Ex partner weigert achterstallige alimentatie te betalen

Sylvia_007
Topic Starter

Ex partner weigert achterstallige alimentatie te betalen

#1 , 30 mar 2015 00:12

Er is een vonnis met een bedrag voor onze 2 kinderen, maar er is 5 maanden geen alimentatie betaald.
Ook is hij verhuisd en weigert zijn nieuwe adres door te geven.

De wissels laat hij door gaan op het adres van mijn ex-schoonmoeder.

Hoe kan ik dit juridisch aanpakken?

Nu heb ik al van alles gehoord: correctionele dagvaarding, via strafrechtbank, deurwaarder, loonbeslag via werk, vrederechter zonder deurwaarder.....

Hoe moet het juist? Kan iemand mij correcte juridische info geven a.u.b.?

Ik dank u alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 mar 2015 07:54

Wat staat er in het vonnis over het adres waarop de kinderen moet afgeleverd worden? Is het adres van je ex-schoonmoeder ook het vroegere adres van de vader?

duma

#3 , 30 mar 2015 11:38

Vermoedelijk staat er in het vonnis ofwel geen adres, ofwel op de verblijfplaats van je ex.
Vraag bij de gemeente op waar je ex gedomicileerd is. Je kan dit gewoon bij jouw gemeente doen. Zij moeten je dit geven. (Meld dat het gaat om een gerechtelijke procedure)
Als hij wettelijk nog bij zijn mama woont, moet je daar dan inderdaad wisselen. A
nders wissel je bij zijn huis. Meld hem dit dan wel best op voorhand.

Maar alles begint dus wel met: wat staat er in het vonnis van wisselplaats.

Reclame

tira00

#4 , 30 mar 2015 11:46

http://www.secal.belgium.be/index.php?page=15" onclick="window.open(this.href);return false;

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 30 mar 2015 13:17

Beste

U neemt misschien toch best een advocaat onder de arm.

Deze heeft namelijk ook toegang tot het rijksregister.

Als er dan een procedure dient te worden ingesteld, bent u meteen ook bij de juiste hulp.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

duma

#6 , 30 mar 2015 14:33

Waarom een advocaat al gaan betalen om een adres op te zoeken dat je gemakkelijk zelf gratis kan navragen ... ?

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 30 mar 2015 17:57

Waarom een advocaat al gaan betalen om een adres op te zoeken dat je gemakkelijk zelf gratis kan navragen ... ?
@duma

Dat lijkt me nogal evident
Er is een vonnis met een bedrag voor onze 2 kinderen, maar er is 5 maanden geen alimentatie betaald.
Ook is hij verhuisd en weigert zijn nieuwe adres door te geven.

De wissels laat hij door gaan op het adres van mijn ex-schoonmoeder.

Hoe kan ik dit juridisch aanpakken?

Nu heb ik al van alles gehoord: correctionele dagvaarding, via strafrechtbank, deurwaarder, loonbeslag via werk, vrederechter zonder deurwaarder.....

Hoe moet het juist? Kan iemand mij correcte juridische info geven a.u.b.?

Ik dank u alvast
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2015 18:30

Met uw vonnis kan u zo bij de gemeente het adres van uw ex krijgen - zullen dat zelfs op een document meegeven en gratis.
Er zijn dus twee procedures µ
Eén voor het strafbare feit van niet betalen voor de correctionele rechtbank.
Daarvoor aangifte doen bij politie wegens niet betalen alimentatie: is een strafbaar feit. Politie zal Pv opstellen en andere partij horen of laten horen.

Het niet betalen alimentatie is strafbaar art 391 bis strafwetboek
Aangifte vanaf 2de maal niet betalen. En dan steeds weer
Heeft tot gevolg dat betrokkene wordt veroordeeld.... U kan zich burgerlijke partij stellen op et strafproces en het achterstel ook vorderen.
Tevens vragen tot loonbeslag enz enz ...
Intrest kan enkel als er ook een ingebrekestelling is geweest.

Twee is de burgerlijke vordering wijziging vonnis en bedragen is voor een burgerlijke rechtbank. (familierechtbank)
Vrederechter komt er niet meer bij gezien die bevoegdheden zijn overgenomen door familierechtbank
Daar kan gebruik gemaakt worden van de PV's en van de strafrechtelijke veroordeling.
Het vragen loonbeslag doet men bij de rechtbank tevens vragen van directe uitvoering mogelijk.
Dan zal een GDW bij de werkgever beslag op loon leggen ...

Mogelijk hebt u recht op een pro-deo advocaat
Achterstallen verjaren wel na 5 jaar.
http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo/eer ... s-bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”