berekening alimentatie

Laura33
Topic Starter

berekening alimentatie

#1 , 25 jul 2014 09:58

Ouder A: 1.400 euro + 450 euro kindergeld, zit in CSR met een maandelijkse aflossing van 160 euro, alleenstaand, verblijf kinderen 100 % / huur +/- 600 euro
Ouder B: inkomen 1.500 euro, gehuwd (met scheiding van goederen) zit niet meer in CSR wat betekent dat de eisers rechtstreeks komen (dit jaar al 9.000 euro afbetaald, door nog een lening aangegaan bij een vriend...)

Wat zou een redelijke alimentatie per kind zijn? (meisjestweeling van 16 jaar) Rekening houdend dat de kinderen fulltime bij ouder A verblijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 25 jul 2014 15:36

Als je de schulden niet meetelt, hebben de kinderen een kost van 13500 op jaarbasis, volgens Renard. Als je dan het kindergeld in mindering brengt, zit je met een bedrag van 350 per maand volgens methode Renard of 175 per kind.

Indien de schulden een gemeenschappelijke oorsprong hebben, zou je het argument kunnen gebruiken om ze af te houden van het inkomen in gelijke mate en dan kom je ergens rond 300 euro of 150 per kind.

Huuronkosten en andere uitgaven zijn niet abnormaal, dus daar kan geen rekening mee gehouden worden. Ook getrouwd, al dan niet met scheiding van goederen, zou geen invloed mogen hebben, tenzij de onderhoudsplichtige tegen het bestaansminimum zit.

Je kan ook evenueel uitrekenen met de methode Gezinsbond.

Laura33
Topic Starter

#3 , 28 jul 2014 11:32

Ik ga een verzoekschrift indienen bij de familierechtbank om de alimentatie te herzien, daarvoor moet ik de woonattesten van de kinderen hebben. Bij de gemeente zeggen ze dat ik dat via een advocaat moet doen. Bij mijn weten kan ik als ouder met gezamenlijk ouderlijk gezag wél woonattesten van MIJN kinderen krijgen. Kan iemand mij helpen hoe ik dit best aankaart bij de gemeente? (ik ga de procedure zonder advocaat voeren)

Reclame

duma

#4 , 28 jul 2014 12:18

Vraag gewoon een attest van gezinssamenstelling. Of wone nze niet bij jou?

Laura33
Topic Starter

#5 , 28 jul 2014 12:28

Neen, ze wonen niet bij mij.

Laura33
Topic Starter

#6 , 28 jul 2014 14:35

dit is wat ik krijg van de gemeente, klopt dit??

Deze attesten mogen niet aan derden gegeven worden. Volgens het koninklijk besluit dat de afgifte van dergelijke documenten door de wet is voorgeschreven of toegestaan, dus nodig zijn voor het voortzetten van een wettelijke procedure omschreven in het Burgerlijke Wetboek of Decreten en die de aanwijzing vereist van de woonplaats van de persoon tegen wie ze gericht is. Zo zijn de advocaten en gerechtsdeurwaarders in al die omstandigheden gerechtigd.

alicem

#7 , 28 jul 2014 14:53

Je moet bewijzen aan de ambtenaar dat deze gegevens "onontbeerlijk" zijn. Ik vermoed dat je wil dagvaarden dus op basis van artikel 702. Indien de ambtenaar weigert, doet het college van burgemeester en schepenen uitspraak over de onontbeerlijkheid.

"
Informatie over iemand anders aanvragen uit de bevolkingsregisters
Elke persoon of instelling kan een uittreksel of getuigschrift krijgen uit de bevolkingsregisters van de gegevens van een andere persoon. Hiervoor moet u een schriftelijk en ondertekend verzoek indienen bij de dienst Bevolking van het gemeentebestuur.
Dat kan alleen wanneer zo een document nodig is voor de uitvoering of de voortzetting van een procedure bepaald door de wet.
Concreet kan het gaan over:
•de betrekkingen tussen schuldeiser en schuldenaar
•een dagvaarding voor het gerecht
•beslagen
•vorderingen
•…
Bij zo een aanvraag moet u de specifieke wettelijke bepaling vermelden. De bevolkingsdienst gaat na of de wettelijke bepalingen van toepassing zijn, en of de aard van de gevraagde gegevens overeenstemt met het motief. Op basis van haar onderzoek zal de dienst Bevolking de informatie al dan niet geven.
"

Dagvaarding artikel 702
Feitelijke scheiding 1270bis
etc.

