en deze enkel betaal uit goedwil doe ik u hierin een voorstel. Elke maand zal er een bedrag van € 25,- gestort worden op rekening van u, als afbetaling voor de facturen. deze afbetaling zal ten einde lopen op 07-02-2018

onder deze brief staat zijn handtekening.

dan kreeg ik vandaag ook de volgende brief,

- na mij te verhinderen dat ik mijn zoon zie na dat ik u 3 kwartier op voorhand een bericht stuurde later te zijn en u mij 2.5uur later belde met de boodschap dat ik Dean niet meer meekreeg. zeg ik u het volgende,

- Ik trek mijn goedwil terug in wat betreft het betalen van de medische kosten van Dean die u mij toestuurde, er is geen bewijs van onderling akkoord dus ben ik u NIETS verplicht.

ook onder deze brief staat zijn handtekening.

Kan ik nu echt fluiten naar mijn helft? Hij wist van de operatie, hij heeft niets gezegd van dat hij er niet mee akkoord ging, ik heb zelfs nog berichten waarin hij afspreekt om langs te komen en hem te bezoeken na de operatie.

Wat moet ik hier nu mee?

Kan hij ook zo lang afbetalen?

Wat als onze zoon een operatie nodig heeft en die had hij, en hij gaat op papier niet akkoord, moet ik dan telkens alles zelf betalen?

pearltjes
Topic Starter

#9 , 21 okt 2015 21:18

Niemand?

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 21 okt 2015 21:27

over welke operatie aan de ogen gaat het?

pearltjes
Topic Starter

#11 , 21 okt 2015 21:37

Voor strabisme.

Hij heeft altijd een bril gedragen maar omdat zijn ogen jaarlijks heel erg achteruit gingen ben ik verder gegaan. Nu bleek dat zijn zicht 10/10 was maar dat hij enkel strabisme had. Omdat hij al 6 jaar was vond de arts het ook tijd, of bijna te laat zeg maar. Dus ik heb nooit getwijfeld, de papa laten weten dat een operatie nodig was, ik heb nooit een bezwaar ontvangen. Ik heb zelfs sms berichten waarin hij vraagt hoe het gegaan is... Ik heb hem zelfs hier thuis op bezoek gevraagd en dat heeft hij dan ook gedaan. ik heb dit alles nog op mijn gsm.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 okt 2015 23:29

Dan hebt u bewijzen genoeg. Tevens een attest van dokter vragen.
Terug AS met de teksten van de gsm berichten.
Trouwens hij heeft niet te beslissen dat per € 25 te doen.
Indien geen reactie zou ik aanraden zaak naar de bemiddelingskamer familierechtbank te brengen wegens niet opvolgen van vonnis
Maar eerst zorgen dat u nog de nodige meldingen en andere inbreuken op papier hebt.

Uiteraard als hij belt en u dus verwittigd bent moet u ook wat toleranter zijn.

duma

#13 , 22 okt 2015 09:50

En probeer in het vervolg ook over medische zaken te communiceren; dat bespaart u een hoop troubels achteraf ....

Maar stuur dus idd een AS waarin u voor de tweede maal de bijdrage van de papa vraagt tegen een bepaalde datum en dat u anders niet zal nalaten verdere stappen te zetten.

Was papa trouwens op de hoogte dat u naar de dokter ging? Had hij de mogelijkheid om mee te gaan?

pearltjes
Topic Starter

#14 , 22 okt 2015 10:35

Hoi,

De papa was zeker op de hoogte dat ik ging.

Als ik hem een papier wil laten tekenen voor een operatie dan weet ik nu al dat hij dat niet tekent. Omdat hij dan weet dat hij achteraf de factuur krijgt.

Ook sta ik volgend jaar voor de kosten van onze zoon zijn communie, hoe word dit financieel geregeld?

Als ik naar de bemiddeling van de familierechtbank ga moet ik dat dan met een advocaat doen? De mijne is namelijk net op pensioen en ik weet niet echt een andere goede advocaat...

duma

#15 , 22 okt 2015 11:11

Dan kan u dus in uw AS nog bijschrijven dat papa op de hoogte was dat u op xx/xx/xxxx naar dokter X ging met uw zoon en dat hij de mogelijkheid had om mee te gaan, maar er zeer bewust voor koos om dit niet te doen. Dat tijdens deze consultatie dan ook bleek dat deze operatie noodzakelijk was voor uw zoon en dat hier dus geen overleg mogelijk was. Dat u voorstel dat hij in het vervolg meegaat naar dergelijke consultaties om toestanden zoals deze in de toekomst te vermijden. Dat u na de consultatie hem ook onmiddellijk op de hoogte heeft gebracht van de ingreep en dat hij op geen enkel moment bezwaar heeft geuit en bijgevolg dus duidelijk akkoord ging.

Communie: Is er samen beslist om hem zijn communie te laten doen? Dan is de kost voor beiden. Indien enkel u dit wenst, is de kost voor u.

Bemiddeling is steeds zonder advocaat, dit is tussen u, uw ex en de bemiddelaar (die vaak ook een advocaat is, maar die treedt hier dan op als bemiddelaar voor jullie beide en behartigt niemands belangen). Als u dat wenst, stuurt u een AS naar uw ex met daarin de melding dat de communicatie tussen jullie nog steeds stroef verloopt en het moeilijk is om afspraken te maken; dat gezien jullie nog een leven lang met elkaar verbonden zullen zijn door jullie zoon, het volgens jou geen slecht idee is om hier aan proberen te werken en dit aan de hand van een bemiddelaar. Je kan uw ex uiteraard niet verplichten, maar het spreekt wel in uw voordeel dat u zo'n stap wenst te nemen.

Terug naar “Echtscheiding”