Wettelijk stelsel is niet 50/50?

dn
Topic Starter

Wettelijk stelsel is niet 50/50?

#1 , 17 aug 2014 13:45

Kan iemand mij de werking van het wettelijk stelsel verduidelijken?

Ik dacht dat alles dat binnen het huwelijk wordt verworven gemeenschappelijk is maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn?
Als beide partners naast de gezamenlijke rekening elk een eigen spaarrekening hebben, zou de spaarrekening niet gemeenschappelijk zijn en zijn de beroepsinkomsten die op die spaarrekening gestort worden eigen inkomsten. Idem voor de aankoop van goederen: goederen die tijdens het huwelijk betaald worden vanuit die eigen rekening zouden eigen goederen zijn.
Klopt dit?

Wat als één van de partners binnen het huwelijk een eigen zaak (bvba) is gestart?
Is de (winst van de) zaak gemeenschappelijk of enkel van diegene die in de akte vermeld staat?

Bedankt voor meer info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 aug 2014 13:48

U bent inderdaad verkeerd ingelicht. Alles wat u in uw vraag beschrijft is wel degelijk gemeenschappelijk.
Enkel wat men al bezat voor het huwelijk, alsook wat men erft voor of tijdens huwelijk blijft persoonlijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dn
Topic Starter

#3 , 18 aug 2014 10:57

Bedankt voor de reactie!

Reclame

j.demoor

#4 , 19 aug 2014 11:09

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen;3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn;4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).

Een spaarrekening op naam van één echtgenoot houdt niet in dat wat er opstaat behoort tot diens eigen vermogen.

De winsten die de bvba uitkeert aan één echtgenoot-aandeelhouder zijn vruchten uit eigen of gemeenschappelijke goederen en dus gemeenschappelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

redak

#5 , 19 aug 2014 20:24

Enkel wat men al bezat voor het huwelijk, alsook wat men erft voor of tijdens huwelijk blijft persoonlijk.
Als ik mij niet vergis is dit enkel zolang dit op een eigen rekening blijft staan, zodra dit op een gemeenschappelijke rekening komt vervalt dit, dacht ik. Klopt dit of ben ik hierin verkeerd ingelicht ?

roharro

#6 , 19 aug 2014 21:03

Als ik mij niet vergis is dit enkel zolang dit op een eigen rekening blijft staan, zodra dit op een gemeenschappelijke rekening komt vervalt dit, dacht ik. Klopt dit of ben ik hierin verkeerd ingelicht ?
Voor onroerende goederen is er geen probleem. Geld en beleggingen wel op eigen naam houden incl. bewijs van waar dat geld komt of dat het reeds aanwezig was voor het huwelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”