adreswijziging

lolalola
Topic Starter

adreswijziging

#1 , 05 aug 2015 17:07

Dag beste

ik heb een ouderschapsovereenkomst met mijn ex, bekrachtigd bij de rechtbank. Nu ben ik twee jaar geleden verhuisd (in zijn richting) en wil graag een adreswijziging doen op het contract. (Volgens mij ex is het contract niet meer geldig aangezien het adres niet meer klopt en betaalt hij bv niets meer…)
Hoe kan ik dit doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2015 17:43

Bekrachtigd door de rechtbank wil zeggen dat er een vonnis is.
Elke partij is dan verplicht zich aan deze overeenkomst te houden en .... bij adreswijziging dit ook te melden aan de andere partij.
Deze adreswijziging zou een reden kunnen zijn vb bij aan de ander kant van het land gaan wonen om de zaak opnieuw voor de rechtbank te brengen wegens 'onrechtmatige' wijziging.
In deze zaak blijkbaar niet het geval.

De adreswijziging moet niet op contract gewijzigd worden - de adreswijziging wordt bewezen door de inschrijving op uw ander adres in de gemeente.

Het feit dat u van adres wijzigt en dit ook hebt gemeld stelt tegenpartij niet vrij om geen alimentatie meer te betalen.
Gezien deze al blijkbaar meer dan twee maanden niet betaald kan u
- hem eerst in kennis stellen van bovenstaande ...
- hem vragen per AS om te betalen en ook direct het achterstel te betalen binnen de X dagen na ontvangst.
Dat u bij weigering niet zal nalaten aangifte bij politie te doen wegens familieverlating art 391 bis.
U kan vanaf het verzenden van van de AS ( stuur ook een gewone brief met dezelfde inhoud en verwijs naar elkaar) ook melden dat u buiten de normale intrest ook de wettelijke intrest zal vorderen indien andere partij niet voldoet.
U kan max 5 jaar teruggaan bij een vordering.
Er moeten minstens twee maanden niet betaald zijn dus twee jaar is ruim voldoende.
Ter zitting kan u naast de achterstallige betaling ook nog schadevergoeding vragen voor een bedrag van X€ voor elke maal dat tegenpartij zich niet houd aan de kosten.
Dit is een correctioneel strafbaar feit en staat los van een eventuele wijziging van het vonnis voor de familierechtbank, deze is nu bevoegd voor alle zaken bij (ex) gehuwden en wettig samenwonenden.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 254532.pdf.

HOOFDSTUK IX. - VERLATING VAN FAMILIE.

Art. 391bis.
<W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in de omstandigheden omschreven in het eerste lid, niet voldoet aan de verplichtingen bepaald in de artikelen 203bis, 206, 207, 301, 303, (...) 336 (en 353-14 van het Burgerlijk Wetboek) en in de artikelen 1288, 3° en 4°, (...) van het Gerechtelijk Wetboek.) <W 31-03-1987, art. 93> <W 2003-04-24/32, art. 6, 045; Inwerkingtreding : 01-09-2005> <W 2007-04-27/00, art. 40, 1°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Dezelfde straffen zijn van toepassing op de echtgenoot die zich vrijwillig geheel of ten dele onttrekt aan de gevolgen van de machtiging door de rechter verleend krachtens (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) wanneer tegen die machtiging geen verzet of hoger beroep meer openstaat. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2° en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Hetzelfde geldt voor de echtgenoot die, na te zijn veroordeeld, hetzij tot een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door de eerste twee leden van dit artikel straf is gesteld, hetzij ingevolge (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) zich vrijwillig ervan onthoudt de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en zijn echtgenoot of zijn kinderen aldus berooft van de voordelen waarop zij aanspraak konden maken. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2 en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating

lolalola
Topic Starter

#3 , 05 aug 2015 18:17

dankuwel voor de informatie! dus zoals ik het begrijp hoef ik behalve de zaken zoals t onderhoudsgeld innen niets te doen mbt adreswijziging?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2015 19:53

Andere partij via AS en gewone brief ....met de elementen die werden opgegeven duidelijk stellen hoe het zit.

PS wie moet halen en brengen en indien andere partij brengt waar levert deze dan kind/kinderen af?

lolalola
Topic Starter

#5 , 05 aug 2015 23:44

het is ingewikkeld..mijn ex is verhuisd naar de andere kant van het land en in het contract stond dat hij ze moest halen en brengen. Nu ben ik halverwege gaan wonen zodat de reistijd wat minder is. Hij haalt en brengt ze het vaakst maar ik nu ook met regelmaat.

duma

#6 , 06 aug 2015 11:36

Het vonnis is niet meer of minder waard als u verhuist.
Als u verder weg verhuisd zou zijn, zou dit een argument kunnen zijn voor de tegenpartij om de verblijfsregeling of de kosten te laten aanpassen, maar dat is hier geenszins van toepassing gezien u net dichterbij bent gaan wonen en de lasten voor hem verlaagd zijn ipv gestegen.
Hij zou eventueel wel kunnen aanhalen dat, gezien u dichterbij bent komen wonen, het vervoer nu ook gedeeld kan worden.
Echter, dit kan hij niet op eigen houtje beslissen, maar zal via de rechtbank moeten worden aangepast. En dan is het nog maar de vraag of ze hem zouden volgen. Ik betwijfel dan ook dat hij voor zulke prul een rechtszaak zal beginnen.

Stel hem zo snel mogelijk aangetekend in gebreke. Verwijs naar de alimentatieregeling in het vonnis; dat een adreswijziging (nota bene dichter naar hem toe) hier niets aan verandert; dat u heeft vastgesteld dat er sinds xx/xx/xxxx geen alimentatie meer werd betaald; dat u dan ook verwacht dat de achterstallige alimentatie van €xxxx ten laatste op xx/xx/xxxx op uw rekening zal staan, want dat u anders genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen. (zie Fransiscus)

Terug naar “Echtscheiding”