Laura33
Topic Starter

#8 , 28 jul 2014 15:03

Sorry, maar ik ben een leek.
Moet ik nu een aangetekend schrijven sturen naar het college van burgemeester en schepenen sturen? of hoe pak ik dit best aan?
Ik wil dus een verzoekschrift indienen bij de familierechtbank en daarvoor moet ik een aantal documenten voorleggen, waaronder de woonattesten van de kinderen over wie het gaat.

Laura33
Topic Starter

#9 , 29 jul 2014 09:53

Kan iemand mij helpen om de nodige woonattesten te bekomen zonder hulp van een advocaat?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jul 2014 10:14

- op papier zetten dat u die woonattesten wenst om een gerechtelijke procedure op te starten
- dit papier afgeven op de dienst bevolking

Laura33
Topic Starter

#11 , 29 jul 2014 11:06

dienst bewolking is 250 km van mijn woonplaats :(
ik zal een aagetekend schrijven sturen zeker?

duma

#12 , 29 jul 2014 11:17

UW dienst bevolking.

Laura33
Topic Starter

#13 , 29 jul 2014 12:08

Dank je!
Tot nu toe was ik altijd aan het onderhandelen met de gemeente van de kinderen.

bijkomende vraag: gemeente heeft mij niet ingelicht van verhuis kinderen naar nieuwe gemeente omdat ouder A geen vermelding gemaakt heeft van co-ouderschap, ouder A zwijgt in alle talen over nieuw vonnis en laat nog altijd het oud vonnis zien, met exclusief hoederecht. Kan ik dit op een of andere manier tegen ouder A gebruiken bij de herziening van de alimentatie en omgangsregeling?

moonlady

#14 , 29 jul 2014 12:33

indien u een attest van woonst nodig heeft voor uw kinderen, dan richt u zich naar de gemeente waar de kinderen momenteel zijn ingeschreven. Indien u niet weet welke de laatste officiële verblijfplaats is, dan richt u zich naar de gemeente van het laatst door u gekende adres. Deze gemeente zal u dan het nieuwe adres van uw kinderen bezorgen. u dient een schriftelijk document te bezorgen aan de gemeente dat u een attest van woonst nodig heeft van uw kinderen om een procedure bij de rechtbank op te starten, en dan zal de dienst bevolking u deze attesten wel bezorgen. bovendien bent u geen derde van uw kinderen, u bent de moeder en heeft evenveel rechten op documenten als de vader!!! Indien de ouders voor de eerste keer uit elkaar gaan, met minderjarige kinderen, dan zal de dienst bevolking de andere ouder op de hoogte brengen van het nieuwe adres van de minderjarige kinderen. Wanneer één ouder met de kinderen op eenzelfde adres is ingeschreven en de andere ouder officieel reeds op een ander adres is ingeschreven, dan wordt de andere ouder niet meer verwittigd van adreswijziging van de kinderen. Indien er verblijfs-co-ouderschap is, dus 50% dan zal men naar het vonnis kijken op welk adres de kinderen dienen ingeschreven te worden. Indien de kinderen vooral bij één ouder verblijven en slechts onder het weekend naar de andere ouder gaan, dan zullen ze daar ingeschreven worden, waar ze het meeste verblijven, na grondig onderzoek van een wijkagent. Laura, u heeft het hierboven over exclusief hoederecht. Dit wordt door een rechtbank in zeeeeer uitzonderlijke mate uitgesproken. Gewoonlijk is het gezamenlijke ouderlijke macht. Exclusief ouderlijke macht wordt zeer zelden uitgesproken!!! U kan ook mailen naar de dienst bevolking waar uw kinderen zijn ingeschreven. vermeld vooral uw rijksregisternummer en uw adres en telefoonnummer. Indien mogelijk ook best de rijksregisternummer van de kinderen vermelden.

Laura33
Topic Starter

#15 , 29 jul 2014 12:51

Het is een ingewikkeld dossier, zo ver ben ik al :(
Het is zoals ik zei, ex HAD exclusieve hoederecht, maar dus niet meer. Ze blijft wel met oud vonnis zwaaien.
Het gaat hier over twee mama's, dus geen papa in het spel :)

Huidig gemeente weigert om de woonattesten te bezorgen, heb ze nog eens een mail gestuurd.
Vanavond ga ik langs bij mijn gemeente, misschien meer geluk.

Heb ik enig kans om deze procedure zonder advocaat tot een goede eind te brengen?

Terug naar “Echtscheiding”